خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

پسران در خانواده‌های زن سرپرست، برای کسب درآمد، ترک تحصیل می‌کنند/ استقرار و تحصیل ۳ هزار و ۵۰۰ دانش آموز تحت پوشش کمیته امداد در خوابگاه‌های شبانه روزی

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۹۴۸۳

مدیرکل هماهنگی و ارتباطات فرهنگی کمیته امداد گفت: پسران در خانواده‌های زن سرپرست وقتی به سن بلوغ می‌رسند، می‌خواهند اقتدار خود را نشان دهند و ثابت کنند نفر اول خانواده هستند. از این رو اولین کاری که می‌کنند ترک تحصیل است و همین نقطه اختلاف و اختلال روابط مادر و فرزندش می‌شود چراکه مادر تلاش می‌کند فرزندش تحصیل را ادامه دهد و فرزند پسر می‌خواهد زودتر کار کند و پول دربیارود.

«حسین رجبی»، مدیرکل هماهنگی و ارتباطات فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد تعاملاتی که با معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش برقرار کرده‌اند توضیح داد: ما سعی می‌کنیم در بحث غنی‌سازی اوقات فراغت در سراسر کشور برنامه‌هایی داشته باشیم. ظرفیت‌هایی در اختیار حوزه‌های فرهنگی وجود دارد، مانند کانون‌های فرهنگی و مراکز نیکوکاری که این ظرفیت‌ها پاسخگوی نیاز خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد نیست لذا در راستای همکاری سایر دستگاه‌های همسو برای غنی‌سازی اوقات فراغت با آموزش و پرورش تعاملات خوبی برقرار کرده‌ایم. 

مدیرکل هماهنگی و ارتباطات فرهنگی کمیته امداد ادامه داد: بالغ بر ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی به پایگاه‌هایی که در زمینه غنی‌سازی اوقات فراغت فعالیت دارند، معرفی می‌شود. ما در زمینه سرفصل‌های مختلف قرآن مانند حفظ، ترتیل، قرائت و اذان برنامه‌هایی برای دانش آموزان طراحی می‌کنیم بنابراین از فضاها و موسسات ذیل آموزش و پرورش برای خانواده‌های تحت پوشش خودمان نهایت بهره را می‌بریم. 

رجبی اضافه کرد: یک بحث دیگر نیز تحت عنوان مدارس همدل داریم که تعامل خوبی بین کمیته امداد و آموزش و پرورش شکل گرفته تا دانش آموز تحت حمایت کمیته امداد بتوانند در مدارس غیر انتفاعی و هیات امنایی تحصیل کنند. کمیته در سال ۱۴۰۲ تعدادی امکانات سخت افزاری در اختیار مدارسی قرار داد که بیشترین تعامل و جذب را داشتند. 

رجبی با بیان اینکه تعامل کمیته امداد با آموزش و پرورش تعاملی دیرینه است، بیان کرد: از شکل گیری جشن عاطفه‌ها این تعامل و رابطه عمیق‌تر شده است به گونه‌ای که برای کمیته امداد هم خدمت به دانش آموزان تحت پوشش خودش اولویت دارد هم دانش آموزان بی‌بضاعتی که آموزش و پرورش آن‌ها را به کمیته امداد معرفی می‌کند. ما برای این دسته از دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها برنامه‌هایی داریم و پیرامون مباحث تربیتی این افراد فعالیت داریم. 

مدیرکل هماهنگی و ارتباطات فرهنگی کمیته امداد در مورد دانش آموزانی که در مناطق مستعد آسیب اجتماعی زندگی می‌کنند و کارویژه‌هایی که برای این گروه از دانش آموزان دارد، توضیح داد: ما در سراسر کشور خوابگاه‌های دانش‌آموزی داریم. در واقع ما بالغ بر ۴۰ خوابگاه دانش آموزی داریم که ۳ هزار و ۵۰۰ دانش آموز به صورت شبانه روزی در آن خوابگاه‌ها مستقر هستند و تحصیل می‌کنند. ارتباط خیلی خوبی با آموزش و پرورش داریم و آن‌ها نیز نگاه ویژه‌تری به این دسته از دانش آموزان دارند. 

رجبی در مورد مشاوره و برنامه‌های تربیتی مختص دانش آموزان مناطق مستعد آسیب نیز بیان کرد: هنوز گستردگی کافی که مورد نظر ماست در زمینه مشاوره به این دسته از دانش‌آموزان ایجاد نشده است و در مقایسه با آموزش و پرورش و جمعیتی که مخاطب ماست باید گستره فعالیت‌ها بیشتر شود. 

او تاکید کرد: دانش‌آموزان ما هم اکنون با هماهنگی انجمن اولیا و مربیان با مراکز مشاوره آموزش و پرورش مانند مرکز مشاوره رازی ارتباط خیلی خوب دارند. در این کارویژه‌ها اگر دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد و مخاطبان ما در مناطق مستعد آسیب، از نظر روانشناختی و تربیتی دچار چالش، مشکل یا آسیب‌هایی شناسایی شود، هم به صورت فردی هم همراه با خانواده خود به مرکز مشاوره معرفی می‌شوند. 

رجبی عنوان کرد: این خدمات مشاوره و راهنمایی، در تعامل یا آموزش و پرورش به صورت رایگان به دانش آموزان بی‌بضاعت و تحت پوشش ارائه می‌شود. مراکز مشاوره ما هنوز گستردگی مطلوب را ندارد و ملزم به این هستیم که از ظرفیت‌های مشاوره‌ای سطح کشور به خصوص مراکز مشاوره آموزش و پرورش بهره ببریم تا خدمات مورد نیاز به دانش آموزان ارائه شود. 

مدیرکل هماهنگی و ارتباطات فرهنگی کمیته امداد در پاسخ به سوالی در مورد بیشترین آسیبی که متوجه دانش آموزان مناطق محروم و آسیب‌پذیر مشاهده می‌شود، اظهار کرد: غالبا بیشترین آسیب‌ها اختلالات بین فردی است؛ در واقع اختلال بین رابطه والدین و دانش آموزان است. اختلال فردی که ابعادش مشخص است، اما بین این گروهی که در موردش صحبت می‌کنیم بیشتر موضوع فرزندپروری با مشکلاتی مواجه است. 

رجبی افزود: بالغ بر ۵۷ تا ۶۰ درصد خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد، زن سرپرست هستند. در واقع در نبود پدر، یک سری اختلالات گریبان دانش آموزان نوجوان این خانواده‌ها را می‌گیرد. اختلال بین مادران سرپرست خانواده با فرزندان دانش آموز خود، بخصوص در سنین حساس نوجوانی بیشتر مشاهده می‌شود. در این راستا همایش‌های گروهی با همین رویکرد برگزار می‌شود و از والدین و دانش آموزان دعوت می‌کنیم در این همایش‌ها شرکت کنند تا نسبت به شرایط آگاه‌تر شوند. 

مدیرکل هماهنگی و ارتباطات فرهنگی کمیته امداد در پایان اضافه کرد: غالبا می‌بینیم پسران در خانواده‌های زن سرپرست وقتی به سن بلوغ می‌رسند، می‌خواهند اقتدار خود را نشان دهند و ثابت کنند نفر اول خانواده هستند. از این رو اولین کاری که می‌کنند ترک تحصیل است و همین نقطه اختلاف و اختلال روابط مادر و فرزندش می‌شود چراکه مادر تلاش می‌کند فرزندش تحصیل را ادامه دهد و فرزند پسر می‌خواهد زودتر کار کند، پول دربیارود تا مادرش سرکار نرود. آموزش و پرورش خوشبختانه به این مهم توجه ویژه‌ای دارد و مراکز مشاوره تخصصی ما در این زمینه همه تلاش خود را می‌کنند تا نگاه روانشناختی ویژه‌تری به این دسته از دانش آموزان داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز