خبرگزاری کار ایران

فاضل لاریجانی:

آینده پژوهشی موجب عقلانی‌تر شدن سیاست‌گذاری‌ها می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۴۷۱۰

آینده پژوهی یا آینده‌نگری مبتنی است بر یک بررسی منضبط و روش‌مند و بااستفاده از تجزیه و تحلیل روندهای منابع، الگوها و عوامل تغییر و یا ثبات، به تجسم آینده‌های بالقوه و برنامه ریزی برای آنها می‌پردازد.

ایلنا: رئیس واحد علوم و تحقیقات آیت الله آملی گفت: توجه به آینده پژوهشی موجب عقلانی‌تر شدن سیاست‌گذاری‌ها خواهد شد.

به گزارش ایلنا از آمل، فاضل لاریجانی در جمع اعضای هیات علمی واحدعلوم و تحقیقات آیت الله آملی در کارگاه آموزشی آینده پژوهشی این دانشگاه یادآور شد: آینده پژوهی یا آینده‌نگری مبتنی است بر یک بررسی منضبط و روش‌مند و بااستفاده از تجزیه و تحلیل روندهای منابع، الگوها و عوامل تغییر و یا ثبات، به تجسم آینده‌های بالقوه و برنامه‌ریزی برای آن‌ها می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه آینده پژوهشی در ایران از دهه 70 رونق گرفت، اظهار داشت: از جمله نهادهایی که در رونق آینده پژوهی در ایران نقش داشت مجله‌ای به نام رهیافت بود.

لاریجانی با توجه به ضرورت فرهنگ سازی ادبیات آینده پژوهشی به ویژه در فضای دانشگاه ابراز داشت: در قدم اول با راه‌اندازی قسمتی در وب سایت دانشگاه تمامی مقالات و پژوهش‌های آینده پژوهی در اختیار اساتید ودانشجویان علاقمند قرار گیرد.

این مسئول ادامه داد: دورنماهای دراز مدت در زمینه علم وتکنولوژی وجه اولی‌ست که کمک می‌کند سیاستگذاری و برنامه‌ریزی دقیق‌تر وعقلانی‌تر صورت گیرد و درواقع عقلانی‌تر شدن سیاست‌گذاری‌هاست و مخصوصا توزیع بودجه به نحو موثرتر و بهینه‌تری صورت می‌گیرد.

لاریجانی ادامه داد: همچنین آینده پژوهشی کمک می‌کند فرصت‌های جدیدی شناسایی و القا شود و به گونه‌ای در کنار پژوهش‌هایی که انجام می‌شود آینده را شکل می‌دهیم و می‌سازیم.

وی با بیان اینکه یکی از ارکان اصلی پیشرفت و توسعه اقتصادی در هر کشوری نوآوری وتغییرات تکنولوژی است، اظهار داشت: اگر به طورمنظم حوزه‌های نوآوری در تکنولوژی رصد شود می‌تواند موتور حرکت برای توسعه علم وتکنولوژی باشد.

رییس واحد علوم وتحقیقات آیت الله آملی گفت: آینده نگری پنجره‌ای را به سوی یک فضای لایتناهی از حوادثی که می‌تواند اتفاق بیافتد باز می‌کند که ما می‌توانیم برای آن رویدادها نقشه راه ترسیم کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز