خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس مطرح کرد؛

فارس جایگاه و قابلیتی برای ذخیره روغن نباتی ندارد/تخصیص ۲۶۵ تن سهمیه روغن به استان بزودی

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۲۹۸۶

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه نوساناتی در سطح استان برای تولید روغن داریم، گفت: فارس جایگاه و قابلیتی برای ذخیره روغن نباتی ندارد.

به گزارش ایلنا، مجتبی دهقان پور  امروز 17 بهمن ماه در نشست خبری با اشاره به اینکه طی دو هفته گذشته قرار است برنامه‌ای در قالب احداث یک انبار ۲۵ هزار تنی در استان کلید زده شود، ابراز کرد: با تلاش استاندار فارس و معاون رئیس جمهور این موضوع در شورای مرتبط بررسی می شود.

وی با اشاره به تنش و کمبود روغن در هفته گذشته در استان گفت: در بازدیدی و جلسه‌ای که استاندار فارس از این سازمان داشت بلافاصله کمیته‌ای برای اقدام مشترک برگزار شد و با توجه به زیرساخت‌ها پیش بینی این کمبود وجود داشت.

دهقان پور افزود: در این خصوص  وزیر کشور بلافاصله دستور داد که مشکل بر مرتفع شود چراکه در شان استان فارس نیست که دومین تولید کننده محصولات کشاورزی در مقوله روغن مشکل داشته باشد و قرار شد از کارخانه حیات هرمزگان سهیمه تامین و پرداخت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از تخصیص ۲۶۵ تن سهمیه روغن به استان فارس خبر داد و افزود: از بندرانزلی روغن خام وارد کارخانه روغن نرگس شیراز شد و روزانه حدود ۱۰ تن روغن وارد بازار می‌شود و با بررسی‌های انجام شده خوشبختانه در بازار تعادل خوبی حاکم شده است.

دهقان پور با اشاره به توسعه و احداث شهرک‍‌های گلخانه‌ای و کشاورزی، عنوان کرد: از رویکرد‌هایی که  به دنبال  امکان سنجی تولید هستیم؛ احداث شهرک های گلخانه ای است و امید است بتوانیم گام‌های موثری برداریم و در راستای موضوع خشکسالی استفاده از رقم‌های مقاوم در دستور کار قرار گیرد.

فارس سالیان سال با تغییرات اقلیمی و خشکسالی مواجه است

وی  با اشاره به توسعه زنجیره کشت گیاهان و فعالیت‌های مرتبط  در بخش آب گفت: استان فارس سالیان سال با تغییرات اقلیمی و خشکسالی مواجه است و می‌طلبد در قالب الگوی کشت گیاهان کم آب بر به پایداری تولید کمک و معیشت تولید کننده را برآورده کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به ضرورت اهتمام بیشتر در تولید محصولات کشاورزی در قالب زنجیره تولید، بیان کرد: باید در این راستا نگاه یکپارچه و جامعی داشته باشیم.

دهقان پور  با بیان اینکه حدود ۷۲ درصد از مجموع سطح زیرکشت زمین‌های استان آبی و  حدود ۳۰ درصد اراضی دیم است، عنوان کرد: این اراضی دیم قابلیت توسعه عمودی را دارند، لذا سعی شده طرحی در دستور کار قرار دهیم تا جهش تولید را در دیم زار‌ها را داشته باشیم .

وی خاطرنشان کرد معتقدیم اگر ۱۰ تا ۱۵ درصد به افزایش تولید در دیم زار‌ها کمک کنیم قطعا تحول شگرفی در افزایش بهره وری و تولید خواهیم داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس  با بیان اینکه در راستای قرارگاه امنیت غذایی و نگاه یکپارچه‌ای که باید به مقوله بازار و کالا‌های اساسی داشته باشیم  عنوان کرد: سعی شده است ذخایر راهبردی کالا‌های اساسی را در استان ارتقاء دهیم چرا که در چند سال گذشته بر اساس آمار بهترین سطح ذخایر کالا‌های اساسی را در کشور داریم.

به‌ گفته دهقان پور در قرارگاه امنیت غذایی کمبود‌های مرتبط با حوزه تولید رصد می شود و در این قرارگاه با رویکرد آینده نگری، آینده پژوهی و تحلیل روند‌ها بنا است که بتوانیم رویکرد مزرعه تا سفره را در قرارگاه امنیت غذایی دنبال کنیم تا مواردی که به حوزه تولید لطمه می زند را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه متناسب با این قرارگاه ۱۰ کارگروه و ۱۱ کمیته تخصصی در این راستا تشکیل شده است، یادآور شد: در این قرارگاه مباحث بصورت تخصصی پیگیری می‌شود و در این خصوص اقداماتی انجام شد و از حضور تشکل‌های موضوعی و دستگاه‌های مرتبط با حوزه تولید، توزیع و مصرف دعوت و در حال حاضر حضور فعالانه دارند.

رتبه دوم فارس در سطح اراضی زیر کشت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس تصریح کرد: یکی از مواردی که دنبال کردیم متناسب با وزارت جهاد کشاورزی قرارگاه صدور اسناد جهاد کشاورزی بود که  بتوانیم صدور اسناد را برای تولیدکنندگان انجام و گام موثر در تثبیت مالکیت اراضی برداشته شود .

به گفته دهقان پور در این راستا اولین جلسه قرارگاه برگزار و بر اساس همکاری طرف‌های متقابل با دستگاه‌ها کاستی‌ها، نقاط ضعف و محدودیت‌های موجود را مرتفع کنیم.

وی همچنین از تاسیس دفتر ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی خبرداد و افزود: معتقد هستیم که مدیریت دانش بنیان در بخش کشاورزی داشته باشیم و برای داشتن مدیریت دانش بنیان با بهره‌گیری از مراکز علمی و دانشگاهی این مهم امکان پذیر باشد.

دهقان پور با اشاره به موضوع کشت قراردادی تصریح کرد: استان فارس مقام دوم را از نظر میزان سطح کشت اراضی در اختیار دارد که حدود ۳۵ هکتار کشت قراردادی را شامل می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که در سال آینده با توجه به تجربیات اولیه سطح کشت قرارداری را گسترده‌تر کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به سیل دی‌ماه امسال در شهرستان‌های جنوبی فارس و خسارت یک‌هزار و ۱۴۵ میلیارد تومانی ناشی از سیل گفت: با استفاده از فناور‌های فضامی تواند بستری برای استفاده دقیق تخمین براورد خسارت و سطح پوشش باشد و از این طریق میزان خسارت‌ها برآورد شد.

دهقان پور عنوان کرد: با تمهیدات انجام شده سهم فارس از میزان خسارت‌های ناشی از سیل ۳۰۶ میلیارد تومان و حدود ۶۰۰ میلیارد تومان در قالب پرداخت وام‌های با سود ۲ درصد و باز پرداخت ۱۵ ساله بود که استان فارس سهم خوبی را جذب کرد.

وی همچنین  به هوشمندسازی بخش کشاورزی اشاره عنوان کرد: این مهم نیازمند حمایت‌های مالی است و امیدواریم در بودجه سال آینده محقق شود و با مدیریت دانش بنیان مدیریت مطلوبی را داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از سامانه جامع تجارت و رسد موجودی انبار‌ها اطلاع داد و از خبرنگاران خواست مشکلات غذایی را احصا و اطلاع رسانی کنند و با استقبال تا در رفع آن‌ها تلاش شود.

دهقان پور همچنین با اشاره به اقداماتی در راستای اثرات خشکسالی، گفت: از سال زارعی گذشته  تا اوایل دی‌ماه امسال حدود ۷ هزار و ۲۹ میلراد تومان برآورد خسارت خشکسالی بود.

وی گفت: با پیگیری‌های انجام شده مبلغ ۱۱۸ میلیارد تومان غرامت بیمه در حوزه خشکسالی و حدود یک‌هزار میلیارد تومان در حوزه عمرانی برای جهادکشاورزی فارس مصوب و پرداخت شد.

به گفته دهقان پور در قسط اول حدود ۱۵ میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی و بیش از۵۰ میلیارد تومان پرداخت خواهد شد و از مصوبه ۲ هزار میلیارد تومانی برای بدهکاران بانکی سیستم بانکی حدود ۱۴۳ میلیارد تومان برای تمام استان‌ها که درگیر بودند و بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان سهم استان فارس است که بانک مرکزی دستورالعمل اعطای آن را تنظیم می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس شهرستان‌های درگیر سیلاب استان را ۱۲ شهرستان اعلام و افزود: در حوزه فضای کسب و کار در بخش کشاورزی، از ابتدای امسال ۳۸۷ مجوز تاسیس در تمامی حوزه‌ها با سرمایه گذاری هزار و ۹۵۸ میلیارد تومان صادر شده و در این راستا برای ۹۰۶ نفر ایجاد اشتغال شده است.

دهقان پور اضافه کرد: پرداخت بیش از ۵ هزار و ۲۳۹ میلیارد تومان تسهیلات ارزان از منابع داخلی بانک‌ها و ۵ هزارو ۲۳۹ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی افزود: همچنین امسال ۲۳۰ واحد نیمه فعال و راکد در استان با پیگیری‌های کارگروه رفع موانع تولید پیگیری شد و ۱۲۳ واحد به چرخه تولید بازگشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز