خبرگزاری کار ایران

ارتقای کیفی سازمان‌های مردم نهاد نیاز کشور است

asdasd
کد خبر : ۲۷۸۲۲۶

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نقش سمن ها در آگاه سازی مردم در حفاظت از محیط زیست، گفت: نیاز کشور ارتقاء کیفی سازمان های مردم نهاد است و با شکل گیری مدیریت دانش برای سمن ها می توان ارتقاء سرمایه های اجتماعی را انتظار داشت.

به گزارش ایلنا، نخستین نشست نمایندگان سازمان های مردم نهاد محیط زیست سراسر کشور با حضور مهناز مظاهری ، حسن صادقلو و اسماعیل مهاجر در سالن اجتماعات اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان برگزار شد.

مهناز مظاهری معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست، دراین نشست با اشاره به اینکه هم اکنون، تعداد سمن های ایران از 242 به 772 رسیده است، افزود: اما نیاز کشور ارتقاء کیفی سازمان های مردم نهاد است و با شکل گیری مدیریت دانش برای سمن ها می توان ارتقاء سرمایه های اجتماعی را انتظار داشت.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات محیط زیستی زندگی همه ی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد و نباید آن را فقط مسئله سازمان حفاظت محیط زیست دانست، اظهار داشت: جنگل های ما در دنیا معروف هستند اما تا کنون با ساخت جاده ها، بخش زیادی  از این جنگل ها از دست رفته است. با کشت محصولات کشاورزی همچون برنج و هندوانه که پرورش آن ها  به مصرف آب زیادی نیاز دارد، بخش قابل توجهی از منابع آب شیرین کشور بطور مستمر هدر می شود.

مظاهری افزود: امیدوارم این نشست ها به ما در مدیریت دانش کمک کند تا با احیاء زیستگاه های آبی همچون زاینده رود، هامون و پریشان، بتوانیم چالش های سرزمین پهناورمان را که روزی مرکز تمدن بشر بوده، سامان دهیم.

وی تصریح کرد: رشد تصاعدی سرطان در مناطق شمالی کشور ابراز نگرانی کرد که نرخ بالای سرطان در مناطق شمال ایران در مقایسه با مناطق کویری می تواند به علت تولید بالای پسماندها باشد، که موجب آلودگی آب، خاک و هوا می شود.

   معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه احترام به طبیعت  همیشه در آموزه های دینی مورد توجه بوده اما متاسفانه در عمل، مردم آن را نادیده می گیرند،گفت: در حوزه آموزش، این نخستین نشست است و بعد از این شما باید آموزش را در دست بگیرید و به مردم آموزش دهید.

وی ادامه داد : بسیاری از مردم فکر می کنند با ورود کارخانه فولاد، مردم در استان فرصت شغلی پیدا کرده  و از فقر رهایی پیدا می کنند، اما به معظلات آینده آن آگاه نیستند.

 به گفته مظاهری این وظیفه سمن هاست تا مردم را درباره معضلات این سیاست های شتاب زده آگاه سازند و خرد جمعی شما می تواند نقشه راه و برنامه آینده محیط زیست ایران را ترسیم کند تا محیط زیست ما مطابق اصل 50 قانون اساسی به شرایط ایده آل برگردد.

وی با تاکید بر سیاست های حمایتی دولت تدبیر و امید از سمن ها و تشکل های مردمی گفت: من معتقد هستم که اعتقاد به سمن ها، باور دولت تدبیر و امید است ،کلیدی که آقای روحانی از آن صحبت می کند در دست شما مردم است و در این میان، سازمان حفاظت محیط زیست فقط یک سازمان تسهیل گر برای سمن های مردم نهاد به حساب می آید.

این گزارش می افزاید، حسن صادقلو استاندار گلستان، نیز در این نشست گفت: در حوزه محیط زیست در سطح کشور مسائل گسترده ای وجود دارد و سمن ها باید با توجه به مسائل بومی هر استان، موضوعات مهم را مشخص کرده و اولویت فعالیت های خود را  به حل مهم ترین مسائل اختصاص دهند.

وی با اشاره به چالش عمده آب در گلستان و شرایط سفره های زیرزمینی گفت: حدود 85 درصد آب مصرفی در استان گلستان از منابع آب زیرزمینی است که این میزان آب نیز عمدتا برای کشت برنج مصرف می شود.

 فرهنگسازی زیست محیطی با مشارکت مردم محقق می شود

بنابر این گزارش، اسماعیل مهاجر مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان، نیز در این نشست با تاکید بر اینکه می بایست از دانش تشکل ها بهره‎کافی را ببریم، اظهار داشت: هر کاری که به مردم واگذار شد و برای آن هدف گذاری انجام گرفت، در آن مسئله پیروز و موفق بودیم.

به گفته وی اگر هدفمند سرمایه گذاری شود، می‎توانیم به نتیجه دلخواه برسیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز