خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

بازگشت ثبات به بازار مرغ آذربایجان غربی/ عرضه گوشت مرغ پایین‌تر از نرخ مصوب

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۲۲۷۶

افزایش تولید مرغ در استان موجب کاهش قیمت این محصول پروتئینی در آذربایجان غربی و بازگشت آرامش و ثبات به بازار عرضه گوشت مرغ شده است.

به گزارش ایلنا،آذربایجان غربی با دارا بودن بیش از ۷۶۵ واحد مرغداری اعم از گوشتی، تخم گذار، مرغ مادر و اجداد و چندین زنجیره تولیدی از مهم‌ترین قطب‌های تولید گوشت مرغ و تخم مرغ در کشور است، میزان مصرف روزانه گوشت مرغ در این استان ۲۱۰ تا ۲۳۰ تُن است در حالیکه میزان تولید بیش از ۳۰۰ تن است لذا مازاد آن ذخیره سازی و یا به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

در سال‌های گذشته به علت تلاطم بالای بازار گوشت بویژه گوشت مرغ، شهروندان نگران تهیه این ماده غذایی برای ایام ماه مبارک رمضان بودند که این امر در برخی ایام موجب افزایش تقاضای کاذب و تشکیل صف‌های طویل برای خرید و در نتیجه گرانی این ماده پروتئینی می‌شد که امسال با تدبیر دستگاه‌های متولی از جمله جهاد کشاورزی، تعاون روستایی و سازمان صمت، هیچ مشکلی بابت تهیه و عرضه مرغ در استان وجود ندارد و قیمت این فرآورده حداقل ۳۰ تا ۴۰ هزار ریال کمتر از نرخ مصوب (کیلویی ۳۱۰ هزار ریال) در بازار عرضه می‌شود.

عرضه پایین تر از نرخ مصوب مرغ به نفع تولید کننده نیست

مدیر عامل اتحادیه مرغداران آذربایجان غربی  با تایید کاهش قیمت گوشت مرغ در استان گفت: مردم دیگر مانند ایام تعطیلات نورزوی تمایلی به خرید و ذخیره سازی این فراورده ندارند و تب خرید فروکش کرده است.

کاظم سیف حقیقت  عرضه مرغ منجمد وارداتی را از جمله علل مهم کاهش قیمت مرغ عنوان کرد و گفت:  شهروندان در عید نوروز به مقدار کافی گوشت مرغ ذخیره سازی کردند هر چند عرضه گوشت منجمد وارداتی با قیمت پایین هم بر بازار کنونی تاثیر زیادی گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه  از روند کاهش تقاضا رضایتی ندارد، افزود: با کاهش قیمت مرغ و عرضه آن به کمتر از قیمت مصوب همچنان دولت اقدام به توزیع گوشت منجمد در بازار می‌کند که این کار به نفع مرغدار و تولید کننده نیست.

سیف حقیقت با بیان اینکه ۵۰ درصد گوشت مرغ مورد نیاز استان توسط این اتحادیه تولید می‌شود، گفت: زنجیره‌های تولید به علت دارا بودن کشتارگاه شاید چندان متضرر نشوند ولی ادامه این شرایط برای مرغداران به علت بستن قرارداد با کشتارگاه‌ها و افزایش هزینه‌های تولید و قیمت بالای نهاده دامی مقرون به صرفه نیست.

گوشت مرغ کمتر از قیمت مصوب عرضه می‌شود

 مسئول قرارگاه امنیت غذایی جهاد کشاورزی ارومیه با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در بازار این شهرستان بین ۲۴۰ تا ۲۸۰ هزار ریال متغیر است گفت: یعنی عرضه گوشت مرغ کمتر از قیمت مصوب (۳۱۰ هزار ریال در ازای هر کیلوگرم) صورت می‌گیرد.

پرویز امجد با بیان اینکه میزان مصرف مرغ در ارومیه روزانه بین ۸۰ تا ۹۰ تُن متغیر است، گفت: رصد و پایش و کنترل مستمر بازار به صورت جدی انجام می‌شود ضمن اینکه از مردم درخواست داریم به اندازه مصرف خود اقدام به خرید این فرآورده کنند.

نایب رییس قرارگاه تامین امنیت غذایی آذربایجان غربی هم در این زمینه گفت: با در نظر گرفتن جوانب تولید و بازار داخل و بازارهای صادراتی، شرکت پشتیبانی امور دام استان، در چند روز اخیر اقدام به خرید و ذخیره سازی گوشت مرغ مازاد تولید در قالب انعقاد قرارداد با تولید کنندگان کرده است.

احمد رحیمی ادامه داد: به صورت مستمر و روزانه اکیب‌های نظارتی و بازرسی کالاهای اساسی استان، به صورت سر زده از واحدهای آرد و نانوایی و مراکز توزیع اقلام اساسی از جمله گوشت قرمز و مرغ بازدید و تخلفات را گزارش و به مراجع قضایی (تعزیرات حکومتی) ارسال می‌کنند.

آغاز خرید و ذخیره سازی ۵۰۰ تن گوشت مرغ

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه مرغداران نباید نگران مازاد تولید خود باشند، گفت:برای حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و با در نظر گرفتن جوانب تولید و بازار داخل و بازارهای صادراتی، شرکت پشتیبانی امور دام استان، خرید و ذخیره سازی گوشت مرغ منجمد به میزان ۵۰۰ تُن را آغاز کرده است.

اکبر کرامتی با بیان اینکه مرغداران در صورت آمادگی جهت انعقاد قرارداد می‌توانند به شرکت پشتیبانی امور دام استان مراجعه کنند، افزود: محصولات خریداری شده در سردخانه‌های استان نگهداری و در زمان کمبود گوشت مرغ گرم و برای حمایت از مصرف کنندگان و تنظیم قیمت در بازار توزیع خواهد شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز