خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

یک سوم قنات های کشور در معرض کم آبی و خشک شدن هستند

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۶۸۲۱

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: از ۴۰ هزار رشته قناتی که در کشور وجود دارد، حدود یک سوم از آنها در معرض کم آبی و خشک شدن است.

به گزارش ایلنا از البرز، مسعود منصور امروز در حاشیه افتتاح سراسری منابع طبیعی سراسر کشور که در شهرک صنعتی دارویی برکت به مناسبت هفته منابع طبیعی و با حضور وزیر جهاد کشاورزی و مسئولان استان البرز برگزار شد به صنایع چوب و کاغذ و سلولزی  اشاره کرد و اظهار داشت: در این صنایع ۱۳ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی در کشور وجود دارد اما به دلایلی اکنون با ۶ تا هفت میلیون متر مکعب در حال فعالیت است که این نیز قابل تامین نیست.

منصور افزود: از سال گذشته تاکنون حدود ۶۰ هزار هکتار توسعه  زارعت چوب در کشور داشته ایم در واقع هر هکتار زراعت چوب حدود ۳۰۰ تن چوب تولید می کند که در خودکفایی تولید کاغذ یکی از برنامه های سازمان منابع طبیعی کشور است.

منصور ادامه داد: یکی دیگر از برنامه ها که برای نخستین بار اتفاق افتاد حدود ۶ هزار هکتار از این ۶۰ هزار هکتار را با پساب واحدهای  غیر متعارف انجام داده ایم.

وی با بیان اینکه ۲۵۰ هزار هکتار توسعه بیایان زدایی از سال گذشته تا کنون انجام داده ایم به بخش گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: در بالای شهرکی از جمله شهرک دارویی برکت تمام گونه هایی که در بالا دست کار شده از نوع گیاهان دارویی است مواد اولیه این شهرک دارویی عمده آن در اراضی مجاورش با کارکردهای زیست محیطی در تولید این محصولات کمک خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: در کشور با فرسایش سالانه ۱۶ تن در هکتار مواجه هستیم، این در حالی است که سالیانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب فرسایشی است که در دریاچه سدها ایجاد می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: از حدود ۴۰ هزار رشته قناتی که در کشور وجود دارد، حدود یک سوم آنها در معرض کم آبی و خشک شدن است.

منصور ادامه داد:امروز بیش از ۱۰ هزار رشته قنات با فعالیت های آبخیزداری احیا شده اند که آبدهی آنها از یک ونیم تا سه برابر شده است این در حالی است که با پر آب شدن قنات ها معیشت، سلامت و کشاورزی نیز احیا می شوند.

منصور گفت: ۲۷ میلیون هکتار از عرصه کشور پهنه سیل خیزی است و  ۴۵۰ شهر و هشت هزار و ۲۶۰ روستا در درون این پهنه سیل خیزی قرار گرفته اند.

وی ادامه داد:  در ۲۰ سال اخیر بیش از سه هزار و ۵۰۰ سیل در کشور داشته ایم که حدود سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت در برداشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۳۲ میلیون هکتار از عرصه کشور مناطق بیابانی است تصریح کرد:هفت میلیون از این منابع فوق بحرانی و در کمال تاسف حدود ۲ و نیم میلیون هکتار آن کانون های مولد گرد و غبار است.

منصور تاکید کرد: در این شرایط عزم را بایستی جزم کرد برای کاهش  این مخاطرات که یکی از مهم ترین کارکردهای آبخیزداری کاهش این مخاطرات است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مخاطرات سیل با آبخیزداری کاهش می یابد گفت: سالانه با ۹ تن در هکتار آبخیزداری می توانیم این ۱۶ تن در هکتار فرسایش را کاهش دهیم.

منصور با بیان یکی از راه های نجات کشور با آبخیزداری صورت می گیرد  افزود: یکی از رویکردهایی که امروز به صورت جدی دنبال می کنیم  حفظ، احیا و توسعه و بهره برداری از منابع طبیعی است با مشارکت مردم و دستگاه های اجرایی به پیش ببریم.

منصور گفت: در کشور انجمن خیرین آبخیزداری شکل گرفته و امسال با این هدف گذاری صورت گرفته با مشارکت ۱۰۰ هزار هکتار را دستگاه ها و مردم برای آبخیزداری در کنارما  انجام داده اند.

وی گفت: همچنین در حوزه بیایان امسال حدود ۵۰ هزار هکتار را هدف گذاری کردیم که خوشبختانه ۸۵ هزار هکتار بیایان زدایی دستگاه های اجرایی و مردم انجام داده اند.

منصور در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: همچنین امسال یک هزار و ۸۵۰ هکتار توسط معدنکاران احیا و بازسازی صورت گرفته است و این مهم با قوت در حال دنبال شدن می باشد‌.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری داری در ادامه با بیان اینکه  طی چهار ماه اقدامات بسیار خوبی در کشور صورت گرفته به اجرای طرح کاداستر اشاره کرد و گفت: یکی از پروژه های مهم ما اتمام ۹۵ درصدی کاداستر اراضی ملی در کشور است.

وی گفت: امروز ۹۷۵ پروژه امسال به صورت همزمان در سراسر کشور  با بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری می رسد که  از این تعداد ۲۶۶ پروژه در حوزه آبخیزداری است.

منصور افزود: ۱۴۰ پروژه بیابان زدایی، ۱۵۰ پروژه مرتع، ۵۴ طرح در حوزه جنگل و ۴۰ پروژه زارعت چوب امروز در همین قالب به بهره برداری می رسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز