خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خبرداد؛

۲ هزار و ۶۰۰ پروژه نیمه تمام در فارس/ ۱۵ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه ها اعتبار لازم است/اختصاص یک میلیارد دلار برای خط ریلی شیراز- بوشهر

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۴۰۵۶

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس با بیان اینکه در توزیع اعتبارات تمرکز بر تکمیل پروژه های نیمه تمام است، عنوان کرد: ۲ هزار و ۶۰۰ پروژه نیمه تمام در استان داریم که قریب ۱۵ هزار میلیارد تومان برای تکمیل آن نیاز است.

به گزارش ایلنا، احمدعلی افکاری امروز دوازده اردیبهشت در نشست خبری با خبرنگاران افزود: اگر اعتبارات استان ۱۰۰ درصد تخصیص یابد و پروژه جدیدی نباشد حدود ۵ سال زمان می‌برد که این پروژه ها به نتیجه برسد.

وی با اشاره به اینکه پروژه های نیمه تمام از چالش های اساسی در استان است و از طرفی فشارهایی  برای پروژه های جدید وجود دارد، عنوان کرد:پروژه هایی مانند راه آهن شیراز- بوشهر ،ازادراه شیراز- اصفهان، بزگراه داراب- فسا،  جاده محور جهرم- لار -بندرعباس، محور دشت ارژن- تنگ ابوالحیات، سدکوارو نرگسی، تکمیل تصفیه خانه های فاضلاب و پروژه های آبرسانی و احداث تالار مرکزی شیراز از مهم ترین پروژه های عمرانی است.

به گفته وی اعتبارات تملک دارایی استان در سال 1401 آنچه تاکنون ابلاغ شده 4 هزار میلیارد تومان بوده که شامل 3 درصد نفت و گاز و توازن ملی و تملک سرمایه‌ای 2 است که نسبت به سال گذشته 13.1 درصد رشد داشته است همچنین 863 میلیارد تومان در بخش محرومیت‌زدایی در فصل‌های آب، راه، بهداشت و آموزش امسال توزیع شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس با اشاره به اینکه برنامه یکساله فارس مبتنی بر تحقق نرخ رشد ۸.۱ درصدی است، بیان کرد: یکی از ویژگی های اساسی برنامه ای که تدوین می شود اعتبارات تملک استان است که در سال ۱۴۰۱ هدف تحقق رشد۸.۱ درصدی تولید ناخالص داخلی است.

او گفت: تحقق رشد ۸.۱ درصدی به این معنا است که همه کسانی که در استان در بخش خصوصی، دولتی و زمینه های مختلف اقتصاد، اجتماعی، فرهنگ، آموزش و... فعالیت دارند، شامل می شوند

وی با بیان اینکه برای تحقق رشد ابتدا یک برنامه راهبردی ۴ ساله برای استان تدوین شده است، ابراز کرد: اساس آن رشد و تولید است و حتی زیرساخت ها و کارهای زیربنایی که انجام می شود به کمک به تولید منجر شود و باید پروژه هایی به نتیجه برسانیم که به تولید و افزایش رفاه جامعه کمک می کند.

افکاری بیان کرد: در توزیع اعتبارات نیز سعی شده است این سیاست را عملیاتی کنیم و امسال به صورت ویژه کمک به بخش تولید و شرکت های دانش بنیان در اعتبارات دیده ایم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس با اشاره به اینکه در همین راستا مصوبه ای داشتیم تا رابطه بین بودجه و برنامه برقرار شود، تصریح کرد: ممکن است همه ابعاد بودجه را نپوشاند و بودجه ابزار تحقق برنامه است و امسال این موضوع رقم خورده است و تلاش شده است ارتباط بین برنامه و بودجه برقرار شود.

افکاری با اشاره به اینکه سند آمایش در سالهای گذشته تهیه شده بود و در سال ۹۹ نیز مراحل مختلفی در کمیته های فنی گذراند و نهایی شد، خاطرنشان کرد:  مهم ترین موضوع عملیاتی شدن آمایش به عنوان سند بالادستی است تا هر تصمیمی که در استان برای توسعه گرفته می شود مبنتی برا آمایش باشد و اساس تصمیم گیری ها باشد.

وی با اشاره  به اینکه براساس بخشنامه وزیر کشور هیچ پروژه ای در استان و کشور بدون لحاظ سند امایش نباید مصوب شود ابراز کرد: حتی اگر مصوبه با سند تطابق ندارد باید ایرادات برطرف شود و مبنا باشد.

افکاری با بیان اینکه سند آمایش باید به فرهنگی در کشور تبدیل شود، ابراز کرد: همه حول یک محور تصمیم را اتخاذ می کنند و در مدیریت اجرایی موثر است و همچنین آمایش منطقه ای نیز موضوع مهمی است که جدا از سند آمایش استان سند آمایش استان های همجوار تشکیل شود و فارس اولین استانی بود که سه استاندار استان همجورا را دعوت کرد و اولین امایش منطقه ای را تشکیل داد.

وی با اشاره به اینکه یکی از چالش های اساسی مدیریت آب استان است که بحث کشوری است و تمام دستگاه ها در مراحل تهیه مطالعه نیز حضور دارند، بیان کرد: علاوه براینکه  استان برای سال ۱۴۰۲ برنامه کوتاه مدت در این زمینه داشته باشد تا همه تصمیم گیری ها براساس موضوع آب باشد باید وظایف دستگاه ها و نحوه تصمیم گیری برای آب مشخص باشد.

افکاری ادامه داد: این کار در استان فارس درحال انجام است و امید است صرف کار پژوهشی نباشد و در عمل به نتیجه برسد.

اختصاص یک میلیارد دلار برای خط ریلی شیراز- بوشهر

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس گفت: مطالعه اطلس هوشمند سرمایه گذاری استان  توسط اساتید دانشگاه شیراز انجام می شود و باید دستگاه ها در مسیر تهیه آن حضور داشته باشند و کارگروهی تشکیل شود که نتایج کار را ببینند

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس برای خط ریلی شیراز- بوشهر یک میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی مصوب شده و زمینه اجرایی شدن آن فراهم می شود.

رشد ۶۷ درصدی بودجه درآمدی سال ۱۴۰۱ 

در ادامه معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس گفت: در بودجه با برنامه ریزی و توجه ویژه ای که به رشد اقتصادی شد توجه ویژه ای به توزیع اعتبار برای بخش هایی که به رشد افتصادی کمک می کند، شده است.

عبدالحمید سنگی با اشاره به اینکه عدالت محوری و توزیع عالانه اعتبارات در بین شهرستان ها براساس شاخص های شهرستانی بود که در شورای برنامه ریزی استان به تصویب رسید بیان کرد:  توزیع اعتبارات فصلی نیز موضوعی است تا بتوانیم رشد پیش بینی شده مدنظر دولت محقق شود که بیشتر معطوف به بخش صنعت، معدن، کشاورزی، گردشگری، آب و... شد.

سنگی با بیان اینکه از اعتبارات به عنوان اهرمی برای شتاب بخشی به رشد استفاده می شود، تصریح کرد: ۹۸ هزار میلیارد ریال درآمد برای امسال پیش بینی شده است که نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد رشد داشته است.

وی افزود: عملکرد این رقم در ۵ ماه امسال ۹۴ درصد محقق شده است.

معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس تصریح کرد: با هدفگذاری که در ستاد تجهیز درآمد شده است علاوه براینکه مصوبه وصول می شود پیش فرضی داریم که ۲ هزار میلیارد مازاد درآمد محقق کنیم که در پروژه های عمرانی و ‌... استفاده شود.

سنگی افزود:۹۶ درصد از این درآمدها مالیاتی است . وی با بیان اینکه اعتبارات هزینه ای کشور ۹ هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال است که از کل بودجه کشور ۷۲ درصد اعتبارات به صورت هزینه ای است، یادآور شد:

۲۸۰ هزار میلیارد ریال بودجه هزینه ای استان است که  عمده آن به صورت ملی است و اعتبار هزینه ای ابلاغی فارس ۱۶ هزار و ۷۰ میلیارد ریال است که نسبت به سال گذشته ۲۶.۴ درصد رشد داشته است.

سنگی با اشاره به اعتبارات محرومیت زدایی گفت:  این اعتبار  ۸۶۳ میلیارد تومان در ۵ حوزه راه آب، آموزش، بهداشت و ابخیزداری است که اعتبارات توزیع  برای مرکز ارسال شده است که در استان ۲۴ درصد و شهرستان شیراز ۴۲ درصد است.

معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس با اشاره به توزیع اعتبارات عمرانی  و رشد ۸ درصدی که برای آن مورد توجه است، تصریح کرد: بهبود کسب و کار، آب، معیشت، فعالیت های تولیدی و تامین زیرساخت ها مدنظر است.

سنگی بیان کرد:  ۲۰ میلیارد تومان برای کمک به صندوق کشاورزی و ۱۰ میلیارد تومان برای صندوق پژوهش و فناوری درحال حاضر اختصاص یافته است.

نرخ ۸ درصدی بیکاری در فارس

در ادامه زارع، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس  گفت: گذر از آمارهای سنتی به مدرن مورد توجه سازمان آمار بوده است.

زارع یادآور شد که نرخ تورم 12 ماه استان نیز 41.2 درصد است.

وی خاطرنشان کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی برای خود داده‌های اداری تهیه می‌کنند که مرکز آمار فرمت‌هایی تهیه کرده است و این داده‌های اداری به داده‌های آماری تبدیل می‌شود که دسترسی سریع و به‌روز به آمار از ویژگی‌های آن است.

زارع با بیان اینکه سرشماری 1405 نیز براساس سرشماری ثبتی مبنا انجام می‌شود، به نرخ‌های آماری استان اشاره کرد و افزود: در سال 1400 برای استان فارس نرخ بیکاری 7.6 درصد بوده که در فصل بهار امسال به 8 درصد رسیده است همچنین نرخ مشارکت 37.3 درصد سال گذشته بوده و در بهار امسال به 36.9 رسیده است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز