خبرگزاری کار ایران

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران مطرح کرد:

جمع‌آوری ۱۰ هزار و ۵۰۰ تاکسی فرسوده از تهران تا پایان سال ۹۵

asdasd
کد خبر : ۴۰۰۹۹۴

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: ۱۰ هزار و ۵۰۰ تاکسی فرسوده پایان سال ۹۵ از شهر تهران جمع‌آوری شود که تاکنون ۶ هزار و ۳۰۰ تاکسی از رده خارج شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمد هادى حیدرزاده امروز در نشست خبرى با بیان اینکه کیفیت هوای تهران از سال ۹۱ تا ۹۴ رشد نسبی داشته، اما این شیب ملایم است، اظهار کرد: در سال ۹۱  سه روز پاک، سال ۹۲ سه روز پاک، سال ۹۳ چهار روز پاک و در سال ۹۴،  ۲۱ روز پاک داشته‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین تعداد روزهای سالم ما در سال‌های ۹۱، ۹۲ ، ۹۳ و ۹۴ به ترتیب ۲۱۶، ۲۰۲، ۲۳۳ و ۲۳۳ روز بوده است. روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس در این سال‌ها به ترتیب ۱۳۴، ۱۴۸، ۱۱۲ ، ۱۰۵ روز بوده است. همچنین تعداد روزهای ناسالم ۱۲، ۱۲، ۴ و ۵ روز و روزهای بسیار ناسالم در سال ۹۱ یک روز بوده و از سال ۹۲ تا ۹۴ روز بسیار سالم نداشتیم.

حیدرزاده افزود: آلودگی هوای ما در بهار و تابستان عمدتا ذرات بوده است که به دلیل وجود کانون‌های موجود در سطح کشور و کانون‌های فرامرزی ایجاد شده است و در پاییز و زمستان نیز ما با پدیده وارونگی هوا روبرویم که موجب آلودگی هوا می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: ۸۱ درصد از جایگاه‌ها در کل استان تهران سوخت یورو ۴ را عرضه می‌کنند و ۹ درصد دیگر جایگاه‌ها بنزین سوپر عرضه می‌کنند. همچنین در شهر تهران ۹۰ درصد جایگاه‌ها سوخت یورو ۴ و ۱۰ درصد آنها بنزین سوپر توزیع می‌کنند. همچنین گازوئیل یورو ۴ در ۹۶ درصد جایگاه‌های استان تهران و ۹۸ درصد جایگاه‌های شهر تهران  عرضه می‌شود.

وی در ارتباط با از رده خارج کردن خودروهای فرسوده گفت: در سال ۹۱ ، ۱۴۹ هزار در سال ۹۲ ، ۶۷ هزار در سال ۹۳ ، ۳۱۲ هزار و در سال ۹۴، ۲۶۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده‌اند. قرار است تا پایان سال ۹۵ ، ۱۰ هزار و ۵۰۰ تاکسی فرسوده از شهر تهران جمع‌آوری شود که تاکنون ۶ هزار و ۳۰۰ تاکسی از رده خارج شده‌اند که این اتفاق با همکاری شهرداری تهران، بانک‌ها و ... با پرداخت وام ۲۰ میلیون تومانی با سود ۱۶ درصد در بازپرداخت‌ها صورت گرفته است.

حیدرزاده در مورد اجرای طرح کهاب توضیح داد: در مجموع ۲۶۵ جایگاه توزیع سوخت در ۲۳۲ جایگاه این طرح در حال اجرا است، ۲۰ جایگاه نیز قابلیت اجرای این طرح را ندارد.

این مقام مسئول محیط زیست ادامه داد: ما بحث آلایندگی منابع ثابت را نیز داریم؛ اکنون نیروگاه بعثت که در گذشته از مازوت استفاده می‌کرد؛ صد در صد گازسوز شده است. نیروگاه منتظر القائم نیز که در استان البرز قرار دارد و بار آلودگی آن به دلیل وزش باد به سمت تهران می‌آید اکنون ۶۰ درصد از گاز و ۴۰ درصد از مازوت استفاده می‌کند.

وی افزود: ۳۰۰ واحد صنعتی در سال ۹۳ به سمت گازسوز شدن حرکت کرده‌اند و در سال ۹۴ این تعداد به ۲۴۵ واحد رسیده است. ما در دو استان تهران و البرز ۳۰هزار واحد صنعتی داریم که مجموعا ۹ هزار واحد از آنان از گاز استفاده می‌کنند، اما حدود ۵ هزار واحد دیگر این ظرفیت را دارند که به جای مازوت از گاز استفاده کنند.

حیدرزاده تاکید کرد: در حال حاضر ۸ هزار و ۶۶۴ واحد تولیدی و صنعتی در تهران پایش شده‌اند که به ۴ هزار و ۶۷ واحد اخطار داده شده و جالب است که ما حتی در زمان پایش نیز واحدهای جدید شناسایی کردیم که اتفاقی نادر است. ما در کشور خواننده زیرزمینی داشتیم، اما اکنون شاهدیم که صنایع زیرزمینی نیز داریم به طوری که در پایش های ما ۱۱۹۳ واحد جدید شناسایی شد.

وی ادامه داد: از میان مجموع واحدهای پایش شده ۸۲۶ واحد متعهد به خوداظهاری شده‌اند و ۲۵۸ واحد متعهد شده‌اند که برنامه مدیریت پسماند خود را ارائه دهند. ۴۲۲ مورد نیز مشکل پساب خود را حل کردند و ۱۹۶ واحد نیز مشکل آلودگی هوا داشتند که حل شده است. همچنین ۹۴۹ مورد پرونده حقوقی در این زمینه داشتیم.

حیدرزاده با تاکید بر اینکه اولویت ما در سال ۹۵ پایش است، گفت: در تهران ۳۲ مرکز معاینه فنی به سیمفا متصل شده‌اند البته این اتصال تنها در بحث بانک اطلاعاتی است و هنوز دوربین‌هایی که از پلاک خودرو تصویربرداری می‌کنند به این سامانه وصل نیستند. سال گذشته ۵۱۲ هزار و ۱۲۵ برگه معاینه فنی در تهران صادر شده است که با توجه به تعداد خودروهای تهران این عدد قابل توجه نیست امیدواریم قانون معاینه فنی در مجلس جدید اصلاح شود.

حیدرزاده در مورد طرح منطقه کم انتشار یا طرح LEZ سابق توضیح داد: این طرح فعلا به سیمفا منجر شده است یعنی خودروهایی که معاینه فنی دارند می‌توانند در این محدوده طرح زوج و فرد تردد داشته باشند که این طرح خودروهای کاربراتوری را نیز در بر می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در بحث آلودگی‌ها در سال ۹۳ ،‌۴۰ پرونده در سال ۹۴ ، ۸۸ پرونده در مورد صید غیرمجاز در سال ۹۴ ، ۵۸ پرونده در زمینه شکار غیرمجاز در سال ۹۳ ، ۵۷ و در سال ۹۴ ؛ ۴۹ پرونده و در مجموع در سال‌های ۹۳ تا ۹۴ ، ۵۱۶ پرونده قضایی تخریب، تصرف اراضی و ... داشتیم که مجموع احکام صادره در سال ۹۳ ، ۲۶۰ و در سال ۹۴ ، ۲۳۶ پرونده بوده است که در ۴۱۷ پرونده به نفع محیط زیست رأی داده شده و از دستگاه قضایی تشکر می‌کنیم که پس از صحبت‌های مقام معظم رهبری در اسفند ۹۳ مبنی بر جرم انگاری تخلفات زیست محیطی بسیار خوب عمل کرده‌اند.

وی ادامه داد: در سال ۹۵ و ۹۴ ، ۱۰۷ نفر در اداره کل محیط زیست تهران جذب کردیم و ۴۹ محیط بان از وضعیت قراردادی به پیمانی ارتقا پیدا کردند. این اتفاق در مورد ۲۷ نفر از کارشناسان نیز رخ داده است. همچنین با اجرای ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشورزی ۳ هزار امتیاز سختی کار کارکنان این اداره کل اجرایی شده است. در واقع به دلیل افزایش ۱۵۰ درصدی اعتبارات جاری توانستیم؛ این اقدامات را انجام دهیم هر چند که پایه بودجه سازمان محیط زیست آنقدر ضعیف است که حتی با این افزایش بودجه نیز دوره فقر را طی می‌کنیم.

حیدرزاده با اشاره به اینکه ۲۰ هزار هکتار از اراضی در استان تهران قابلیت حریق را دارند، اظهار کرد: سه هزار هکتار از این زمین‌ها قابلیت بالایی برای آتش‌سوزی دارند تا امروز آتش‌سوزی جدی در مناطق ۴ گانه تحت حفاظت محیط زیست نداشتیم و تنها یک مورد در پارک  ملی لار آتش سوزی رخ داد که سریعا اطفا شد.

وی با بیان اینکه در ۲۰ عنوان بررسی ارزیابی اثرات زیست‌محیطی پروژه‌ها به ادارات محیط زیست استان‌ها واگذار شده است، گفت: در کمیته ماده ۲ مدیر کل استان ، نماینده سازمان برنامه و بودجه و دستگاه مجری حضور دارند اما در نهایت موافقت یا مخالفت با این ارزیابی‌ها جزء اختیارات سازمان حفاظت محیط زیست است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: ما ۷۰ شهرک و لکه صنعتی در استان تهران داریم که ۲۸ شهرک صنعتی از میان آنها دارای مصوبه است از این تعداد ۱۹ شهرک فاقد سیستم تصفیه فاضلاب هستند همچنین در دولت گذشته احداث ۸ شهرک صنعتی خصوصی مصوب شد اما از آنجا که به هیچ کدام از تعهدات خود مانند ایجاد واحد HSE عمل نکردند اعلام کردیم که با احداث این شهرک‌ها موافقت نمی‌کنیم تا به تعهدات خود عمل کنیم.

حیدرزاده افزود: از ۱۶۵ بیمارستانی که در استان تهران دارد ۱۵۵ بیمارستان بحث بی‌خطرسازی را انجام می‌دهند اما ۲۹ بیمارستان در این زمینه دچار مشکل هستند. پیگیری‌های حقوقی در این زمینه مطرح شده با وزارت بهداشت اختلاف نظری در این زمینه داریم که وزارت بهداشت معتقد است بعد از بی‌خطرسازی ، پسماندها بی‌خطر هستند اما ما همچنان معتقدیم که این پسماندها ویژه‌اند به زودی تفاهم‌نامه سه جانبه در این زمینه میان ما شهرداری و وزارت بهداشت منعقد خواهد شد.

وی با اشاره به سرشماری حیات وحش در استان تهران گفت: در سال ۹۴ ، ۱۳ هزار و ۷۲۹ رأس قوچ و میش ، ۲ هزار و ۹۹ کل و بز ، ۱۲۵ آهو ،۱۳۰ جبیر ، ۱۰ هزار و ۸۸۰ پرونده در ۲۳ گونه شناسایی شد که افزایش ۲۰ درصدی آمار حیات وحش نسبت به سال ۹۲ را نشان می‌دهد.

حیدرزاده ادامه داد: پروژه استانداردسازی زیست محیطی واحدهای اقامتی ، پذیرایی ، تفرجی و رستوران استان‌ها تحت عنوان طرح بین‌المللی کلید سبز به دستور رئیس سازمان از مهرماه آغاز می‌شود.

وی در ارتباط با بحث تصمیم‌گیری برای تعطیلات در زمان آلودگی هوا گفت:‌بر اساس مصوبه جدید از این به بعد محیط زیست راهنمایی و رانندگی ، وزارت بهداشت و استانداری در این زمینه حق رأی خواهند داشت و نهادهایی همچون شهرداری و آموزش و پرورش در کمیته بررسی شرایط اضطرار مدعو هستند.

وی در ارتباط با وضعیت آلودگی منابع آب تهران گفت: سه ایستگاه سنجش آلودگی آب در جاجرود که مهم‌ترین منبع تامین کننده آب تهران هست وجود دارند که هیچ کدام تاکنون بالاتر از سطح استاندارد آلودگی را نشان ندادند اما در چا‌ه‌ها قطعا آلودگی وجود دارد در زمینه ورودی چاه‌ها وظیفه داریم که از ورود پسآب صنعتی به این منابع جلوگیری کنیم. در مناطقی مانند پردیس ، دماوند و شمیرانات که حوزه‌های تامین آب شرب هستند در برخی موارد در ارتباط با ورود پسآب به چاه‌ها رضایت ندادند.

در ادامه این نشست نقی میرزاکریمی(فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران) در ارتباط با قاچاق حیات وحش گفت: در سال ۹۳ با ۱۳۳ مورد در سال ۹۴ با ۱۴۰ مورد و در سال ۹۵ تاکنون با ۷۰ مورد از مراکز نگهداری و خرید و فروش غیرمجاز حیات وحش برخورد کردیم.

وی ادامه داد: در این مدت با ۲ مورد نگهداری غیرقانونی تعداد زیادی پرنده در پردیس روبرو شدیم.

میرزاکریمی افزود: برای خرید و فروش گونه‌های بومی حیات وحش در حال حاضر هیچ مجوزی داده نمی‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز