خبرگزاری کار ایران

ایلنا از بوشهر گزارش می‌دهد؛

غافلگیری از بارش سنگین و طغیان رودخانه‌ها / خسارت‌های جانی و مالی سیل به ساکنین منطقه/ دشواری امدادرسانی به دلیل گستردگی حادثه

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۶۷۵۶

بارش‌های سنگین و غافلگیر کننده روزهای اخیر در استان بوشهر علاوه بر آبگرفتگی خانه ها با تخریب برخی منازل روستایی همراه شده و خسارت‌های مالی سنگینی به همراه داشته و تاکنون نیز دو نفر جان باختند و این در حالی است که مسدود شدن جاده های مواصلاتی کار امدادرسانی و توزیع اقلام ضروری به سیل زدگان را دشوار کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در استان بوشهر بر اثر بارندگی‌های شدید و جاری شدن سیلاب، رودخانه‌ها طغیان کرده و باعث آبگرفتگی شدید خیابان‌ها شد که خسارت های مالی سنگینی به ساکنین این روستا وارد شد.

بر همین اساس بر اثر ریزش کوه ناشی از بارندگی های اخیر در روستای سوک دشتستان منجر به جان باختن 2 زن در شهر برازجان شد.

اولین قربانی زن روز گذشته در دشتستان بر اثر سقوط در یکی از دره‌های فصلی برازجان غرق شد که جسد وی چند ساعت بعد توسط نیروهای هلال پیدا و از آب بیرون کشیده شد.

حادثه دوم مربوط به زن جوان اهل روستای سوک واقع در منطقه تنگ‌ارم از توابع دشتستان بود که بر اثر ریزش کوه دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد.

این زن ۳۴ ساله از خانواده عشایر و دامدار واقع در روستای سوک از توابع بخش ارم شهرستان دشتستان، به دلیل ریزش کوه و گیر افتادن در زیر آوار جان باخت. نیروهای اورژانس تنگ ارم به همراه پرسنل بخشداری و شهرداری و نیروهای مردمی به محل حادثه اعزام می شوند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر دراین باره به ایلنا گفت: روز گذشته در پی بارش شدید باران در دشتستان بوشهر، با اعلام گزارش غرق شدن یک زن در اطراف شهر برازجان، تیم های عملیاتی دشتستان به منطقه اعزام شدند و پس از سه ساعت جستجو به مسافت 10 کیلومتر در قسمت دره شن شهر برازجان پیکر این بانو پیدا شد.

به افراد سیل زده امدادرسانی شد

غلامرضا حاجیانی ادامه داد: در بخش دلوار شهرستان تنگستان به افراد درگیر در خودروهای گرفتار در سیلاب توسط تیم های عملیاتی جمعیت هلال احمر امدادرسانی شد. در دیلم و روستاهای تابع، تیم های عملیاتی امداد و نجات با تخلیه آب منازل مسکونی و توزیع اقلام امدادی در روستای عامری و چند روستا دیگر، اقدامات لازم را انجام دادند.

وی ادامه داد: در شهرستان گناوه با همکاری شهرداری تخلیه آب منازل مسکونی انجام گرفت و تیم های ارزیاب با توجه به برآورد خسارات وارده در روستاهای اطراف گناوه، اقلام امدادی توزیع و در بخش ریگ، عملیات تخلیه آب و امدادرسانی انجام شد. در شهرستان دشتی برای عشایر ساکن متاثر از بارندگی امروز اقلام امدادی توزیع شد.

وی افزود: متاسفانه این رخداد باعث آبگرفتکی شدید معابر و منازل در شهرستانها و روستاها شد و با توجه به سطح وسیع سیل و آبگرفتگی خدمات‌رسانی انجام و اقلام امدادی و زیستی توسط تیم‌های عملیاتی در اختیار گرفتاران در سیل قرار گرفت.

در روستای گمارون از توابع بخش مرکزی گناوه چند منزل روستایی بر اثر بارش شدید باران تخریب شده که امداد رسانی به آنها توسط نیروهای هلال احمر انجام شد. همچنین تیم های عملیاتی در شهر آبپخش دشتستان حضور یافته و به مردم گرفتار در سیل کمک کردند.

دشتستان بیشترین میزان بارش ها را داشت

مدیرکل بحران استانداری بوشهر در این باره گفت: شهرستان دشتستان بیشترین میزان بارش‌ها را ظرف روزهای گذشته داشته است. هشدارهای لازم مبنی بر ورود سامانه بارشی شدید در روز یکشنبه به تمامی دستگاه های عضو ستاد مدیریت بحران اعلام شده بود اما روند طوری بود که متاسفانه در کمتر از سه ساعت بارش های شدیدی به وقوع پیوست.

پس از پایان بارندگی میزان خسارت سیل اعلام می شود

جهانگیر دهقانی افزود: خسارت‌های ناشی از بارندگی‌های اخیر در استان مشخص نیست و پس از پایان بارندگی ها می‌توانیم خسارت ها را جمع بندی و اعلام کنیم. با این حال قطعی برق و سقوط پایه های برق در گناوه، آبگرفتگی معابر و خسارت هایی در حوزه راه‌ها گزارش شده که همه این موارد باید جمع بندی و به شکل دقیق اعلام شود.

وی ادامه داد: برای مقابله با سیل و پیشگیری‌های لازم، پس از پیش‌بینی و هشدارهای هواشناسی، تمام دستگاه‌ها به صورت صد درصد و به طور کامل در وضعیت آماده باش قرار دارند.

رواناب 3 استان بالادست به بوشهر سرازیر شد

به گفته مدیرکل بحران استانداری بوشهر یکی از علل چنین حوادثی، ورود رواناب از استان‌های بالادست‌فارس، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان بوده است که منجر به افزایش میزان آورد رودخانه و طغیان آنها شده و همچنین سرازیر شدن این حجم آب به رودخانه های شهری، باعث آبگرفتگی شدید معابر و برخی منازل شده است.

به مدت 3 ساعت 165 میلیمتر باران بارید

دهقانی با اشاره به بارش بیش از ۱۶۵ میلیمتری باران در برخی از نقاط شهرستان دشتستان گفت: تمامی تمهیدات لازم پیش بینی شده و تمامی نیروهای امدادی پیش از وقوع سیلاب در مناطق مختلف مستقر شده بودند. علت اصلی وقوع حوادث، آورد رودخانه ها از بالادست و باردندگی شدید در حوزه‌های آبریز استان بوده، به طوری که در مدت ۳ ساعت حدود ۱۶۵ میلیمتر باران باریده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز