خبرگزاری کار ایران

سیدعبدالحسین مختاباد در گفتگو با ایلنا:

تهران باید پایتخت فرهنگی هنری آسیا شود

asdasd
کد خبر : ۷۸۷۱۱

مختاباد که به تازگی رای صلاحیتش را برای حضور در انتخابات شورای اسلامی شهر تهران گرفته، معتقد است تمرکززدایی مراکز فرهنگی هنری در تهران، اصلاح معماری شهری و معضلات ترافیکی در راستای اهداف فرهنگی از ضرورت‌های اجرایی در شهر تهران است.

ایلنا: سیدعبدالحسین مختاباد؛ موزیسین و عضو هیات مدیره‌ی انجمن موسیقی ایران؛ پس از تایید صلاحیت شدن دیرهنگام خود از اولیت‌های فرهنگی‌اش در مورد شهر تهران و باید و نبایدهای شورای شهر و شهرداری تهران گفت.

وی که در مرحله‌ی نخست با رای رد صلاحیت مواجه شده بود، در گفتگو با خبرنگار ایلنا افزود: روز گذشته نامه‌ی تایید صلاحیت به دستم رسید و رسما وارد رقابت انتخاباتی شورای اسلامی شهر تهران شده‌ام.

مختاباد درمورد گرایشش به ائتلاف‌های موجود، توضیح داد: چند ائتلاف هست که با اعضا و سیاست‌گذارانش در تماس هستم، اما ترجیح می‌دهم تا فردا که لیست ائتلاف‌ها بسته می‌شود، از حضورم در ائتلافی خاص خبر ندهم.

این مدرس دانشگاه درخصوص اولویت‌های خود برای حضور در شورای اسلامی شهر تهران گفت: حیطه‌ی فعالیت من، فرهنگ و هنر است و از این زاویه اعلام می‌کنم که شهر تهران با توجه به ویژگی‌ها و پتانسیل‌هایش می‌بایست به پایتخت فرهنگی هنری آسیا تبدیل شود. امیدوارم با حضور در جمع شورای اسلامی شهر تهران، در بالابردن بودجه‌ی فرهنگی از محل بودجه‌های شهرداری، بستر مناسب فرهنگ و هنر را در تهران فراهم آورم.

وی اضافه کرد: برجسته‌ترین نخبگان و اندیشمندان حوزه‌های فرهنگ و هنر از سراسر کشور، در تهران سکنا دارند. بنابر این شهرداری تهران نیز با درنظر داشتن این اصل که این چهره‌های شاخص از سرمایه‌های فرهنگی و هنری کشورمان به شمار می‌آیند، به عنوان شهروندان تهرانی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری‌شان حمایت لازم را به عمل آورند.

مختاباد با اشاره به معضلات و کم‌و‌کاست‌های موجود در شهر تهران گفت: متاسفانه اصلی‌ترین مشکل در حوزه‌ی فرهنگ و هنر، نبود سخت‌افزارهای لازم برای گرایش‌های هنری مختلف است. متاسفانه در شهر تهران، فقدان سالن‌های تخصصی برای موسیقی و تئاتر، به شدت محسوس می‌شود؛ همینطور کمبود سینماها و گالری‌های هنری!

وی ضمن تاکید بر جمعیت 10-12 میلیونی شهر تهران و بیان این مطلب که تهران؛ یک ایران کوچک است، خاطرنشان کرد: طبیعتا به دلیل سودآور نبودن تئاتر، موسیقی، سینما و... بخش خصوصی نمی‌تواند مسوولیت تاسیس و برپایی مراکز فرهنگی هنری را در سطح شهر تهران عهده‌دار شود. حال آنکه شهرداری می‌تواند به راحتی؛ با تخصیص بخشی از درآمدهای شهرداری، اقدام به احداث سالن‌ها و مراکز فرهنگی متعددی در نقاط مختلف شهر کند و پس از احداث؛ اداره‌ی این مراکز و سالن‌ها را به بخش خصوصی واگذار نماید.

این خواننده‌ی همچنین به مساله‌ی تمرکز گرایی مراکز فرهنگی در مرکز شهر انتقاد کرد و افزود: برای شهروندان شهر تهران که درگیر مشغله‌های مختلفی در زندگی‌های روزمره‌شان هستند، بسیار دشوار است که در اوقات فراغت از مناطق مختلف شهر به مرکز شهر بیایند تا و به سالن‌های تئاتر و موسیقی و سینما بروند. چراکه مساله‌ی ترافیک؛ این رغبت را از آن‌ها گرفته است. حال آنکه با برنامه‌ریزی‌های درست می‌توان این تمرکزگرایی را با احداث مراکز و سالن‌های لازم در بخش‌های مختلفی از شهر تهران، از بین برد و زمینه‌ی استقبال مردم از محصولات فرهنگی هنری را فراهم آورد.

وی ادامه داد: فضای شهر تهران باید به فضایی فرهنگی هنری تغییر کند و از این حالت خشک و ماشینی خارج شود. بنابراین مباحثی همچون اصلاع معماری شهری و ترافیک شهری نیز از اولیت‌های من است که اگر در جمع نمایندگان شورای شهر قرار بگیرم، پیگیر اصلاح معضلات موجود خواهم بود.

مختاباد اضافه کرد: تهران شهر سواره‌هاست. اگر شما به عنوان یک خبرنگار؛ یا من به عنوان یک خواننده فردا صبح بخواهم با دوچرخه به محل کارم بروم، با مشکلات فراوانی روبرو می‌شوم. خصوصا اینکه مردم با تعجب به ما نگاه می‌کنند؛‌ گویا مشکلی در ما وجود دارد! حال آنکه با برنامه‌های فرهنگی مناسب، می‌توان رویکردهای شهری را اصلاح کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز