خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان، نتیجه تمام توان و عملکرد آنها نیست

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۸۳۱۵

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: ما نمی‌توانیم بگوییم این معدل حاصل شده، نتیجه تمام توان و عملکرد دانش آموزان ماست. نقطه توجه برخی از دانش آموزان در این سال‌ها به انحراف رفته بود و با نتایجی که اعلام شد، این پیام به همه رسید که اگر می‌خواهند در آزمون نهایی توفیق کسب کنند، باید مبتنی بر کتاب درسی و یادگیری کامل مفاهیم کتاب‌های مدرسه پیش بروند.

«محسن زارعی» رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که چطور آزمون‌های نهایی استانداردسازی شده موجب افت نمرات دانش آموزان در این آزمون‌ها شده است؟ اظهار کرد: آزمون استاندارد یعنی هم در بخش طراحی و اجرا هم تصحیح آن استاندارد متناسب با شیوه‌های سنجش و اندازه گیری رعایت شود. 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش ادامه داد: شیوه‌های سنجش و اندازه گیری در بخش طراحی این الزام را ایجاد می‌کند که فرد در طراحی سوال اهداف نظام آموزشی را مورد ارزیابی قرار دهد. همین نکته به عنوان مبنای استاندارد در نظر گرفته شده است. نکته دیگر اینکه نباید در سطوح شناختی فقط دنبال ارزشیابی سطح دانشِ دانش آموزان باشیم. سطوح بالای شناختی مانند درک کردن، فهمیدن، کاربرد حتی نقد و ارزیابی نیز در ارزشیابی باید مد نظر قرار بگیرد. 

زارعی گفت: بعد از برگزاری آزمون نیز باید تحلیل سوالات نشان دهد که تنوع سوال وجود داشته و سطوح بالای شناختی به صورت متنوع مورد ارزشیابی قرار گرفته است، همه اهداف مورد ارزشیابی واقع شده است. نتایج آزمون هم باید توزیع نرمال داشته باشد که یعنی به یک سمت سوق پیدا نکرده باشد و نتایج همین را نشان می‌دهد، پس توزیع طبیعی بوده است. 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش تصریح کرد: در بخش اجرای آزمون استانداردسازی یعنی همه افراد به میزان مطالعه‌ای که داشتند، دریافت نمره هم داشته باشند. در تصحیح نیز باید کاری انجام دهیم که هیچ‌گونه سوگیری وجود نداشته باشد. در فرایند تصحیح الکترونیک، خیلی از خطاهای تصحیح کاهش داده است و استانداردی که در طراحی، اجرا و تصحیح مدنظر بود، محقق شد. هنوز باید کارهای بیشتری صورت بگیرد و ما نمی‌توانیم ادعا کنیم همه چیز صددرصد استاندارد است. 

زارعی در پاسخ به این پرسش که آیا این معدل‌های ضعیف نشان از سطح توان و میزان مطالعه دانش آموزان ماست؟ گفت: در پاسخ به اینکه اینکه نمرات حاصل شده سطح توان دانش آموزان ما را به نمایش بگذارد باید عوامل متعددی که در این موضوع سهیم هستند را فراموش نکرد. 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش یادآوری کرد: به عنوان نمونه باید دید نقطه توجه و تمرکز دانش آموز این آزمون‌ها بوده است؟ تصور برخی از دانش آموزان از گذشته بر اساس مشاوره‌های غلطی که بعضی از مشاوره‌های خارج از آموزش و پرورش به دانش آموزان داده‌اند، اینطور است که صرفا با مطالعه در شب امتحان نهایی می‌توانند توفیق داشته باشند. 

زارعی در ادامه اظهار کرد: این دسته مشاوران دانش آموزان را به جزوه‌ها و کتب کمک درسی و… دعوت می‌کردند و وقتی دانش آموزان که کتاب درسی مبنای مطالعه‌شان نبوده و سراغ جزوه‌ها و کتب کمک درسی رفته بودند با سوالاتی مواجه شدند که برآمده از مفاهیم کتاب درسی بوده، بخشی از آن‌ها نمرات متفاوتی گرفتند. 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود: ما نمی‌توانیم بگوییم این معدل حاصل شده نتیجه تمام توان و عملکرد دانش آموزان ماست. نقطه توجه برخی از دانش آموزان در این سال‌ها به انحراف رفته بود و فکر می‌کنم با نتایجی که اعلام شد، این پیام به همه رسید که اگر می‌خواهند در آزمون نهایی توفیق کسب کنند باید مبتنی بر کتاب درسی و یادگیری کامل مفاهیم کتاب‌های مدرسه پیش بروند. معلمان نیز لازم است متناسب با این آزمون‌ها حرکت کنند و شیوه تدریس خود را مبتنی بر آموزش دقیق مفاهیم کتاب پیش ببرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز