خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

تدابیر اتخاذ شده برای پیشگیری از تنش آبی احتمالی در سال آینده

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۹۳۳۳

با فقر بسیار شدیدی در حوزه فرهنگسازی مصرف بهینه آب مواجه هستیم

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به اینکه مسئله کم‌آبی یک بحران کشوری نیست، بلکه یک بحران جهانی است، گفت: متاسفانه همچنان در حوزه فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب با یک فقر بسیار شدید مواجه هستیم.در واقع اسراف در حوزه آبی همچنان بسیار زیاد است.

«اصغر جهانگیر» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه زمستان و پاییز کم بارشی را سپری کرده‌ایم و احتمال دارد که در تابستان با مشکلات آبی مواجه شویم این معاونت برای جلوگیری و پیشگیری از تنش‌های آبی که ممکن است در سال‌ آینده در استان‌های مختلف با آن مواجه شویم چه برنامه‌ای با سازمان‌های متولی داشته‌ است، گفت: در هر حوزه‌ای که احساس کنیم، مسائل و معضلات اجتماعی وجود دارد که در آینده ممکن است تبدیل به مشکل شود و این مشکل خدایی‌نکرده بخواهد بحرانی را به دنبال داشته باشد، ورود می‌کنیم و پیش‌بینی‌های لازم را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: همچنین مکاتبات لازم را با دستگاه‌های مختلف داریم تا هم برنامه‌های آن‌ها را بدانیم و هم اگر اقداماتی را انجام می‌دهند که نیاز به کارهای تکمیلی دارد ما به آن نیز ورود کنیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به مسئله کم‌آبی تصریح کرد: مسئله کم آبی یک بحران کشوری نیست، بلکه یک بحران جهانی است. امروز بحث آب در دنیا تحت عنوان اینکه اگر در آینده قرار باشد، جنگی در دنیا صورت بگیرد، جنگ آب‌ها خواهد بود، نشان دهنده اهمیت آب است. همانطور که آب به نوعی باعث ایجاد حیات است، کمبود آن نیز می‌تواند بحران‌های شدید ایجاد کند.

جهانگیر خاطرنشان کرد: لذا ما در معاونت‌های اجتماعی‌مان در سراسر کشور با همکاری دادستان‌های محترم و روسای کل در چند حوزه ورود کرده‌ایم. یک حوزه شناسایی، جمع آوری و به اصطلاح بستن چاه‌های غیرمجاز است؛ یعنی مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌‌هایی است که به صورت غیرمجاز در نقاط مختلف حفر می‌شود. این یکی از موضوعاتی است که می‌تواند کمک کند به اینکه آب مدیریت شود که این اقدام از فرونشست زمین نیز جلوگیری می‌کند و همچنین سیاست‌های مدیریتی واحد حاکمیت از این طریق اعمال می‌شود. بنابراین یکی از اقدامات ما کنترل و شناسایی و مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌‌های غیرمجاز است که ما دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: بحث دیگری که در این خصوص به نظر می‌رسد بسیار مهم است، فرهنگ‌سازی است. ما متاسفانه همچنان در حوزه فرهنگ‌سازی با یک فقر بسیار شدید در حوزه مصرف بهینه آب مواجه هستیم. اسراف در حوزه آبی همچنان بسیار زیاد است. از شست‌و‌شوهای غیرعادی گرفته که شروع می‌شود و توسعه پیدا می‌کند و الان هم که شب‌های پایان سال و ایام آخر سال نزدیک می‌شویم و خانه تکانی و شست‌وشوی خانواده‌ها شروع می‌شود. اگر دقت نداشته باشیم آب زیادی از این طریق از بین می‌رود و علاوه بر اینکه آب مصرف می‌شود، هدر هم می‌رود و این موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود. همین توجهات و فرهنگ‌سازی‌ها است که می‌تواند کمک کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: یک بخش هم مربوط به زیرسازی و بازسازی زیرساخت‌های فرسوده در مجموعه آبی کشور است که نشت‌های زیادی هم بعضا گزارش می‌شود که وجود دارد. وزارت نیرو و سازمان‌‌های آب منطقه‌ای سراسر کشور در این زمینه فعال هستند تا بتوانند زیرساخت‌هایی که به نوعی از ایمنی لازم برخوردار نیست را بازسازی و نوسازی کنند که از هدر رفت آب جلوگیری کند. با یک سیاست واحد ما هم پیگیری می‌کنیم و کمک می‌کنیم و هرجا که لازم باشد ورود می‌کنیم تا بتوانیم ایام کم‌آبی را به نحو احسن پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز