خبرگزاری کار ایران

معاون استاندار خراسان رضوی :

حاکمان جدید افغانستان از مسایل مرزی بی اطلاع هستند/شناسایی ۱۸۰ تبعه جدید افغانستانی در استان

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۱۳۳۱

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در آن طرف مرز (افغانستان) نیروهای قدیمی و مطلع از مسایل مرزی دیگر حضور ندارند و دست اندرکاران کنونی اطلاعات مرزی ندارند، لذا مشکلاتی پیش می آید و آنها غالبا علت بروز مسائل را عدم اطلاع از مسائل مرزی بیان می کنند، البته ممکن است در این بین شرارتهایی نیز دخیل باشد.

به گزارش ایلنا از مشهد، سید هادی طباطبایی در این خصوص گفت: معاونت سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی به عنوان هماهنگ کننده امور شهرستانها مسئولیت ستاد شهرستانی هفته دولت را بر عهده داشته و نظارت و ارزیابی بر امور شهرستان ها در هفته دولت را انجام می دهد.

وی ادامه داد: فرمانداران پروژه های مختلف افتتاحی و کلنگ زنی را در سامانه "منتاک" وارد می کنند، این طرح ها با دقت خاصی وارد سامانه می شوند تا همه افتتاح طرح ها واقعی باشد و پروژه ای بهره برداری مجدد نشود.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی خاطر نشان کرد: هزار و ۲۴۲ پروژه امسال در هفته دولت در ۳۳ شهرستان بهره برداری یا کلنگ زنی  می شود که ۹۳۴ پروژه با ۱۹ هزار میلیارد تومان اعتبار افتتاح خواهد شد و ۳۰۸ پروژه نیز با پیش بینی ۸۴ هزار میلیارد تومان اعتبار، عملیات احداث آن در این ایام آغاز خواهد شد.

طباطبایی در خصوص تامین امنیت استان خراسان رضوی نیز گفت: مرزبانی استان با هوشیاری و درایت ، صبر و حوصله مسایل مربوط به مرزها بویژه در شرق استان را به خوبی مدیریت کرده است.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی به مرزهای طولانی استان با کشورهای ترکمنستان و افغانستان اشاره کرد و افزود: امنیت پایدار با حضور مرزنشینان اتفاق می افتد و در دولت سیزدهم نیز تامین این امنیت با مرزنشینان مورد توجه جدی قرار دارد، لذا طی ۱۲ ماه گذشته تخصیص سود ناشی از فروش سوخت به مرزنشینان در این دولت چند برابر دوره های گذشته بوده و این مبالغ برای آنان به شکل منظم واریز می شود.

طباطبایی گفت: برای انسداد مرزها نیاز به کمک دولت داریم و البته دولت نیز به صورت جدی پای کار بوده است، نقاط ضعف در مرزها را به رویت مسئولان کشوری رسانده ایم و قول داده شده برای بحث انسداد مرزی بودجه ای در نظر گرفته شود.

طباطبایی بابیان اینکه تغییرات رخ داده در سیستم حکومتی افغانستان، موجب بروز احساس ناامنی بیشتر در این کشور شد، افزود: به عنوان نمونه در تیرماه ۱۴۰۰ عبور اتباع افغانستانی از مرزهای شرقی به شکل غیرمجاز چند برابر شد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: بخش عمده این اتباع توسط مرزبانی بازداشت شده و برگشت داده می شوند و برخی به دلیل تهدیدات امنیتی در داخل استان رسوب می یابند و این مسائل دارای بار امنیتی و اقتصادی برای استان دارد.

طباطبایی با اشاره به ورود جمعیت انبوه اتباع خارجی دراستان بیان کرد: با وجود شرایط ذکر شده بود که طرح سرشماری و آمایش اتباع افغانستانی طی دو ماه ابتدای سال در کشور و استان اجرا شد.

وی از شناسایی و سرشماری ۱۸۳ هزار تبعه جدید افغانستانی در استان خبر داد و گفت: البته توقع وجود اتباع ناشناش بیشتر در استان وجود دارد اما نهادهای اطلاعاتی به این اقشار اشراف کامل دارند.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی شمار اتباع سرشماری شده در کشور را ۲.۲ میلیون نفر عنوان کرد و افزود: بیشترین هزینه ها را جمهوری اسلامی برای میزبانی از اتباع افغانستانی متحمل می‌شود، حال آنکه نهادهای بین المللی باید به ایران کمک کنند اما شاهد ضعف این نهادها هستیم.

وی به وضعیت انتصاب مدیران در استان نیز اشاره کرد و گفت: سعی ما استفاده از نیروهای جوان است و در این دولت زمینه را برای ارتقای جوانان به رده های بالاتر مدیریتی فراهم کرده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز