خبرگزاری کار ایران

محکوم شدن شکارچی متخلف در مشهد به ۱۵ سال حبس

کد خبر : ۱۱۷۴۴۱۹

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از محکوم شدن شکارچی متخلف در مشهد به ۱۵ سال حبس و پرداخت ۸۰۰ میلیون ریال جزای نقدی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، مهدی الله پور گفت: طی پیگیری های مداوم اداره حقوقی حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در پرونده ای که رسیدگی آن هفت سال به طول انجامید، یکی از شکارچیان سابقه دار استان به مجازات کم سابقه محکوم شد.

وی افزود: با توجه به گزارش های رسیده به یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در سال ۱۳۹۳ مبنی بر نگهداری تعداد بسیاری گونه‌های جانوری تاکسیدرمی شده، اسلحه غیرمجاز و مهمات جنگی توسط فردی در مشهد، گروهی متشکل از ماموران یگان حفاظت، کارشناسان حقوقی، حراست و بازرسی اداره کل حفاظت محیط زیست این استان به منزل متهم که محل نگهداری این گونه ها بود مراجعه و با حکم قضایی اقدام به بازرسی محل کردند.

سرپرست اداره کل محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: در این بازرسی بالغ بر یکصد نوع از اجزای جانوران وحشی اعم از پوست، هدمانت و تاکسیدرمی کامل حیوانات وحشی و پرندگان از جمله قوچ و کل وحشی، روباه، گرگ، گراز، آهو، قو، حواصیل و همچنین چهار قبضه سلاح شکاری، یک قبضه کلت کمری بادی، بیش از ۲ هزار عدد انواع فشنگ، چاشنی و پوکه کشف شد.

وی گفت: پرونده این شکارچی سابقه دار پس از صدور کیفرخواست به شعبه ۱۲۰ دادگاه کیفری ۲ استان به ریاست قاضی رضازاده ارجاع گردید که با دقت نظر و درایت قاضی، متهم به ۶۰ سال حبس و پرداخت بیش از یک میلیارد ریال جزای نقدی و ضبط تمامی اقلام کشف شده محکوم شد.

الله پور افزود: براساس قانون مجازات اسلامی، اشد مجازات در این زمینه ۱۵ سال حبس است ولی دادگاه، حبس متهم را به ۱۲ سال و ۶ ماه حبس تعزیری درجه سه کاهش داد و این حکم قطعی شد.

وی ادامه داد: پس از اعتراض اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی و متهم و همچنین نقض رای اولیه در دادگاه تجدید نظر استان، ضمن پیگیری جدی موضوع و ارائه گزارش کامل از روند پرونده موضوع جهت اعمال ماده ۲۹۳ قانون آئین دادرسی کیفری به دادستان مرکز استان ارسال شد.

سرپرست اداره کل محیط زیست خراسان رضوی گفت: پس از بررسی های دقیق پرونده توسط دادستان مرکز استان، دادستان کل کشور و رییس وقت قوه قضاییه، با اجرای ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری موافقت و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و رییس دیوان عالی کشور موضوع را به منظور رسیدگی به شعبه ۵۱ دیوان عالی کشور ارجاع و رأی دادگاه تجدید نظر استان نقض و رأی نهایی صادر شد.

وی افزود: براساس رای نهایی، شکارچی متخلف به ۱۵ سال حبس و پرداخت ۸۰۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد و هدمانت های فاقد پلاک، سایر اجزای کشف شده جانوران وحشی به نفع اداره حفاظت محیط زیست و اسلحه و مهمات غیرمجاز نیز به نفع وزارت دفاع ضبط شد.

الله پور با قدردانی از حمایت‌های دستگاه‌های قضایی و انتظامی استان ادامه داد: براساس هماهنگی‌های انجام شده با هرگونه تخلف زیست محیطی برخورد قانونی خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز