خبرگزاری کار ایران

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر مطرح کرد:

سود ۳ میلیارد دلاری قاچاقچیان مواد مخدر در ایران

asdasd
کد خبر : ۳۶۹۶۸۸

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر به گردش مالی ۶۰۰ میلیارد دلاری موادمخدر در جهان و سود ۳ میلیارد دلاری قاچاقچیان این مواد در ایران هشدار داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا جزینی در اختتامیه چهارمین جشنواره سراسری اعتیاد و رسانه که صبح امروز در تالار ایوان شمس برگزار شد؛ ضمن تبریک اعیاد شعبانیه تاکید کرد: باید در جامعه به مقوله مهم مبارزه با اعتیاد پرداخته شود؛ چنانکه از ۵ آسیب اجتماعی مهم که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند؛ یکی از این موارد موضوع مبارزه با اعتیاد است.

وی با اشاره به اینکه بحث مبارزه با موادمخدر در برنامه ششم توسعه نیز مورد توجه قرار گرفته گفت: از سیاست‌های ابلاغی رهبری آن است که باید در برنامه ششم ۲۵ درصد کاهش اعتیاد داشته باشیم. همچنین مقام معظم رهبری در سال ۸۵ نیز ۱۱ سیاست را در حوزه مبارزه با موادمخدر ابلاغ کردند.

جزینی با بیان اینکه فرآیند اقدامات ما در مبارزه با موادمخدر شامل ۵ حوزه پیشگیری، درمان، کاهش آسیب اعتیاد، مقابله و حمایت اجتماعی یا صیانت و توانمندسازی صورت می‌گیرد خاطرنشان کرد: اقدامات پیشگیرانه مهم‌ترین محور این برنامه‌ها است و تلاش زیادی باید در این زمینه داشته باشیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با یادآوری اینکه ریاست ستاد مبارزه با موادمخدر با ریاست جمهوری است، گفت: ۲۴ سازمان عضو و مرتبط با ستاد مبارزه با موادمخدر همکاری می‌کنند و هر سازمانی وظیفه خاص خودش را برابر با قوانین و مصوبات ستاد می‌داند. پیشگیری مهم‌ترین وظیفه این سازمان‌ها است.

وی در ادامه نقش هنر و هنرمندان را در مبارزه با موادمخدر پراهمیت خواند و افزود: هنر امری فطری است و با هنر می‌توانیم در زمینه تنوع، تحرک، پویایی و نفوذ اجتماعی تلاش کنیم. هنر دارای زمینه‌های گسترده و افق‌های بیکران است و نیروی ارزشمندی است که می‌توانیم آن را به استخدام اندیشه‌ها و اهداف عالیه انسان درآوریم.

جزینی با تاکید بر اینکه با هنر می‌توانیم بحث پیشگیری و آموزش همگانی را تجلی بخشیم اظهار کرد: برای مبارزه با موادمخدر در کشور تلاش زیادی شده، چنانکه علاوه بر جشنواره حاضر برخی استان‌ها نیز جشنواره استانی برپا کرده‌اند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با تاکید بر ضرورت شناخت مخاطبین و فرهنگ‌های مختلف در امر مقابله با اعتیاد تاکید کرد: با اقوام مختلف باید با ادبیات خاص خودشان سخن گفت و در مبارزه با موادمخدر باید به طور همه‌جانبه وارد عمل شد و در این راه از همه امکانات و فرصت‌ها بهره گرفت.

جزینی با اشاره به گردش مالی ۶۰۰ میلیارد دلاری موادمخدر در جهان و منافع ۳ میلیارد دلاری قاچاقچیان این مواد در ایران خاطرنشان کرد: مواد صنعتی مصرف شده در گذشته، امروز تبدیل به مواد صنعتی شده و سازمان ملل متحد تنها ۳۴۰ مورد از این مواد را گزارش کرده است هرچند که تعداد این موارد از این رقم بیشتر است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه امروز تولید مواد صنعتی حتی در گوشه آشپزخانه نیز امکان‌پذیر است ادامه داد: در سال گذشته ۲۲۰ آشپزخانه تولید شیشه منهدم و ۶۱۸ تن موادمخدر کشف شد که نزدیک به ۲ تن از این مواد را مخدرهای صنعتی همچون شیشه تشکیل می‌دادند. همچنین در سال جاری ۷۰ تن موادمخدر کشف شد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ۱۷۰ کشور جهان با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۷۹۰ هزار نفر یعنی ۳ درصد از جامعه که از ۱۵ تا ۶۵ سال سن دارند را تحت پوشش درمان داریم و در حال حاضر بیش از ۳۰ تن دارو برای این موضوع مصرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خسارتی که مواد مخدر به کشور و مردم می‌زند؛ بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است خاطرنشان کرد: ضروری است؛ برای خنثی سازی باورهای غلط در جامعه کار کنیم. به عنوان مثال برخی از بانوان از آرایشگاه‌ها قرص لاغری می‌خرند به امید آنکه ظرف چند روز لاغر شوند این در حالی است که این مواد دارای آمفتامین و مفت‌آمفتامین بوده به نحوی که سال گذشته ۳۰ هزار نفر از این زنان فوت کردند و هر ۸ ساعت یک نفر از آن‌ها جان خود را از دست می‌دهد.

جزینی با یادآوری اینکه سال گذشته ۱۷ برنامه در راستای مبارزه با موادمخدر در رسانه ملی داشتیم؛ افزود: امسال نیز ۹ برنامه مستمر در این زمینه داریم، اما هنوز جریان سازی در این راستا صورت نگرفته است؛ لذا ضروری است ضمن رعایت اصل نیازسنجی از روش‌های روان‌شناسی در این راه استفاده کرده و موج اجتماعی را برای پیشگیری تقویت کنیم. همچنین پیشنهاد دادیم؛ گروهی راهبردی در صداوسیما تشکیل شود که این فرآیند را دنبال کنند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در سال ۹۴ بیش از ۳۰۰ هزار نفر با سامانه ۰۹۶۲۸ تماس گرفته‌اند که ۸۳ درصد آن تماس‌گیرندگان، زنان بودند ادامه داد: اولویت اول این افراد پیشگیری بوده است که رسانه ملی باید در اقدامات پیشگیرانه نقش بیشتری ایفا کند.

وی ایجاد حساسیت در خانواده‌ها را اقدامی مهم برشمرد و افزود: یک درصد از جامعه دانش‌آموزی ما مصرف‌کننده موادمخدر هستند، لذا ضروری است؛ نسبت به این موضوع در خانواده‌ها ایجاد حساسیت شود.

جزینی با بیان اینکه ۷۲ درصد از دانشجویان معتقدند که دانشگاه‌ها نتوانسته‌اند؛ اوقات فراغت آن‌ها را پر کنند نشاط را در اولویت برنامه‌های پیشگیرانه ستاد مبارزه با موادمخدر خواند.

وی در پایان با اشاره به اینکه ۲۱ درصد مراکز کارگری و صنعتی کشور مصرف‌‌کننده موامخدر هستند که موضوعی آسیب‌زا است ادامه داد: باید از تمام ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود بهترین بهره‌گیری را داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز