خبرگزاری کار ایران

رئیس مجلس در جمع اعضای مجمع نمایندگان كارگران:

استخدام موقت كارگران نباید رواج یابد

asdasd
کد خبر : ۶۹۱۹۶

خلاصه: «استفاده از قرارداد موقت برای عقد قرارداد با کارگران برای مواردی استثناء پیش بینی شده است و نباید رواج یابد/ در حال حاضر اقتصاد دچار بیماری است، / اقتصاد پویایی خود را از دست داده و رکود در بخش تولید حاکم شده است».

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با جمعی از نمایندگان کارگران از استمرار استخدام کارگران قراردادی در بنگاه‌های اقتصادی انتقاد کرد و با اشاره به تاکید قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه بر تدوین سند کار شایسته، بر تهیه تدوین این سند از سوی دولت تاکید کرد.
ایلنا علی لاریجانی در دیدار اعضای هیات رئیسه و رؤسای مجامع استان‌های مجمع عالی نماینده کارگران کشور با رئیس مجلس شورای اسلامی که به مناسبت هفته کارگر برگزارشد، گفت: طریق راهبردی کشور باید به گونه‌ای باشد، که جامعه کارگری احساس رضایت کند.
وی اظهارداشت: جامعه کارگری کشور نقشی اثرگذار و تعیین کننده در اقتصاد کشور برعهده دارند.
وی با اشاره به سخنان شهید مطهری مبنی بر اینکه تحقق نظام اسلامی بدون تحقق اقتصاد سالم امکان پذیر نیست، افزود: اقتصادی سالم است که پویا بوده و در آن تولید وجود داشته باشد و در صورتیکه تولید متوقف و نیازهای اقتصادی از منابع دیگری تامین شود، آن اقتصاد سال نبوده و دچار بیماری است.
علی لاریجانی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر اقتصاد دچار بیماری است، چراکه تولید با مشکل روبرو است، اقتصاد پویایی خود را از دست داده و رکود در بخش تولید حاکم شده است.
وی با یاد کردن از تحریم‌ها بر علیه جمهوری اسلامی ایران به عنوان ظلمی که بر ملت ایران تحیل شده است، اظهارداشت: مسؤلان باید متوجه باشند اگر قراراست تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنیم، باید تولید در کشور فعال باشد، چراکه در غیراینصورت نقدینگی موجب تورم و بیماری اقتصادی می‌شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کارگران رکن اصلی تولید هستند، تصریح کرد: بر این اساس در تعریف وظایف دولت، مجلس، تشکل‌های صنفی و بالاخص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید همت کرده تا کارخانه‌ها و مراکز تولید فعال و پویا باشند و گرفتار مسائل روزمره نشوند.
وی گفت: اگر تولید متوقف شود، کارگران دچار مشکل می‌شوند و برای جلوگیری از این اتفاق نیاز به نگاه تخصصی است، موضوعی که موجب شده تا مقا معظم رهبری بر ایت مهم تاکید کنند.
لاریجانی با اشاره به اینکه غربی‌ها به دنبال پیدا کردن نقطه ضعفی از ایران هستند تا با دستاویز قراردادن آن جمهوری اسلامی را تحت فشار قراردهند، اظهارداشت: در چنین شرایطی ما نباید با رفتار اشتباه خود به آن‌ها نشان دهیم که در کجا با ضعف روبرو هستیم.
وی ادامه داد: اگر کارخانه‌ها و مراکز تولید در کشور فعال باشند و معیشت کارگران تأمین شود، آن‌ها مأیوس می‌شوند و این محور تحول در عرصه بین المللی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارتباط با اقتصادهای بین المللی مشروط براینکه موجب وابستگی اقتصاد کشور نشود، مشکل ساز نیست، افزود: با توجه به این مهم باید بر روی نیازهای داخلی که اقتصاد می‌تواند تامین کند تاکید کرد.
وی تصریح کرد: مسؤلان و مجامع کارگری باید به این موضوع اهتمام داشته باشند که اگر قراراست از منابع بانکی و صندوق توسعه ملی استفاده شود، این منابع در قالب واو در اختیار صنایع و بنگاه‌های اقتصادی قرارگیرد تا به رونق تولید کمک کند.
علی لاریجانی با بیان اینکه در تخصیص بودجه نیر باید تولید در اولویت باشد، افزود: به منظور تحقق این مهم باید آرامش کارگران نیز مورد توجه قرارداشته باشد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی از یک مورد که در قانون برای موارد استثناء پیش بینی شده است، استفادهٔ شود، مطرح کرد: استفاده از قرارداد موقت برای عقد قرارداد با کارگران برای مواردی استثناء پیش بینی شده است و نباید رواج یابد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در مجلس عموم نمایندگان بر حل مشکلات کارگران تاکید دارند، اظهارداشت: با توجه به اینکه تدوین سند کارشایسته در برنامه‌های چهارم و پنجم دیده شده است و از زمانی که قانون برای تهیه آن تعیین کرده، گذشته این مهم باید مورد توجه و پیگیری قرارگیرد.
لاریجانی در پایان ضمن ابراز امیدواری برای تغییر شرایط سخت کنونی به شرایط مطلوب، بار دیگر تاکید: همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند استراتژی تولید باید به طرف پویایی حرکت کند.
در این دیدار همچنین آرش فراز دبیرکل مجمع عالی نماینده کارگران کشور ضمن اشاره به جایگاه و خدماتی که توسط این تشکل صنفی کارگری به مخاطبین آن ارائه می‌شود، افزود: مجمع عالی نماینده کارگران کشور علاوه بر فعالیت در حوزه روابط کار و تامین اجتماعی، به عنوان نماینده جامعه کارگری درترکیب سه جانبه همراه با کارفرمایان و دولت حضور داشته و همچنین در ارائه خدمات مشاوره‌ای به مخاطبین خود فعال است.
وی گفت: جامعه کارگری امیدوار است که مجلس شورای اسلامی نسبت به احقاق حقوق کارگران، ایشان را یاری داده و برخی کوتاهی‌های دولت خصوصا ً در تکمیل و تحول لایحه اصلاح قانون کار را جبران کند.
فراز با بیان اینکه بی‌توجهی به این لایحه موجب دگرگونی در حوزه روابط کار می‌شود، اظهارداشت: در حالی که دولت باید نظر کارگر و کارفرما را همزمان در این لایحه مدنظر قراردهد، اینگونه نشده و دولت تنها بر این موضوع تاکید می‌کند که تکلیف قانونی خود برای ارائه این لایحه را انجام داده است.
وی ادامه داد: در خصوص تهیه سند کارشایسته که در قانون برنامه‌های چهار م و پنجم پیش بینی شده اما از سوی دولت مورد بی‌توجهی قرارگرفته است، به مجلس شورای اسلامی نیز انتقاد داریم که چرا به دولت برای کوتاهی در انجام این وظیفه قانونی تذکر نداده است.
دبیرکل مجع عالی نماینده کارگران کشور همچنین با اشاره به مصوبه احیاء نظام استاد و شاگردی که توسط دولت ابلاغ شده است، افزود: مشمولین این قانون از حمایت قانون کار و تامین اجتماعی خارج شده و مورد حمایت هیچ قانون دیگری قرار نمی‌گیرند و این به معنی بازگشت به سال‌های پیش از تصویب قانون کار و تامین اجتماعی و تضییع حقوق کارگرانی است که در قالب این مصوبه مشغول به فعالیت هستند.
وی در پایان با اشاره به اینکه نباید به منظور ایجاد شغل حقوق اجتماعی و شهروندی افراد را تضییع نمود، اظهار داشت: از مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم به هر نحو ممکن مانع این اجرای مصوبه دولت شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز