خبرگزاری کار ایران

پیشکسوت سفالگری در فرهنگسرای فردوس تقدیر شد

کد خبر : ۸۷۹۶۹

«عبدالله مهری» از دیار لالجین همدان یکی از پیشکسوتان هنر سفالگری است که دوشنبه ۱۷ تیرماه در فرهنگسرای فردوس مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفت.

ایلنا: فرهنگسرای فردوس در راستای ارج نهادن به پیشکسوتان هنر و معرفی بیشتر اساتید عرصه‌های گوناگون از جمله هنر سفالگری، روز گذشته ۱۷ تیرماه، مراسم نکوداشتی از «استاد عبدالله مهری» پیشکسوت هنر سفالگری در ایران را برگزار کرد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای فردوس، ظرفهای سفالی، شاید یکی از قدیمی‌ترین ساخته‌های آدمی است. با گذشت زمان و گسترش زندگی، سفالگری هم تکامل یافت. انسان‌های آفریننده با دست‌هایشان بر ظرف‌های گلی نقش و نگارهایی کشیدند و آن‌ها را با رنگهای گوناگون آراستند. هم اینک در اکثر نقاط ایران ازجمله درمند گناباد، لالجین همدان، میبد یزد، شهرضای اصفهان، زنوز آذربایجان، کلپورگان سیستان و بلوچستان، جویبار مازندران و سیاهکل گیلان ظروف سفالین تهیه می‌شود.
در این میان، «عبدالله مهری» از دیار لالجین همدان یکی از پیشکسوتان این هنر است که دوشنبه ۱۷ تیرماه در فرهنگسرای فردوس مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفت.
این پیشکسوت هنر سفالگری از بچگی این کار را در لالجین همدان آغاز کرده و تاکنون زندگی‌اش با این کار گذشته است.
وی در دانشگاه‌های الزهرا، سوره، هنر تهران، کاشان، جهاد دانشگاهی تدریس داشته و در آموزشگاه‌های مختلفی به آموزش هنرجویان این رشته مشغول بوده است.
به گفته مهری، عده‌ای از جوانان این کار را ادامه داده‌اند و زندگیشان از این طریق می‌گذرد و عده‌ای هم آمده‌اند اما در میانه راه به دلیل سختی کار از آن دست کشیده‌اند. سفالگری هنر راحتی نیست و نیاز به تلاش و پشتکار دارد و علاقه خاصی را می‌طلبد ضمن اینکه نیاز به امکانات و مکان خاصی دارد.
او می‌گوید: هرچه داریم از خاک داریم، من نیز با خاک زیسته‌ام و تمام زندگی‌ام با سفال و سفالکری بوده است.
لازم به ذکر است؛ این استاد برجسته شاگردان بسیاری تربیت کرده و در زنده نگاه داشتن این هنر قدیمی سهم بسزایی دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز