خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت:

قوانین جدید جمعیتی در راه است

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۵۰۵

خانواده هایی نیز که این توانایی را در خود می بینند که فرزندان بیشتری داشته باشند به هر میزان که توانایی دارند به این اقدام مبادرت کنند.

ایلنا: مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اعلام کرد وزارت بهداشت در بحثجمعیت مطیع منویات رهبری و مجری قانون است.

به گزارش ایلنا، محمد اسماعیل مطلق گفت: سیاست‌های تعیین میزان جمعیت کشور، افزایش یا کاهش آن به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست و سیاستگذاری در این خصوص توسط مقام معظم رهبری، حاکمیت و مجلس صورت می گیرد.

وی افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس همچون همیشه مجری فرمایشات رهبری و قوانین خواهد بود.

وی ادامه داد: با روند کنونی نرخ رشد جمعیت افزایش افراد میانسال و سالمند در کشور طی سال های آینده احساس خطر می شود.

قوانین جدید جمعیتی در راه است

مطلق با اشاره به تصویب قوانین جدید جمعیتی کشور در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن در آینده نزدیک، گفت: به زودی قوانین جمعیت و تعالی خانواده در مجلس به تصویب رسیده و ابلاغ می شود. با توجه به این موضوع و نظر مقام معظم رهبری که تزریق نشاط و امید به جامعه بر اساس افزایش جمعیت جوان جامعه است، وزارت بهداشت در جهت تحقق این خواسته ها حرکت خواهد کرد.

وی توصیه های وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون بهداشت این وزارتخانه را نیز در این راستا توصیف کرد و اظهار داشت: باید کاری کنیم که کشور در آینده خانواده‌های شاداب، سالم و کیفی داشته باشد و در این جهت به همه جوانان توصیه می کنیم که در قدم اول ازدواج کنند و بعد از ازدواج نیز فرزند داشته باشند و از تک فرزندی نیز دوری کنند.

وی افزود: خانواده هایی نیز که این توانایی را در خود می بینند که فرزندان بیشتری داشته باشند به هر میزان که توانایی دارند به این اقدام مبادرت کنند.

وی توضیح داد: وزارت بهداشت برای هیچ خانواده‌ای تعداد فرزند تعیین نمی‌کند زیرا همانقدر که افزایش جمعیت مهم است داشتن فرزند سالم و تربیت و تحویل فرزندی که مشکلات بهداشتی و درمانی نداشته باشد نیز مهم است.

سلامت خانواده شامل یک بسته کامل خدمتی است

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس گفت: ارائه خدمات سلامت مادر و کودک باید در یک بسته کامل لحاظ شود. دفتر آموزش و ارتقای سلامت متولی آموزش سلامت خانواده‌هاست و در جهت رسیدن به سیاست های جدید جمعیتی دانش سلامت مردم را تأمین خواهد کرد.

مطلق اضافه کرد: از نظر ما افزایش جمعیت نباید موجب افزایش مرگ و میر مادران باردار شود بنابراین در کنار توجه به افزایش جمعیت و افزایش جوانان جامعه، انجام مداخلات بهداشتی و درمانی برای کاهش مرگ و میر ضروری است.

وی اظهار کرد: در اداره جوانان و میانسالان وزارت بهداشت سیاست ها، برنامه ها و آموزش ها به شکلی تنظیم شده است که تشویق به ازدواج، کاهش سن ازدواج، تشویق به فرزندآوری، دوری از تک فرزندی، تعالی و تحکیم بنیان خانواده و سلامت خانواده دنبال می شود.

وی در عین حال تشکیل خانواده و فرزندآوری را مستلزم اجرای سیاست های مهم دیگری توسط دستگاه های مسئول دانست و گفت: تشکیل خانواده مجموعه‌ای از سیاست‌ها شامل ارتقای سطح اقتصادی، ایجاد اشتغال، مسکن دار شدن خانواده ها و نظایر این برنامه ها را می طلبد و نیازمند همکاری همۀ دستگاه هاست که در این بین وزارت بهداشت متولی ارائه خدمات سلامتی خانواده هاست.

وی با یادآوری خدمات اداره مادران گفت: فراهم سازی سیاست و شرایط انجام زایمان بهتر، آسان و با حضور همراه مادر در یک مکان امن و دلخواه در دست اقدام است تا موجب شود مادران باردار با تجربه کردن یک زایمان خوشایند بازهم حاضر به انجام زایمان بشوند.

توجه وزارت بهداشت به افزایش آگاهانه و مسئولانه جمعیت

وی از مردم و رسانه ها خواست به شایعه پراکنی هایی مبنی بر اینکه وزارت بهداشت مخالف سیاست های جدید جمعیتی است توجه نکنند و گفت: بازنگری در کلیه آموزش ها و خدمات مربوط به باروری سالم در تمامی سطوح متناسب با سیاست های کلان افزایش جمعیت، تهیه و تدوین و ارتقای خدمات قبل، حین و پس از ازدواج به منظور تحکیم بنیان خانواده بخش دیگری از برنامه های جمعیتی وزارت بهداشت است.

وی اجرای برنامه تنظیم خانواده را برنامه ای برای تقویت سلامت خانواده و نه کاهش جمعیت اعلام کرد و گفت: طبق احادیثو نصّ قرآن کریم تمام مادران باید به نوزاد خود دو سال شیر بدهند چون شیر دادن مادر باعثارتقای سلامت مادر و کودک و همسر در ابعاد جسمی، روحی، روانی و معنوی می شود بنابراین وزارت بهداشت باید مراقبت کند که فاصله زمانی بین دو حاملگی رعایت شده و زایمان های ناخواسته و پی در پی به این امر مقدس لطمه وارد کند.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در پایان بار دیگر عمل به فرمایشات رهبری و قوانین در خصوص سیاست‌های جمعیتی کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: امیدواریم با انجام این اقدامات در آینده شاهد تغییر هرم سنی جمعیت کشور و افزایش جمعیت جوان کشور باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز