خبرگزاری کار ایران

یك فعال كارگری در شوشتر:

برابری مزد كارگران پایتخت و مناطق بد آب و هوا عادلانه نیست

asdasd
کد خبر : ۹۸۲۱۴

چکیده: «حرارت ۵۰ درجه‌ای هوا به همراه بالا رفتن مستمر رطوبت (گاه بیش از ۹۰ درصد) موجب بروز انواع بیماریهای تنفسی، پوستی و قلبی برای کارگرانی شده است كه در فصول گرم سال ناچارند در فضای باز كار كنند.»

یك فعال كارگری در شوشتر با انتقاد از اجرا نشدن ماده ۴۱ قانون کار، خواستار تعیین مزد كارگران بر اساس شرایط ویژه آب و هوایی مناطق مختلف كشور شد.

«سید علی علیزاده» با اشاره به گرمای ۵۰ درجه‌ای هوای مناطق جنوبی كشور در فصول گرم سال، به ایلنا گفت: حرارت ۵۰ درجه‌ای هوا به همراه بالا رفتن مستمر رطوبت (گاه بیش از ۹۰ درصد) موجب بروز انواع بیماریهای تنفسی، پوستی و قلبی برای کارگرانی شده است كه در فصول گرم سال ناچارند در فضای باز كار كنند.

دبیر خانه كارگر شوشتر با اشاره به عبارت «نقاط مختلف كشور» در ماده ۴۱ قانون کار كه تصریح دارد «شورای عالی کار همه ساله موظف است، میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به دو معیار (نرخ تورم و سبد هزینه خانوار) تعیین كند»، گفت: با وجود صراحت قانون، كارگرانی كه در دمای ۵۰ درجه‌ای و در فضای باز كار می‌كنند همان دستمزد و حقوقی را دریافت می‌كنند كه كارگرانی كه در پایتخت و شهرهای بزرگ با شرایط مناسب‌تری شاغل‌اند.

علیزاده با تاكید بر «سخت و زیان‌آور بودن هر شغلی در شرایط نامناسب آب و هوایی» از قرار نگرفتن كارگران مشاغل بد آب و هوا در دایره شمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور انتقاد كرد.

به گفته این فعال كارگری، در مناطق گرم كشور هم‌اكنون بسیاری از حرفه‌هایی كه نیازمند كار در فضای باز هستند به حالت تعطیلی و نیمه تعطیل درآمده‌اند و كارگران این واحدها بدون حمایت‌های اجتماعی رها شده‌اند و  این در حالی است كه طبق قانون تمامی واحد‌ها، ادارات و سازمان‌ها در گرمای بالای ۵۰ درجه باید تعطیل شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز