خبرگزاری کار ایران

معاون آموزشی وزارت بهداشت

بیماری دیابت در استان‌های شمالی و مرکزی شیوع بالایی دارد

asdasd
کد خبر : ۳۲۴۳۷۹

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: براساس گزارش سال ۲۰۱۵ فدراسیون جهانی دیابت در حال حاضر ۴۰۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت هستند و این آمار نشان‌دهنده رشد شتابان دیابت در همه جای دنیاست.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: براساس گزارش سال ۲۰۱۵ فدراسیون جهانی دیابت در حال حاضر ۴۰۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت هستند و این آمار نشان‌دهنده رشد شتابان دیابت در همه جای دنیاست.

به گزارش ایلنا، باقر لاریجانی صبح امروز در همایش بین‌المللی راهبری دیابت که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما در حال برگزاری است، هدف از برگزاری این همایش را جلوگیری از افزایش شیوع دیابت و پیشگیری از عوارضی که بیماران دیابتی را تهدید می‌کنند، دانست.

وی با اشاره به اینکه چنین همایش‌هایی در کشورهایی مانند امریکا، روسیه و چین و دیگر کشور‌ها نیز برگزار شده است، گفت: امیدوار هستیم با برگزاری این همایش بین‌المللی در کشور تاثیرات لازم را در نظر سیاستگذاران سلامت داشته باشیم و بتوانیم با تعیین اولویت‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم مراقبت از بیماران دیابتی را ارتقا دهیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سالانه ۳۸ میلیون نفر در دنیا به علت بیماری‌های غیرواگیر جان خود را از دست می‌دهند گفت: در صدد هستیم با تدوین سند بیماری‌های غیرواگیر جلوی بسیاری از حوادث بخصوص مرگ‌های زودرس را بگیریم.

دکتر لاریجانی گفت: بیماری‌های غیرواگیر در حال حاضر سه چهارم بیماری‌ها را تشکیل می‌دهد و مهم‌ترین تهدیدکننده زندگی مردم هستند.

رئیس پژوهشکده غدد و متابولیک دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در طی زمان نقش بیماری‌های غیرواگیر به دلیل شهرنشینی و عوامل اجتماعی و تغییر سبک زندگی روبه افزایش است و این موضوع سلامت جامعه را تهدید می‌کند.

 لاریجانی در ادامه به موقعیت کشور ما به لحاظ بیماری‌های غیرواگیر در منطقه پرداخت و گفت: در حال حاضر بیماری‌های غیرواگیر شایع‌ترین بیماری‌ها در کشور هستند و بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها، دیابت و آسم مهم‌ترین علل مرگ و میر را تشکیل می‌دهند و باید تلاش کنیم مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ها را کاهش دهیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: براساس گزارش سال ۲۰۱۵ فدراسیون جهانی دیابت در حال حاضر ۴۰۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت هستند و این آمار نشان‌دهنده رشد شتابان دیابت در همه جای دنیاست.

وی افزود: مرگ و میر ناشی از بیماری دیابت در حال افزایش است و در کشور ما نیز یکی از عوامل اصلی مرگ و میر به بیماری دیابت و عوارض آن مرتبط می‌شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بررسی‌های انجام شده در کشور نشان می‌دهد که بیماری دیابت در استان‌های شمالی و مرکزی شیوع بالایی دارد گفت: نتایج مطالعات نشان می‌دهد که بیماری دیابت و عوارض آن ۳۰۰ هزار سال عمر مفید کشور را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

لاریجانی همچنین به هزینه‌های بالای درمانی این بیماری اشاره کرد و گفت: ۹ درصد هزینه‌ها مربوط به عوارض بیماری، ۵۰ درصد مربوط به دارو، ۲۰ درصد مربوط به عوارض قلبی و عروقی و کلیوی است.

وی ضمن قدردانی از تلاش‌های وزیر بهداشت برای جلب موافقت رئیس جمهور و رئیس مجلس و نیز وزرا در اولویت قرار دادن حوزه سلامت و بیماری‌های غیرواگیر و اهمیت سند ملی دیابت گفت: یکی از اهداف این سند این است که تا ۱۰ سال آینده جلوی افزایش شیوع دیابت و چاقی را بگیریم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امروز برنامه عملیاتی ملی برای پیشگیری و کنترل دیابت بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۵ یعنی طی ده سال آینده را رونمایی می‌کنیم و امیدوار هستیم بتوانیم در چارچوب ارائه خدمات درمانی استانداردهای لازم را در زمینه مراقبت از بیماری دیابت افزایش دهیم و نیز تحقیق و توسعه در این زمینه را گسترش داده و آموزش‌های عمومی و تخصصی را ساماندهی کنیم.

لاریجانی در ادامه ارتقاء کیفیت زندگی مردم، پوشش بیمه‌ای مناسب و نظام ثبت ملی بیماران دیابت را جزء اهداف ارائه خدمات درمانی به بیماران مبتلا به دیابت عنوان کرد و گفت: امیدواریم، نظام ثبت ملی بیماران دیابت به طور صد در صد در سراسر کشور گسترش یابد.

 لاریجانی در ادامه با بیان اینکه کشور ما در منطقه در صدر تحقیقات غدد و متابولیسم قرار دارد و دارای انتشارات موثری نیز می‌باشد تاکید کرد آموزش‌های ما با یک استراتژی مناسب در حال پیشرفت است و امیدواریم آموزش‌های عمومی به بیماران و سطوح مختلف ارائه‌دهندگان خدمت و متخصصین را ساماندهی بهتری کنیم.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با استفاده از تجربیات کشورهای دیگر و گسترش همکاری‌های بین‌المللی و سازمان جهانی بهداشت و دیگر نهاد‌ها و سازمان‌های مرتبط اجرایی کردن سند ملی دیابت کلید بخورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز