خبرگزاری کار ایران

معاون حقوق بشر وزیر دادگستری در گفت‌وگو با ایلنا:

درختکاری گسترده در بلندمدت به کاهش آمار سرطان در ایران کمک می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۶۴۸۵

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری با تاکید بر این که یکی از تبعات اصلی انتشار بیش از حد کربن دی‌اکسید، افزایش آمار ابتلا به انواع سرطان‌ها است، گفت: با توجه به این که کاشت درختان مهمترین راهکار جذب کربن دی‌اکسید موجود در هوا محسوب می‌شود، بنابراین درختکاری گسترده می‌تواند در بلندمدت نقش مهمی در کاهش آمار سرطان در ایران داشته باشد.

«عسگر جلالیان» معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا به مناسبت «هفته منابع طبیعی» درباره اهمیت بین‌المللی کاشت درخت در ایران هم‌راستا با سایر کشورهای جهان توضیح داد: در حال حاضر تغییرات اقلیمی مهمترین بحران محیط‌زیستی است که سراسر دنیا با آن مواجه است و برای رفع این بحران تمام دولت‌ها و ملت‌ها باید در کنار یکدیگر کمک کنند. یکی از مهمترین عواملی که به تشدید تغییر اقلیم دامن زده، کمبود درخت در حوزه سرزمینی کشورها است، چراکه کربن دی‌اکسید مهمترین گاز گلخانه‌ای و عامل اصلی ایجاد تغییرات اقلیمی است و بهترین راهکار برای کاهش غلظت کربن دی‌اکسید موجود در هوا نیز درختکاری است.

وی افزود: در سال ۲۰۲۰ در مجمع اقتصادی جهانی «داووس» تصمیم گرفته شد که برای مقابله با بحران تغییر اقلیم، یک تریلیون درخت در سراسر دنیا کاشته شود تا سرعت نوسانات آب‌وهوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان کاهش یابد. بعد از آن هم در سال ۲۰۲۱، سازمان ملل متحد دهه جاری میلادی را تحت عنوان «دهه بازیابی اکوسیستم» نام‌گذاری کرد و بر این اساس تمام کشورها متعهد شدند که تا سال ۲۰۳۰ اقداماتی را در راستای مبارزه با تغییرات اقلیمی از جمله کاشت گسترده درختان انجام دهند.

جلالیان با بیان این که ایران هم از جمله کشورهایی است که تعهداتی را در راستای مقابله با تغییرات اقلیمی پذیرفته است، گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران این تعهد بین‌المللی را پذیرفته است که برای بهبود شرایط زیستی جهان و کمک به کند شدن روند تغییرات اقلیمی، یک میلیارد درخت را در حوزه سرزمینی خود بکارد. در همین راستا از سال گذشته با دستور رئیس‌جمهور محترم طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران آغاز شد و قرار است تا پایان سال ۱۴۰۵ این تعداد درخت با مدیریت وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در نقاط مختلف کشورمان کاشته شود.

وی با تاکید بر این که کاشت درخت کافی نیست و باید برای نگهداشت درختان کاشته‌شده در قالب طرح یک میلیارد درخت نیز اقدامات لازم انجام شود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه تدابیر مورد نیاز برای نگهداری از درختانی که در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران کاشته می‌شوند، اندیشیده شده است و امیدواریم با کاشت و نگهداری این درختان، بخشی از معضل کمبود درخت در کشورمان را جبران کنیم.

به کاشت تعداد بسیار بیشتری از یک میلیارد درخت در ایران احتیاج داریم 

جلالیان با اشاره به این نکته که پیامدهای تغییر اقلیم برای ایران آن‌قدر زیاد است که برای مقابله با آن، به کاشت تعداد بسیار بیشتری از یک میلیارد درخت احتیاج داریم، اظهار داشت: حجم کربن دی‌اکسید منتشرشده در آسمان ایران بر اثر فعالیت‌های صنعتی، تجاری، نفتی، تردد وسایل نقلیه و ... بسیار بالا و به‌ شدت نگران‌کننده است و باید چندین میلیارد درخت در سطح کشورمان کاشته شود که بتواند بخشی از این کربن دی‌اکسید را جذب کند.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری با تاکید بر این که یکی از تبعات اصلی انتشار بیش از حد کربن دی‌اکسید، افزایش آمار ابتلا به انواع سرطان‌ها است، عنوان کرد: هرچقدر بتوانیم کربن دی‌اکسید بیشتری را از هوا جذب کنیم و از غلظت این گاز آلاینده در آسمان کشورمان بکاهیم، در مقابله با انواع سرطان نیز موفق‌تر خواهیم بود. با توجه به این که کاشت درختان مهمترین راهکار جذب کربن دی‌اکسید محسوب می‌شود، بنابراین درختکاری گسترده می‌تواند در بلندمدت نقش مهمی در کاهش آمار سرطان در ایران داشته باشد.

وی در پایان یادآور شد: براساس آمارهای جهانی، ایران در بین کشورهای منتشرکننده کربن دی‌اکسید درجهان در رتبه ششم و در بین کشورهای جذب‌کننده این گاز آلاینده در رتبه چهل و دوم قرار دارد. البته باید توجه داشت که کمبود درخت برای جذب کربن دی‌اکسید موجود در آسمان کشورمان، بیش از میزان تولید این گاز آلاینده در افزایش غلظت کربن دی‌اکسید در هوای ایران نقش دارد؛ بنابراین باید سعی کنیم با کاشت هرچه بیشتر درخت، تلاش مؤثرتری برای مقابله با بحران تغییر اقلیم داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز