خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

مبدا بارش‌ها در در منطقه دشت ارژن مشخص نیست/ بارش‌ها تنها ۲۰ درصد منابع زیر زمینی را تغذیه می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۲۳۳۷

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور با بیان اینکه بارش‌های مناطقی مانند دشت ارژن که دارای فروچاله است مشخص نیست به کجا می‌رود، گفت: اگرچه این آب‌ها باید دشت‌ها را تغذیه و بعد تاثیر مناسبی بر دریاچه پریشان بگذارد اما به مسیر مناسبی نمی‌رود و به یک نقطه دیگر و رودخانه دیگر هدایت و در نهایت خارج می‌شود.

طهمورث یوسفی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه متاسفانه در بعضی از دشت‌های استان شکستگی و گسیختگی ایجاد شده است، افزود: روستاهای دیندارلو، داراب، و در بعضی از نقاط میان کوه و دشت در دامنه شمالی شهرستان مرودشت و نقش رستم و روستاهای شول شکاف‌هایی ایجاد شده است.

مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور با بیان اینکه بارش باران و سیلاب‌های روز گذشته سبب فرونشست زمین در استان فارس نشده است، گفت: بعضی از نقاط زمین مانند مرکز دشت‌ها در استان فارس در گذشته نشست قائم داشتند که سیلاب و بارندگی‌ها تاثیری در این بخش‌ها نداشته است.

وی با بیان اینکه شکست‌های از قبل ایجاد شده در دشت‌ها که ناشی از فرونشست‌ها است باعث می‌شود مرکز دشت‌ها نشست کند، بیان کرد: این مهم سبب می‌شود تا نقاطی که در جوار کوه‌ها به دلیل اختلافی که جنس آبرفت‌ها با مرکز دشت دارند منطبق نشوند و در نهایت منجر به شکاف شود که این شکاف‌ها در نقاطی مانند قیر و کارزین، فسا، داراب، دشت مرودشت و… به خوبی قابل مشاهده است.

بارش‌ها در مسیر سیلاب دیندارلو منحرف شد

مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور با بیان اینکه قطعا مسیر آب راهه باید نقاطی که در شکاف وجود دارد قطع و از ورود آب به شکاف‌ها جلوگیری شود، بیان کرد: ذکر این نکته ضروری است که جهت پیشگیری از بروز اتفاقات ناگوار در روستای دیندارلو پیشنهاد داده شد تا جهت ورود آب به شکاف مسیر سیلاب منحرف شود.

وی با بیان اینکه ورود آب به شکاف‌های دشت‌ها باعث می‌شود تا در پائین این بخش‌ها و گالری و تونل‌ها تمام بخش‌ها شسته و سبب ریزش شود، بیان کرد: افزایش بازشدگی دشت‌ها و گسترش شکاف‌ها باعث می‌شود تا مشکلات متعددی در این نقاط ایجاد شود.

یوسفی در ادامه با اشاره به اینکه سیلاب‌ها و بارش‌ها می‌تواند ابعاد شکاف مسیر داراب تا ششده قره بلاغ فسا را افزایش دهد، خاطرنشان کرد: تمام این موارد باید به گونه‌ای باشد که مسیر آب‌ها باید از این بخش جدا شود.

بارش‌ها تنها ۲۰ درصد منابع زیر زمینی را تغذیه می‌کند

مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور در ادامه با بیان اینکه قطعا بارندگی و نفوذ آب در زمین باعث می‌شود تا منابع زیر زمینی تغذیه شود، گفت: تکمیل این بخش نیازمند طی کردن سیر تمکاملی است و بارش باران در کوهستان باعث تغذیه ۲۰ درصدی آّب‌های زیر زمینی می‌شود.

یوسفی با اشاره به اینکه هدایت باران به شکاف‌ها به دلیل اینکه اطلاع دقیقی از گسترش آن در این بخش‌ها نداریم و مشخص نیست به کدام سمت می‌رود، ادامه داد: قطعا امکان دارد این آب به یک آبخوان مناسب نرسد و بیشتر این آب‌ها در قالب کانال‌ها به عمق می‌رود.

مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور با بیان اینکه بارش باران و سیلاب در دشت باران وارد شکاف‌های زمین می‌شود، گفت: قطعا این بارش‌ها تاثری بر دشت داراب ندارد و نبود مطالعه باعث شده تا به درستی ندانیم که چه اتفاقی برای این آب‌ها در داخل زمین رخ می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز