خبرگزاری کار ایران

سومین چاهخانه باغستان سنتی قزوین احیا شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۵۷۹۲

معاون میراث‌فرهنگی قزوین از مرمت سومین چاهخانه در باغستان سنتی قزوین در قالب پروژه مشارکتی با مالک خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قروین، احسان نورانی با اشاره به مرمت چاه‌خانه‌های باغستان قزوین گفت: به‌دنبال اجرای پروژه‌های مرمت مشارکتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان برای حفظ و احیاء آثار ارزشمند تاریخی‌-‌فرهنگی، سومین چاهخانه باغستان سنتی در سال جاری با مشارکت مالک و تحت نظارت کارشناسان فنی اداره‌کل مرمت و احیاء شد.

معاون میراث‌فرهنگی قزوین افزود: در پرژه مرمت و احیای این چاهخانه که در محله لوته باغستان سنتی قزوین واقع‌شده اقدام‌هایی چون پی‌ریزی، دیوارچینی، اجرای طاق چوبی، مرمت بام و ساماندهی محوطه چاهخانه مطابق با الگوی اولیه انجام‌ شده‌است.

وی عنوان کرد: بنای چاهخانه‌ها معمولاً از آجر و ملات خشت و گل ساخته شده‌اند، این بناها اطاقی به ابعاد چهاردرچهار و ارتفاع حدود سه متر دارند که دارای دیوارهای پهن و طاق ضربی هستند.

نورانی گفت: چاهخانه‌ها دارای هواکش، شومینه و راه‌پله هستند و چاهخانه‌های قدیمی فاقد درب و دارای کتیبه‌ای بوده که نام چاهخانه و سال ساخت در آن ذکر شده‌است، فضای چاهخانه به‌عنوان استراحتگاه مشترک باغبانان و محل نگهداری وسایل آنان بوده و در زمان آبیاری و به خصوص در فصل محصول برای حفاظت از محصولات باغی استفاده می‌شده‌است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز