خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی استان البرز در گفتگو با ایلنا:

در طول 8 سال گذشته، هیچگاه خودکفا و صادر کننده گندم نبودیم

asdasd
کد خبر : ۹۵۳۸۳

در حوزه تولید گندم فقط یک سال و آن هم در اواخر دولت خاتمی جشن خود کفایی گندم گرفتیم. هرچند که بر اساس ادعا‌ها شاید صادراتی هم داشتیم، اما دو برابر آن را وارد کردیم و تراز تجاری مثبتی نداشتیم.

ایلنا: رئیس اتاق بازرگانی استان البرز معتقد است برخلاف ادعاهای مطرح شده، ایران در طول ۸ سال گذشته در زمینه تولید گندم به طور صد در صد به خودکفایی نرسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرج، حسین طوسی رئیس اتاق بازرگانی استان البرز در پاسخ به این سوال که دستاورد ۸ ساله دولت احمدی‌نژاد در حوزه‌های مختلف اقتصادی کشور و به خصوص تولید چه بوده، گفت: در حوزه کشاورزی با توجه به اینکه کشور ما به لحاظ سنتی و سابقه چند هزار ساله تاریخی باید در حال حاضر جایگاه قابل قبولی در تولیدات کشاورزی داشته باشد، متاسفانه با توجه به ظرفیت‌ها در این حوزه خیلی بد عمل شده است.

حسین طوسی افزود: به خصوص در طول ۸ سال گذشته فقط حرف‌هایی مثل اینکه ایران در تولید گندم به خودکفایی و یا حتی صادرات رسید، زده شد. همین جا اعلام می‌کنم که این حرف‌ها درست نیست و در حوزه تولید گندم فقط یک سال و آن هم در اواخر دولت خاتمی جشن خود کفایی گندم گرفتیم. هرچند که بر اساس ادعا‌ها شاید صادراتی هم داشتیم، اما دو برابر آن را وارد کردیم و تراز تجاری مثبتی نداشتیم. قطعآ این موضوع را به عنوان یک دستاورد نمی‌توان قلمداد کرد.

وی در ادامه گفت: یکی از کارهایی که در طول این ۸ سال انجام شد بازی کردن و دست بردن در آمار و ارقام مثل پایین نشان دادن نرخ تورم با اتکا به سبد کالای مردم بود که هر موقع لازم می‌دیدند یک قلمی را از سبد کالای مردم کم می‌کردند تا بگویند که قدرت خرید بالاست و تورم هم قابل تحمل و منطقی است.

وی ادامه داد: همین کار را هم با آمار و ارقام صادرات و واردات گندم کردند و جوری وانمود کردند که ما در گندم خودکفا و حتی صادرکننده شدیم، در صورتی که کذب بودن این موضوع را با مراجعه به آمار گمرکات، وزارت بازرگانی و سازمان صنعت، معدن و تجارت که در آینده به طور رسمی منتشر خواهد شد می‌توان اثبات کرد.

رئیس اتاق بازرگانی البرز در ادامه تصریح کرد: یکی از دلایل عدم استمرار موفقیت‌هایی مثل خودکفایی گندم در کشور این بوده که متاسفانه وجه قالب فعالیت‌های اقتصادی در کشور ما واسطه‌گری است و از آنجایی که در حاشیه این فعالیت‌ها سود‌های کلانی نهفته است، رانت اخذ مجوز‌ها و امضاهای طلایی جزء جدایی ناپذیری از این فعالیت‌هاست.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: از آنجایی که معمولآ تولید در اقتصادهای سالم و در اکثر مناطق دنیا و به خصوص کشور ما نسبت به این فعالیت‌های ناسالم اقتصادی حاشیه سود کمی دارد، از این رو ما همواره باید نگران تولید و ثبات چرخه تولید در کشور باشیم.

لازم به ذکر است بخش‌های دیگری از مصاحبه اختصاصی خبرنگار ایلنا با رئیس اتاق بازرگانی استان البرز در خصوص دستاوردهای ۸ ساله دولت محمود احمدی‌نژاد در حوزه‌های مختلف اقتصادی، بازرگانی، صنعت و کشاورزی به زودی منتشر خواهد شد.

گفتگو از: شهاب الدین خاکدامن

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز