خبرگزاری کار ایران

داوود کیانیان مطرح کرد:

جشنواره ملی نمایشنامه نویسی آثار رسیده را چاپ كند

asdasd
کد خبر : ۳۲۵۲۰

داوود کیانیان ضمن تاکید بر لزوم برگزاری جشنواره ملی نمایشنامه نویسی خواستار اهتمام دست اندرکاران این جشنواره نسبت به چاپ آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره شد.

ایلنا: داوود کیانیان؛ برگزاری جشنواره ملی نمایشنامه نویسی را قدم موثری در زمینه اعتلای هنر نمایشنامه نویسی دانست و گفت: این جشنواره دارای کاربردهای بسیار خوبی در این زمینه است، اما کافی نیست. به دلیل اینکه طبیعتاً در یک جشنواره نمایشنامه نویسی صرفاً بهترین‌ها انتخاب می‌شوند و از آن‌ها نیز برای چاپ حمایت می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی جشنواره، کیانیان افزود: در واقع بنیاد ادبیات نمایشی که برگزارکنندهٔ این جشنواره است آثاری را که منتخب می‌شوند، در زمینهٔ چاپ از آن‌ها حمایت می‌کند؛ در صورتی که بین همهٔ آثار رسیده به جشنواره اگر کار‌شناسی دقیق صورت گیرد بیش از نیمی از آن‌ها قابل چاپ خواهد بود. به همین دلیل لازم است برای چاپ دیگر نمایشنامه‌ها که در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند برنامه ریزی شود و امید است بنیاد ادبیات نمایشی برای تحقق این موضوع برنامه ریزی جدی‌ای داشته باشد.
نویسنده نمایشنامه اجاق‌کور تصریح کرد: بنیاد ادبیات نمایشی می‌تواند با توصیه و سفارش برای چاپ نمایشنامه‌ها به انتشارات و خرید آن‌ها بعد از چاپ، در جهت حمایت از نمایشنامه نویسان گام بردارد.
کیانیان در ادامه از عدم دسترسی نمایشنامه نویسان به چاپ آثارشان به عنوان بزرگ‌ترین معضل در زمینه نمایشنامه نویسی یاد کرد و گفت: وقتی یک نمایشنامه چاپ نشود و دیگران نتوانند آن را بخوانند و کارگردانان نتوانند آن را به اجرا درآورند، آن نمایشنامه اب‌تر می‌ماند.
پژوهشگر تئا‌تر کودکان و نوجوانان چاپ آثار نمایشنامه نویسی را به عنوان بزرگ‌ترین و مفید‌ترین اقدام بنیاد ادبیات نمایشی عنوان کرد و افزود: اگر بنیاد اقدام به چاپ نمایشنامه‌ها کند با این کار می‌تواند ضعف در نمایشنامه نویسی و نبود نمایشنامه‌های خوب را از بین ببرد، چرا که خوانندگان می‌توانند آن‌ها را بخوانند، منتقدین نقد کنند و در نتیجه نمایشنامه نویس می‌تواند یک روند تکاملی را طی کند.
کیانیان در پایان به برگزاری همایش با حضور کار‌شناسان بر‌تر نمایشنامه نویسی به عنوان راهکاری به منظور ایجاد انگیزه برای نمایشنامه نویسان اشاره کرد و اظهار داشت: نقد نمایشنامه‌ها مسئله بسیار مهمی است و این جشنواره یقیناً کارشناسانی دارد که نمایشنامه‌ها را می‌خوانند اما هرگز این نمایشنامه‌ها نقد نمی‌شوند در صورتی که کار‌شناسان می‌توانند برای تک تک نمایشنامه‌های رسیده به جشنواره نقد درست داشته باشند واز نمایشنامه نویسان دعوت به عمل آورند تا در این گفت‌و‌گو حضور داشته باشند و نقاط ضعف و قدرت نمایشنامه را به نویسندهٔ آن اثر بگویند و این گفت‌و‌گو می‌تواند باعث رشد و ارتقای سطح کیفی هنر نمایشنامه نویسی در کشور شود.

نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی به همت بنیاد ادبیات نمایشی در تاریخ ۲۱ فروردین ماه سال ۱۳۹۲ برگزار خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز