خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی استان البرز در گفتگو با ایلنا:

سوء مدیریت بیشتر از تحریم به کشور آسیب رسانده است

asdasd
کد خبر : ۹۷۷۹۷

حجم بالا نقدینگی موجب لطمه به تولید ملی شده است/ واردات بی‌رویه بدون توجه به تولید داخلی صورت پذیرفت/ به اندازه‌ای که سوء مدیریت‌ها به اقتصاد کشور لطمه زد، تحریم‌ها نتوانست به تولید و اقتصاد کشور آسیب بزند.

ایلنا: در حوزه صنعت و بازرگانی دستاورد قابل توجه‌ای در طول ۸ سال گذشته به دست نیامده و جایی نیست که تخریب مشاهده نشود.

به گزارش ایلنا در کرج؛ این مطلب را رئیس اتاق بازرگانی استان البرز یادآور شد و ادامه داد: متاسفانه در طول این چند سال دولت احمدی‌نژاد حرف زیاد زده شد، ولی عزمی جدی برای حمایت واقعی از تولید و تسهیل روند آن در کشور وجود نداشت.

حسین طوسی در ادامه با بیان این مطلب که افزایش درآمدهای نفتی بالا‌ترین نرخ جهانی خود را در دولت احمدی‌نژاد تجربه کرد، افزود: متاسفانه و یا خوشبختانه بیشترین در آمدهای نفتی در طول ۸ سال گذشته که رقمی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار است عاید کشور شد، ولی معلوم نیست که حاصل و نتیجه این درآمدهای بالای نفتی کجاست. در حال حاضر حسن روحانی بدهکار‌ترین دولت در طول ۳۰ سال گذشته را تحویل گرفته که فقط ۰۰۰ /۸۰ میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار است.

وی ادامه داد: این درآمدهای هنگفت نفتی احمدی‌نژاد را از تولید و حمایت از آن بی‌نیاز می‌کرد، زیرا این خزانه‌ی پر، دست او را برای واردات افسار گسیخته و بی‌رویه انواع اقلام و کالاهای مختلف غذایی، صنعتی، خدماتی و غیره باز می‌گذاشت و حاصل این شد که اشتغال و رونق اقتصادی ما را صادر و رکود، بیکاری و فقر کشورهایی مثل چین و غیره را به کشور ما وارد کرد.

طوسی در ادامه با بیان این مطلب که طبق قانون مصوب مجلس%۳۰ درآمد از افزایش حامل‌های انرژی باید به صنعت اختصاص می‌یافت گفت: علیرغم ادعاهای صورت گرفته یک ریال هم از این درآمد‌ها، حتی در قالب یارانه انرژی به صنعت و تولید اختصاص نیافت. نفس تولید به شماره افتاده و ازجمله مطالبات ما از دولت جدید برگرداندن این سهم به تولیدکنندگان است.

وی با بیان این مطلب که بلاتکلیفی و نبودن ثبات اقتصادی و مدیریت نرخ ارز باعث نابودی اقتصاد است؛ افزود: به دلیل عدم مهار و مدیریتی صحیح در نرخ ارز از جانب دولت و بانک مرکزی، هجم نقدینگی در کشور ما به رقم وحشتناکی رسیده و همین نقدینگی بالا، تصور و توقع فزاینده‌ای را به منظور کسب یک سود حجمی بالا به صاحبان آن پول‌ها در جامعه ایجاد می‌کند و چون چنین توقعی در تولید و فعالیت‌های سالم اقتصادی نمی‌تواند برآورده شود، این حجم نقدینگی به جای تولید سر از بازارهای سفته‌بازی و دلال‌بازی در آورد.

رئیس اتاق بازرگانی استان البرز با اشاره به این مطلب که بسیاری از واحدهای تولیدی با مشکل معوقات بانکی مواجه هستند بیان داشت: بسیاری از تولیدکنندگان قادر به پرداخت اقساط سر رسید خود به بانک‌ها نیستند، از این رو بسیاری از واحد‌های تولیدی درحال تملیک توسط بانک‌ها هستند.

حسین طوسی در ادامه با بیان این مطلب که در طول چند سال اخیر بدون توجه به ظرفیت و توانایی تولیدات داخلی واردات صورت گرفت، اظهار داشت: آیا انواع تولیدات دامی، کشاورزی، صنعتی و خدماتی در مملکت تولید نمی‌شد که آقایان آن‌ها را وارد کردند و باعث ورشکستگی بسیاری از تولید کنندگان کشور شدند؟

وی گفت: با توجه به لطماتی که در چند سال اخیر به عرصه تولید کشور زده شد، احیای صنعت و تولید محتاج تدابیر خاص و ویژه‌ایست؛ که ما امیدواریم در دولت جدید حمایت از تولید، اجرای قانون، به خصوص عملیاتی شدن قانون بهبود مستمر کسب و کار که در سال ۹۰ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و هنوز آیین نامه‌های اجرایی آن به منظور عملیاتی شدن به درستی تهیه و تصویب نشده؛ در اولویت‌های اصلی برنامه‌های کلان کشور قرار گیرد.

حسین طوسی در پایان تاکید کرد: به اندازه‌ای که سوء مدیریت‌ها به اقتصاد کشور لطمه زد، تحریم‌ها نتوانست این آسیب‌ها را به تولید و اقتصاد کشور بزند.

گفتگو از: شهاب الدین خاکدامن

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز