خبرگزاری کار ایران

در خراسان شمالی؛

دژ نظامی ۲ هزار و ۷۰۰ ساله در محوطه تاریخی ریوی کشف شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۸۳۸۱

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان شمالی از کشق بقایای یک دژ نظامی مربوط به ۲ هزار و ۷۰۰ سال قبل همزمان با امپراطوری مادها در بخش جنوبی محوطه تاریخی ریوی خبر داد.

به گزارش ایلنا از خراسان شمالی، علی مستوفیان اظهار داشت: دهمین فصل پژوهش‌های مشترک ایرانی - آلمانی در محوطه تاریخی ریوی از ابتدای آبان‌ ماه سال جاری آغاز شده و تا نیمه آذرماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: مهم ‌ترین دستاوردهای این کاوش کشف بقایای یک دژ نظامی مربوط به ۲ هزار و ۷۰۰ سال قبل همزمان با امپراطوری مادها در بخش جنوبی محوطه، کشف گورستان عصر آهنی در بخش جنوب شرقی محوطه و کشف گِل مُهرهای نقش ‌دار در بخش مرکزی محوطه تاریخی ریوی بود.

مستوفیان گفت: "ریوی" یکی از مهم‌ترین محوطه‌های دوران تاریخی شمال شرق کشور با وسعتی بیش از ۱۱۰ هکتار در ۳ کیلومتری غرب شهر آشخانه است که پژوهش‌های باستان‌ شناسی و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در آن می ‌تواند موجب ارتقای شناخت ما از هویت تاریخی و رشد صنعت گردشگری در منطقه شود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان شمالی یادآور شد: پژوهش‌های باستان‌شناسی در این محوطه از سال ۱۳۹۱ آغاز و در سال ۱۳۹۶ نقشه و ضوابط ملی عرصه و حریم آن تهیه و ابلاغ شد.

وی افزود: نتایج مقدماتی پژوهش‌های باستان ‌شناسی بین‌المللی ایرانی - آلمانی در ریوی حکایت از وجود تداوم استقراری در محوطه ریوی از حدود ۹۰۰ پیش از میلاد تا اواخر دوران ساسانی (حدود هزار و ۵۰۰ سال) دارد.

مستوفیان عنوان کرد: اهمیت محوطه ریوی در این است که وسعت آن در دوران هخامنشی به بیش از ۱۱۰ هکتار رسیده و یکی از شهرهای مهم دوران هخامنشی در شمال شرق کشور بوده است.

محوطه تاریخی ریوی در سال ۱۳۴۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در آبان‌ ماه ۱۳۹۹ به‌عنوان پایگاه ملی میراث‌ فرهنگی مصوب و شروع به کار کرد.

انتهای پیام/
امیرحسین ذکاء
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز