خبرگزاری کار ایران

سقف حمایتی فرصت تحقیقاتی خارج از کشور چقدر است؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۶۲۶۵

مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان فرصت مطالعاتی ویژه دانشجویان دکتری را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از سازمان امور دانشجویان، محمد محمدی مسعودی در رابطه با فرصت تحقیقاتی و شرایط آن گفت: سازمان امور دانشجویان برای دانشجویان دکتری فرصتی را تحت عنوان «فرصت‌های تحقیقاتی دانشجویان دکتری» ایجاد کرده است، در واقع بورس کوتاه مدت سازمان امور دانشجویان است و به دو دسته فرصت تحقیقاتی داخل کشور و فرصت تحقیقاتی خارج از کشور تقسیم می‌شوند. 

مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان گفت: در فرصت تحقیقاتی خارج از کشور؛ دانشجو ۶ماه می‌تواند در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور به تحقیق و پژوهش بپردازد و قسمتی از پروژه و تحقیقات خود را در دانشگاه خارج تکمیل کند. این دانشجویان مورد حمایت سازمان امور دانشجویان قرار می‌گیرند. 

مسعودی در رابطه با سقف حمایتی فرصت تحقیقاتی خارج از کشور خاطرنشان کرد: سقف حمایتی بسته به شهر و کشوری که دانشجو در آنجا بورسیه می‌شود متفاوت است. متوسط سقف حمایتی سازمان امور دانشجویان حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است که این مبلغ باتوجه به کشور یا شهری که دانشجویان بورسیه می‌شوند، قابل تغییر است. 

مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان گفت: سازمان امور دانشجویان در حوزه فرصت‌های تحقیقاتی تمامی محدودیت‌ها را برداشته است و این درصورتی است که دانشگاه در سال‌های گذشته سهمیه داشتند. به عنوان مثال دانشگاه شریف ۴ سهمیه در سال داشت که براساس آن دانشجویان دکتری دانشگاه شریف می‌توانستند برای فرصت مطالعاتی کوتاه مدت به خارج از کشور بروند اما الان هیچ محدودیتی برای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها نداریم. 

وی افزود: دانشجویان دکترا بدون هیچ محدودیتی بورس را می‌توانند تقاضا کنند. متقاضیان باید ۳ شرط را رعایت کنند. اگر به زبان ساده بخواهیم بگوییم اول موضوع؛ موضوعی که انتخاب می‌کنند باید موضوع مناسبی باشد، دوم استادی که در خارج از کشور انتخاب می‌کنند باید استاد قوی و مناسبی باشد و در آخر دانشگاه‌ها و آزمایشگاهی که انتخاب می‌کنند باید مجهز و قوی باشد. 

مسعودی خاطرنشان کرد: بیش از ۴۰۰ داور از اساتید دانشگاه‌ها در سراسر کشور در رشته و گرایش‌های مختلف شرایط را بررسی می‌کنند. چرا که می‌خواهیم این بورس هدفمند باشد و آورده خوبی برای کشور داشته باشد. 

وی در رابطه با محدویت بورس گفت: الحمدالله ما هیچ محدودیتی در بورس نداریم و تمام جوانب بررسی شده است و توانستیم تمامی تقاضاها را پاسخ دهیم. 

مسعودی در رابطه با فرصت مطالعاتی داخل خاطر نشان کرد: دانشگاه‌های ما در سراسر کشور اساتید خبره و آزمایشگاه‌های مجهز و امکانات مناسبی را دارند. امکانات صرفا در یک شهر و یک دانشگاه نیست و در سراسر کشور پراکنده است؛ هدف ما استفاده از ظرفیت‌های اساتید دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های سراسر کشور توسط دانشجویان دکتری است مثلا دانشجویان دکتری بتوانند از دانشگاه تبریز به دانشگاه مشهد برای انجام قسمتی از تحقیق و پژوهش خود بروند یا از اصفهان به شیراز این طرح به عنوان طرح «فرصت مطالعاتی داخل» مرسوم و نامگذاری شده است. 

وی در رابطه با فرصت تحقیقاتی داخل گفت: فرصت تحقیقاتی می‌تواند ۳.۶ و ۹ماه باشد. ما در این طرح به دانشجو در هر ماه تا سقف ۶میلیون تومان حمایت می‌کنیم و در کنار این کمک هزینه‌ها، مخارج خوابگاه و تغذیه دانشجو نیز پرداخت می‌شود. 

ضمن اینکه به آزمایشگاه دانشگاه میزبان کمک پژوهانه پرداخت می‌شود و در پایان هدیه‌ای به استاد میزبان نیز داده می‌شود. یک پکیج بسیار مناسبی است که اگر کسی درست استفاده کند تا ۸۰ میلیون تومان برای یک دانشجوی دکتری فرصت تحقیقاتی هزینه می‌شود. این بورس یک کمک هزینه مناسبی است برای دانشجویان دکتری تا بتوانند از محیط دانشگاه‌های دیگر و اساتید و امکانات دیگر استفاده کنند و پروژه خود را به نحوه احسنت انجام دهند. 

مسعودی در رابطه با بودجه در نظر گرفته شده برای فرصت مطالعاتی گفت: در سال گذشته هیچ مشکلی در زمینه بودجه نداشته‌ایم، الحمدالله دولت و وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان همکاری و همراهی خوبی داشتند و ما مشکلی از لحاظ اینکه دانشجویی را به بهانه اینکه پول نداریم، اعزام نکنیم، نداشتیم و امیدواریم که این همکاری با سازمان برنامه بودجه ادامه داشته باشد تا بتوانیم در راه تقویت علم و فناوری در کشور اقدامات مناسبی انجام دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز