خبرگزاری کار ایران

در جلسه ستادی سازمان منابع طبیعی مطرح شد؛

کاشت حداقل ۱۵۰ میلیون نهال در سراسر کشور تا پایان ۱۴۰۲/ طرح یک میلیارد درخت به احیا و حفاظت از جنگل‌ها کمک می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۴۷۲۸

مدیران سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تاکید دارند که در سال ۱۴۰۲ به عنوان سال اول اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران، حداقل ۱۵۰ میلیون نهال برای کاشت به عرصه‌های پیش‌بینی‌شده انتقال داده خواهد شد و همچنین به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که این طرح به احیا و حفاظت جنگل‌های طبیعی کشور کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چهل و هشتمین جلسه ستادی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ایران با حضور عباسعلی نوبخت، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و مدیران ستادی و استانی این سازمان در ساختمان شماره یک ریاست سازمان به صورت حضوری و با برقراری ارتباط ویدئوکنفرانسی با ادارات کل منابع طبیعی سراسر استان‌ها، صبح امروز ۱۴ آبان ۱۴۰۲ برگزار شد. 

عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی کشور در این جلسه با تاکید بر این که حجم کار بالایی برای اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران باقی مانده است، گفت: وضعیت اعتباری اجرای این طرح هنوز مناسب نیست، اما با پیگیری‌های انجام‌شده امیدواریم در آینده خبرهای خوبی را در حوزه تخصیص اعتبارات لازم به اجرای طرح اعلام کنیم. 

وی افزود: سال گذشته در این مقطع، شروع کار ما برای تولید ۲۵۰ میلیون نهال در سراسر کشور بود که اکنون خوشبختانه به موفقیت در تولید این تعداد نهال رسیده‌ایم و هرکس هم که در این زمینه شکی دارد، می‌تواند حضورا به نهالستان‌های سراسر کشور سر بزند. ضمن این که در آینده نزدیک، سامانه اینترنتی طرح کاشت یک میلیارد درخت فعال خواهد شد و دسترسی به این سامانه را برای عموم خبرنگاران فراهم خواهیم کرد و هیچ موضوع مخفی درباره این طرح نخواهیم داشت. 

انتقال بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون نهال به عرصه‌های طبیعی در یک تا دو ماه آینده

نوبخت با بیان این که از این به بعد حجم کار در اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت بیشتر می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر نه‌تنها باید برای تولید ۲۵۰ میلیون نهال دیگر تا سال آینده برنامه‌ریزی کنیم، بلکه باید اقدامات لازم برای انتقال بخشی از نهال‌های تولید شده به عرصه و کاشت و نگهداری از آن‌ها را نیز انجام دهیم. 

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: در سال جاری حداقل ۱۵۰ میلیون نهال و احتمالا ۱۷۰ میلیون نهال از ۲۵۰ میلیون نهال تولیدشده را خواهیم کاشت و البته امکان دارد این تعداد به ۲۰۰ میلیون هم برسد. اساسا نهال‌ها برای این که به مرحله کاشت برسند، باید از حداقلی از استاندارد برخوردار باشند و برخی نهال‌ها در سال اول، برخی دیگر در سال دوم و برخی دیگر در سال سوم تولید خود، برای کاشت به عرصه انتقال پیدا می‌کنند. 

وی در ادامه اظهار کرد: نهال‌هایی که برای کاشت به عرصه انتقال می‌یابند، حداقل باید به ارتفاع ۴۰ سانتی‌متر رسیده باشند. البته این موضوع درباره گونه‌های گیاهی مختلف، متفاوت است. همچنین با توجه به شرایط اقلیمی گوناگون استان‌ها، زمان شروع کاشت در استان‌های مختلف، متفاوت خواهد بود، ولی کاشت ۱۵۰ میلیون نهال از یک تا دو ماه آینده آغاز خواهد شد و سعی می‌کنیم نهال‌ها را در بازه زمانی مناسبی بکاریم که بتوانیم حداکثر بهره‌برداری را از بارش‌های پاییزه و زمستانه در شروع کاشت نهال‌ها داشته باشیم. 

می‌توانیم برای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی از کشور چین الگو بگیریم 

نوبخت با بیان این که همین حالا در برخی استان‌ها مراحل اولیه تولید نهال برای سال ۱۴۰۳ آغاز شده است، عنوان کرد: تمام ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها به انجام تکالیف خود در زمینه جنگلداری، بیابان‌زدایی، حفاظت از عرصه‌های طبیعی، احیای مراتع و… مشغول هستند و علاوه بر این به باید این تکالیف خود را به صورت کامل انجام دهند، نباید از تولید نهال برای سال دوم اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت غافل شوند. 

رئیس سازمان منابع طبیعی با تاکید بر این که یکی از اهداف طرح کاشت یک میلیارد درخت، مقابله با بیابان‌زایی است، گفت: اخیرا برخی همکاران ما برای مشاهده طرح‌های نهال‌کاری بیابانی و بیابان‌زدایی به کشور چین سفر کردند و شاهد آن هستیم که در عرصه‌های بیابانی این کشور از سال ۱۹۵۶ تا کنون، ۹ میلیون هکتار نهال‌کاری انجام شده است. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم برای اجرای طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی از چین الگو بگیریم و در برخی استان‌هایی که با یکدیگر هم‌مرز هستند، نظیر خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان و یزد، طرح مشابهی را در عرصه‌های بیابانی اجرا کنیم و بتوانیم طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی را در وسعت زیادی پیش ببریم. 

وی در ادامه گفت: ما می‌توانیم عرصه وسیعی را با کاشت نهال‌های سازگار و مقاوم در مناطق بیابانی کشور جنگل‌کاری کنیم تا در آینده این عرصه به الگویی برای ایجاد جنگل‌های دست‌کاشت در بیابان برای سایر کشورهای جهان تبدیل شود و قطعا می‌توانیم از طرح کاشت یک میلیارد درخت برای آغاز ایجاد این عرصه وسیع بهره ببریم و بعد از پایان زمان چهارساله اجرای این طرح نیز کاشت نهال‌های بیابانی در کانون‌های گرد و غبار را ادامه دهیم. 

ایجاد بوستان خانواده در اطراف شهرها و روستاها در قالب طرح یک میلیارد درخت 

نقی شعبانیان، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز در این نشست به ایجاد بوستان خانواده در اطراف شهرها و روستاها در قالب بخشی از طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران اشاره کرد و گفت: دستورالعمل انجام این کار در حال حاضر آماده شده است و امیدواریم با مشارکت وزارت کشور و ابلاغ ویژه به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، شاهد کمک جدی مدیریت‌های شهری و روستایی در طرح کاشت یک میلیارد درخت باشیم. 

وی افزود: در طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران، در هرکجا که قرار است نهال‌کاری و جنگل‌کاری انجام شود، شناسنامه طرح تهیه شده است و براساس طرح مدون عمل می‌شود. در این طرح هیچ کاری بدون برنامه انجام نخواهد شد و براساس زمان‌بندی انجام‌شده، گودبرداری در خیلی از استان‌ها صورت گرفته است و در انتظار بارش‌های مضاعف پاییزی هستیم که کار کاشت نهال‌ها شروع شود. 

امکان تولید ۵۰۰ میلیون نهال برای زراعت چوب در قابل طرح یک میلیارد درخت 

شعبانیان با تاکید بر این که طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران هیچ منافاتی با حفاظت و احیای جنگل‌های طبیعی ندارد، بیان داشت: اگر دقیق نگاه کنیم، این طرح به صورت مستقیم و غیرمستقیم با احیا و توسعه جنگل‌ها مرتبط است، به نحوی که اولا ۳۰ درصد درختان این طرح به صورت مستقیم برای احیا و غنی‌سازی جنگل‌های طبیعی کشور استفاده خواهد شد و ۳۰ درصد دیگر از یک میلیارد درخت نیز به زراعت چوب اختصاص می‌یابد که می‌تواند فشار قاچاق چوب از روی جنگل‌های کشور را بردارد و عملا به حفاظت از عرصه‌های جنگلی کمک کند و از این لحاظ است که می‌گوییم طرح کاشت یک میلیارد درخت عملا یک طرح حفاظتی نیز محسوب می‌شود. 

وی همچنین خاطرنشان کرد: برآوردهای ما نشان می‌دهد که تقاضا برای انجام زراعت چوب در سطح کشور بیش از ۳۰۰ میلیون نهال پیش‌بینی‌شده در طرح کاشت یک میلیارد درخت است و حتی می‌توانیم در طول چهار سال با کمک کارخانجات، بخش خصوصی و نهادهای عمومی، در طول چهار سال ۵۰۰ میلیون درخت را با هدف زراعت چوب تولید کنیم تا بخشی از نیاز چوبی کشور را در داخل کشور تولید کنیم و تا حدی مانع قطع درختان جنگلی توسط متخلفان شویم. 

گفتنی است، در ادامه این جلسه معراج خاییز، مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به ارائه توضیحات فنی مربوط به نسخه آزمایشی «سامانه ساتک» پرداخت؛ وظیفه این سامانه جمع‌آوری و ارائه اطلاعات مربوط به طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران است. 

به گفته خاییز، قرار است در آینده نزدیک از نسخه نهایی سامانه ساتک رونمایی شود و علاوه بر این که مدیران ستادی و استانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به این سامانه دسترسی خواهند داشت، دسترسی‌های لازم برای دانشکده‌ها، پژوهشگاه‌ها و عموم کارشناسان منابع طبیعی کشور و همچنین خبرنگاران فعال در این حوزه فراهم خواهد شد. 

در بخش دیگری از این جلسه نیز مدیران کل منابع طبیعی استان‌های گوناگون به صورت حضوری یا ویدئوکنفرانسی به ارائه گزارش از آخرین وضعیت اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در استان خود پرداختند.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز