خبرگزاری کار ایران

بررسی آمارهای اكونومیست با نگاه به واقعیت های اقتصاد؛

کاهش 9 دهم درصدی رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2013

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۲۱

در حالی که واحد اطلاعات اکونومیست تولید ناخالص داخلی ایران تا سال 95 بیش از 308 میلیارد دلار برآورد کرده،اما بسیاری از کارشناسان این آمارها را مربوط به قبل از نوسان ارز و تحریم های بین المللی جدید برعلیه ایران نسبت داده اند.

کاهش 9 دهم درصدی رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2013 برابر با سه ماهه آخر سال جاری و 9 ماهه سال 92 حکایت از کاهش ارزش پول ملی و کاهش تولید و فروش نفت خام دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در حالی که واحد اطلاعات اکونومیست تولید ناخالص داخلی ایران تا سال 95 بیش از 308 میلیارد دلار برآورد کرده و از رشد بیش از 5 درصدی در سال 2013 برابر با سه ماهه آخر سال جاری و 9 ماهه سال 92 براورد کرده بود، اما بسیاری از کارشناسان این آمارها را مربوط به قبل از نوسان ارز و تحریم های بین المللی جدید برعلیه ایران نسبت داده اند.

براساس اطلاعات به دست آمده رشد ناخالص داخلی در سال گذشته کمتر از 2 درصد بوده است و پیش بینی می شود که رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2013 میلادی برابر سال 92 شمسی 9 دهم درصد شود.

کاهش تولید نفت خام و فروش آن کاهش ارزش پول ملی و نوسانات تلاطم ارز و همچنین افزایش بیکاری از 14 درصد به 15 و 6 دهم درصد از نشانه های دیگر این کاهش رشد تولید ناخالص داخلی است.

این در حالی است كه سرمایه گذاری خارجی طی چند ماه گذشته در ایران رو به كاهش گذاشته و از آن سو سرمایه گذاران داخلی به دلیل بحران ارزی  سرمایه های خود را از پروژه های عمرانی خارج و به بازار های كاذب و بازار بورس سوق داده اند.

علی پیرولی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز