خبرگزاری کار ایران

معاون ارشاد استان خبر داد؛

افزایش ۷۵ درصدی صادرات صنایع چاپ و نشر خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۳۰۷۳

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در شرایطی که سال گذشته صادرات فرآورده‌های چاپی غیر کتاب شامل چاپ سلفون، پاکت، برچسب، کارتن و در بطری نوشابه بیش از هزار میلیارد تومان بود، در شش ماه نخست امسال شاهد افزایش ۷۵ درصدی صادرات صنایع چاپ و بسته‌بندی استان نسبت به سال گذشته هستیم.

به گزارش ایلنا از مشهد، جلیل سروری با اشاره به ظرفیت‌های صنعت چاپ و نشر در استان اظهار کرد: در خراسان رضوی بیش از ۱۰۶ شرکت تبلیغاتی، ۴۰۰ واحد چاپخانه، لیتوگرافی و جعبه سازی و هم‌چنین ۴۴۱ ناشر فعال وجود دارد که باعث شده تا خراسان رضوی به‌عنوان یکی از مراکز کانونی صنعت چاپ و بسته‌بندی، در شش ماه اول سال جاری سهم بیش از ۹۷۰ میلیارد تومانی از سبد صادرات ملی این صنعت را به خود اختصاص دهد.

وی افزود: در شرایطی که سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان صادرات فرآورده‌های چاپی غیر کتاب شامل چاپ سلفون، پاکت، برچسب، کارتن و در بطری نوشابه داشتیم، در حوزه صادرات محصولات، خدمات و دانش صنعت چاپ و نشر، شاهد افزایش ۷۵ درصدی صادرات صنایع استان نسبت به سال گذشته هستیم. 

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سال گذشته پس از توزیع سه هزار و ۴۳۰ بند کاغذ یارانه‌ای به استان، در مجموع برای سه هزار و ۹۰۰ عنوان کتاب در استان مجوز چاپ صادر شد و در شش‌ماهه نخست امسال هم علیرغم صدور مجوز چاپ برای دو هزار عنوان کتاب، متأسفانه تاکنون هیچ سهمیه‌ای از کاغذ یارانه‌ای به استان اختصاص نیافته و پیگیر این موضوع هستیم.

وی ادامه داد: خراسان رضوی در حوزه صادرات محصولات کتابی صنعت چاپ هم از جمله استان‌های پیشروی کشور است و در شرایطی که سال گذشته دو هزار و ۶۱۳ عنوان کتاب در قالب ۲۶۶ هزار و ۷۵۲ جلد و به ارزش تقریبی دو میلیارد تومان صادر شده بود، فقط در شش‌ماهه نخست سال، ۴۸۳ عنوان کتاب در قالب حدود ۲۴ هزار جلد و به ارزش تقریبی ۳۶۰ میلیون تومان از مبادی گمرکی استان صادر شده است.

سروری ابراز امیدواری کرد: ۲۴۲ رسانه چاپی شامل روزنامه، هفته‌نامه، دوهفته‌نامه، ماهنامه، دوماهنامه، فصلنامه، دو فصلنامه و سالنامه فعالیت دارند. این آمار به‌روشنی نشان می‌دهد که صنعت چاپ در خراسان رضوی ظرفیت‌های بسیاری دارد و چه در عرصه بسته‌بندی و چه کتاب و نشریات، ارتقای سهمیه کاغذ یارانه‌ای استان می‌تواند به رونق روزافزون این صنعت مهم و راهبردی بینجامد.

بیست و دومین آئین بزرگداشت روز ملی چاپ و تجلیل از فعالان پیشکسوتان چاپ استان خراسان رضوی با حضور مسئولان کشوری و استانی و اهالی صنعت چاپ این استان، دوازدهم آبان ماه امسال در محل هتل پردیسان مشهد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز