خبرگزاری کار ایران

صادقی راه‌اندازی بانك نمایش‌نامه‌نویسی را حیاتی دانست

asdasd
کد خبر : ۷۳۶۵۱

به وجود آمدن بانک نمایشنامه در تئاتر کشورمان امری حیاتی است و وجود بانک نمایشنامه در تئاتر منشأ بسیار خوبی برای آن دسته از کارگردانان تئاتر است که به دنبال متن مناسب هستند.

ایلنا: قطب الدین صادقی گفت: هر طرحی که به فعالیت‌های هنری نظم و چارچوب بدهد و قابل توجه و احترام جامعه هنری باشد، گامی رو به جلوست و از این حیث تاسیس بنیاد ادبیات نمایشی ایران با هدف حمایت از نمایشنامه‌نویسان و تولید نمایشنامه حرکتی مثبت است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اولین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی، صادقی با بیان اینکه جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی در راستای ایجاد فضای سالم رقابتی در حوزه نمایشنامه‌نویسی باید برپا شود، گفت: البته در کنار برگزاری جشنواره نباید از آموزش غافل شد زیرا آموزش پیوسته و دایم در حوزه نمایشنامه‌نویسی یک ضرورت است و در طول سال باید کارگاه‌های درام‌نویسی، درام خلاق، بررسی آثار درام نویسان بزرگ و...برگزار شود و در نهایت هر سال به بهترین آثار جوایزی تعلق بگیرد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به ایجاد بانک اطلاعاتی نمایشنامه و نمایشنامه نویسان توسط بنیاد ادبیات نمایشی ایران گفت: انجام اینگونه فعالیت‌ها ستودنی است زیرا بحث مالكیت نمایشنامه ضرورتی غیرقابل انكار است كه طی این سالیان با آن روبه رو بوده‌ایم. این بانکباید برای ثبت نمایشنامه‌های نمایشنامه‌نویسان و محافظت از حقوق مادی و معنوی آنان پیش از این راه‌اندازی می‌شد تا با ثبت اثرشان بتوان از حقوق مولف آن دفاع کرد. اما باید دقت کرد که کارشناسانی حرفه‌ای برای این کار در نظر گرفته شوند.

قطب‌الدین صادقی گفت: به وجود آمدن بانک نمایشنامه در تئاتر کشورمان امری حیاتی است و وجود بانک نمایشنامه در تئاتر منشأ بسیار خوبی برای آن دسته از کارگردانان تئاتر است که به دنبال متن مناسب هستند.
وی در ادامه افزود: پیشنهاد می‌کنم که بانک نمایشنامه شامل نمایشنامه‌هایی که در گذشته نوشته شده‌اند نیز بشود و صرفاً محدود به نمایشنامه‌های جدید نباشد.

صادقی خاطرنشان کرد: در فرانسه این اقدام از طریق سندیکای نمایشنامه‌نویسان صورت می‌گیرد و نویسندگان آثار خود را در آنجا به ثبت می‌رسانند که در حقیقت جزو سرمایه‌های آنها محسوب می‌شود. به اعتقاد من باید برای آثاری که جمع‌آوری و ثبت می‌شوند شناسنامه طراحی کرده و آن‌ها را بر مبنای استان‌ها و ژانرهای مختلف دسته‌بندی کرد.

این مدرس تئاتر بااشاره به اهدافی که لازم است بنیاد به آنها توجه کند خاطرنشان ساخت: بزرگترین فعالیتی که بنیاد ادبیات نمایشی ایران برای جامعه نمایشنامه‌نویسان می‌تواند انجام دهد ایجاد شغل و کمک به اجرایی شدن آثار آنهاست. بنیاد ادبیات نمایشی ایران باید بهترین نمایشنامه‌های تولیدی را به کارگردان‌های خوب معرفی کند و امکان اجرایی شدن آثار را میسر سازد.

این نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: بنیاد ادبیات نمایشی ایران می‌تواند به نمایشنامه‌نویسان بزرگ سفارش تولید متن با درون مایه خاص بدهد همان کاری که فرهنگستان ادب و هنر در مقطعی قصد انجامش را داشت یکی از رسالت‌های این بنیاد، آموزش در حوزه نمایشنامه‌نویسی است که خوشبختانه فراخوان آن در بنیاد ادبیات نمایشی آماده شده و این مهم انجام خواهد شد البته توجه به نگارش نمایشنامه‌های كیفی باید در صدر مسیر توسعه تئاتر قرار بگیرد.

صادقی در پایان تصریح کرد: دغدغه توجه به مساله تولید آثار نوشتاری در زمینه تولید تئاتر در كشورسال‌ها به عنوان یكی از اصلی‌ترین كانون‌های توجه مسوولان و هنرمندان تئاتر كشورمطرح بوده و هست و از این رو تولید نمایشنامه‌های كیفی، اصیل و فاخر ازجمله اموری است كه بنیان كار تئاتر و ركن اصلی و اساسی این هنر فاخر است كه همواره باید سرمنشاء فعالیت‌های نمایشی دركشور و به خصوص بنیاد ادبیات نمایشی ایران قرار گیرد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز