خبرگزاری کار ایران

مدیرکل مدیریت بحران استانداری:

32 شتاب‌نگار برای ثبت زلزله‌های قزوین فعال هستند

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۹۸۳۹

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: با توجه به زلزله خیر بودن قزوین هم اکنون ۳۲ دستگاه شتاب‌نگار در سطح این استان فعال است.

به گزارش ایلنا، قدرت الله مهدیخانی  گفت: قزوین یکی از استان‌های حادثه خیز در بلایای طبیعی، به خصوص زلزله است تا جایی که طی پنج سال گذشته شتاب‌نگارهای فعال آن حدود ۴۵۰ زلزله را به ثبت رسانده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین با بیان اینکه دستگاه‌های شتاب‌نگار و لرزه نگاری از کارسازترین ابزارهای ثبت و یا حتی مطالعه در حوزه زمینه لرزه‌ها به شمار می‌روند، تاکید کرد: این نوع دستگاه‌ها باید به‌صورت شبکه‌ای بوده و شعاع عملکردی آن‌ها نیز حدود ۱۰۰ کیلومتر بوده که کمک شایانی را در حوزه خسارت و یا نقاط احتمالی درگیری پس لرزه‌ها کرده و آن‌ها را گزارش می‌کنند.

وی اضافه کرد: سال گذشته و براساس مصوبه سال ۹۸ مجلس شورای اسلامی که مراکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران و تحقیقات وزارت راه و شهرسازی را مکلف به تجهیز استان‌های درگیر زلزله به دستگاه‌های شتاب نگار و لرزه نگار کرده بود، پنج دستگاه و امسال نیز پنج دستگاه به ظرفیت دستگاه‌های شتاب نگار استان قزوین افزوده شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به عدم فعالیت گسل شمال قزوین که ۸۰۰ سال از عمر آن می‌گذرد و همچنین وقوع زمین لرزه‌های بزرگ همانند سال‌های ۴۱ و ۸۱، وجود شتاب نگارها در سطح استان ضروری بوده و ما سعی خواهیم داشت تا در سال‌های آینده تعداد این دستگاه‌ها را افزایش دهیم.

مهدیخانی گفت: وجود شتاب نگارها و لرزه نگارها به دستگاه‌های خدمات رسان همانند آتش نشانی، اورژانس و مرکز فوریت‌های پزشکی کمک می‌کند تا هنگام وقوع حادثه سرعت عملیات خود را با توجه به ثبت وقوع پس لرزه‌ها، بالاتر ببرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز