خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

چگونه کارهای پژوهشی بر سفرهِ مردم تاثیر می گذارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۹۲۱۷

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نمایندگان مجلس باید به این مهم که ارتقای اقتصادی همواره با دستاوردهای علم و فناوری مرتبط است، دقت داشته باشند و اگر این ایده در نظام قانون گذاری، سیاست‌گذاری و نظارتی کشور وجود داشته باشد، ما حتما در آینده تاثیر کارهای پژوهشی را در اقتصاد، سفره مردم، رفاه و امنیت خواهیم دید.

«پیمان صالحی» معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد تغییر دیدگاه‌ها به اهمیت امر پژوهش در سال‌های اخیر در پی فعالیت‌های صورت گرفته از سوی وزارتخانه توضیح داد: اگر در یک دوره ۴۰ ساله موضوع را بررسی کنیم می‌بینیم که نگاه‌ها به پژوهش تغییر کرده است و تاثیر پژوهش را در تمام ارکان زندگی مردم می‌توان احساس کرد. 

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه بیان کرد: البته متاسفانه در محدودیت‌های مالی، گاهی اوقات اول از همه بودجه‌های پژوهشی را برای حل چالش مورد استفاده قرار می دهند، اما اتفاقاتی که در فراز و فرودهای مالی در طول ۴۰ساله گذشته رخ داده، نشان از تحول در نگاه به این حوزه است.

صالحی تاکید کرد: کسانی که در کشور تصمیم گیر هستند، باید بدانند که حتی اگر فراز و فرودی در درآمدهای مالی کشور اتفاق افتاد، در صورتی که بودجه‌های پژوهشی را جدی نگیرند یا آن را کاهش دهند، چنین کاری تاثیر خود را در درازمدت و میان مدت بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت. 

وی با اشاره به مقوله «پیچیدگی اقتصادی» در ادامه گفت: ما کشوری هستیم که پیچیدگی اقتصادی بالایی نداریم به این دلیل که بیشتر منبع فروش نفت و گاز و منابع معدنی بوده ایم. آن چیزی که موجب ایجاد ارزش افزوده از منابع می‌شود و می‌توان با قیمت بالاتری منابع را فروخت را می‌توان در پتروشیمی کشور مشاهده کرد؛ پتروشیمی منابع نفت و گاز اولیه را می‌گیرد و آن را به پلیمر و محصولات با ارزش افزوده بالا تبدیل می‌کند. از همین مسیر پتروشیمی کشور، در وضعیتی قرار دارد که برای کشور ارز آوری می‌کند، ضمن اینکه پیچیدگی اقتصادی و فناوری بالایی هم دارند. 

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه پیچیدگی اقتصادی اتفاق نمی‌افتد مگر با توسعه اقتصادی، گفت: اگر در قسمت اول کار سرمایه‌گذاری نکنیم، مراحل بعدی نیز محقق نمی‌شود. بنابراین اگر ارزش افزوده می‌خواهیم که نیاز لاجرم کشور است، باید روی این امر سرمایه‌گذاری کنیم. در صورتی که منبع فروش باشیم، هزینه‌های نیروی انسانی و انرژی آنقدر زیاد خواهد شد که دخل و خرج یکسان می‌شود و فقط معادل پولی که هزینه کرده‌ایم، به درآمد دست می‌بابیم. 

معاون وزیر علوم ضمن تاکید به اینکه هیچکس نباید منکر اهمیت حوزه پژوهش و فناوری باشد، عنوان کرد: هم اکنون در سطوح مختلف خوشبختانه دیدگاه خوبی نسبت به اهمیت پژوهش وجود دارد که مهم‌ترین دلیل وجود شرایط جدید، دیدگاه رهبر انقلاب است که در زمینه پژوهش همواره مطالبه دارند و حمایت می‌کنند. امیدواریم در سطوح مختلف کشور نیز این اتفاق بیش از پیش رخ دهد. 

صالحی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به این مهم که ارتقای اقتصادی همواره با دستاوردهای علم و فناوری مرتبط است، دقت داشته باشند و اگر این ایده در نظام قانون گذاری، سیاست‌گذاری و نظارتی کشور وجود داشته باشد، ما حتما در آینده تاثیر مسائل پژوهشی را در اقتصاد، سفره مردم، رفاه و امنیت خواهیم دید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز