خبرگزاری کار ایران

دانشگاه مطالعات زبان‌های خارجی پکن، مهد دیپلماسی دولت چین است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۰۷۸۲

رئیس دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مطالعات زبان‌های خارجی پکن در بازدید از دانشگاه اصفهان تصریح کرد: دانشگاه مطالعات زبان‌های خارجی پکن، مهد دیپلماسی دولت چین است.

به گزارش ایلنا به نقل از دانشگاه اصفهان، یو گویلی، رئیس دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مطالعات زبان‌های خارجی پکن به اتفاق هیئت همراه با هدف توسعه‌ی رشته‌ی زبان فارسی، چینی و ایران‌شناسی و مبادله‌ی استاد و دانشجو در نشستی مشترک با رئیس دانشگاه و جمعی از اعضای هیائت رئیسه و استادان گروه تاریخ و زبان و ادبیات فارسی بر گسترش تعاملات علمی بین دانشگاه اصفهان و دانشگاه مطالعات زبان‌های خارجی پکن تأکید کرد. 

وی افزود: در دانشگاه مطالعات خارجی پکن ۹۸ رشته‌ی زبان خارجی ارائه می‌شود. رشته‌هایی مانند زبان و ادبیات فارسی، روزنامه‌نگاری، زبان چینی، علوم سیاسی، مدیریت و مهندسی نیز از رشته‌های مطرح دانشگاه است. این دانشگاه مرکزی برای پرورش افراد مستعد در رابطه با امور خارجی است که شامل زمینه‌های مختلف: علوم سیاسی، ترجمه، بازرگانی، روزنامه‌نگاری، حقوق، امور مالی و غیره است. تا کنون بیش از۹۰۰۰۰ شخص مستعد مربوط به امور خارجی را تربیت کرده است و بیشتر فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در وزارت امور خارجه چین اشتغال به کار دارند. در بین آن‌ها بیش از ۵۰۰ سفیر و هزار رایزان هستند. همچنین دانشگاه مطالعات زبان‌های خارجی پکن به عنوان مهد دیپلماسی دولت چین به حساب می‌آید 

شاهین، مدیر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه اصفهان نیز به تشریح تاریخ تأسیس دانشگاه مطالعات زبان‌های خارجی پکن پرداخت و تصریح کرد: دانشگاه مطالعات خارجی پکن ۲۹ دانشکده و ۷۲ انستیتو، ۹۵۰۰ دانشجو و ۱۵۰۰ عضو هیئت علمی دارد. 

وی در ادامه ضمن تاکید بر گسترش همکاری‌های دانشگاه اصفهان با دانشگاه مطالعات خارجی پکن افزود: این دانشگاه، یکی از غنی‌ترین دانشگاه‌های چین در حوزه توسعه زبان چینی است که با رتبه‌ی ۱۳ در دانشگاه‌های چین از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است. 

کثیری عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان در این دیدار تصریح کرد: روابط فرهنگی و تجاری ما با مردم چین سابقه طولانی‌تر از جاده ابریشم دارد و هزاران سال است که از روابط فرهنگی و تجاری ایران با چین می‌گذرد. 

وی تصریح کرد: نگاره‌ها و آثار باستانی به جا مانده در جاده ابریشم به ما می‌گوید که ما در این مسیر مراودات زیادی داشته‌ایم. 

کثیری افزود: دانشگاه اصفهان که یکی از قطب‌های معروف ادبیات است می‌تواند در مطالعات ایران‌شناسی و ارتباط فرهنگی ایران و چین به شما کمک کند. 

وی با بیان این که دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان، یکی از معتبرترین دانشکده‌های ایران است از استقبال دانشکده ادبیات برای انجام کارهای پژوهشی مشترک با دانشگاه چین خبر داد. 

منتظرالقاسم عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان نیز ضمن تأکید بر تعامل بین دو کشور باستانی ایران و چین تصریح کرد: چینی‌ها به بشریت کاغذ و ایرانی‌ها علم جبر را اهدا کردند. 

وی ضمن اشاره به آثار چهل ستون و عالی قاپو و نقاشی‌های حک شده بر روی آن به تشریح روابط گسترده‌ی ایران و چین در دوره‌ی صفویه، قبل و بعد ازآن پرداخت. 

سعید کتابی عضو هیئت علمی گروه زبان انگلیسی دانشگاه تصریح کرد: دانشکده زبان‌های خارجی با تدریس زبان چینی آمادگی تبادل دانشجو و استاد در حوزه‌ی صنعت را دارد. 

وانگ فنگ «استاد دانشگاه مطالعات زبان‌های خارجی پکن نیز تصریح کرد: تمدن ایران و چین به عنوان قوی‌ترین تمدن در جهان شناخته شده است. 

الهام سیدان قلعه، مدیر گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان نیز در دیدار با هیئت چینی بر همکاری گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان با دانشگاه مطالعات زبان‌های خارجی پکن تأکیدکرد. 

حمیدرضا پاشا زانوس «مسئول بین‌الملل‌سازی دانشکده ادبیات و علوم انسانی و معاون آموزشی گروه تاریخ و ایران‌شناسی نیز به تشریح روابط دیپلماتیک ایران و چین با سابقه‌ی بیش از ۲۵۰۰ سال پرداخت. 

وی همچنین از استقبال گروه تاریخ دانشگاه اصفهان برای همکاری با دانشگاه مطالعات زبان‌های خارجی پکن خبر داد و بر این مهم تأکید کرد. 

پاشا زانوس یادآور شد: امروز ۳ استاد همراه با ۲۰ دانشجو از دانشگاه مطالعات زبان‌های خارجی چین در دانشگاه حضور دارند که در زمینه‌های مختلف به گفت‌وگو نشستیم. 

گفتنی است، این هیئت با حضور در دانشکده ادبیات به بررسی ظرفیت‌های علمی و بین‌المللی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه با دپارتمان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مطالعات زبان‌های خارجی پکن پرداختند. 

همچنین در ادامه هیئت چینی به دانشکده زبان‌های خارجی رفتند و با رئیس دانشکده و جمعی از اعضای هیئت علمی این دانشکده دیدار و گفتگو داشتند و ظرفیت‌های علمی و بین‌المللی دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه با دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مطالعات زبان‌های خارجی پکن را مورد بحث و بررسی قرار دادند. 

در این نشست والی رضائی، رئیس دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: حدود ۱۰ سال از راه‌اندازی رشته‌ی زبان چینی در دانشگاه اصفهان می‌گذرد و ما خواستار همکاری با دانشگاه مطالعات زبان‌های خارجی پکن در خصوص مبادله استاد برای تدریس زبان چینی به دانشگاه اصفهان هستیم. 

همچنین در این نشست امیریان، فرقانی مدیر گروه زبان چینی، سعید کتابی، شانظری و دباغی حضور داشتند و بر تحکیم روابط بین دو دانشگاه تأکید کردند. 

لازم به ذکر است، هیئت چینی شامل ۳ استاد و ۲۰ دانشجو دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه مطالعات زبان‌های خارجی پکن از دانشگاه اصفهان بازدید و با مسئولین دانشگاه دیدار و گفتگو کردند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز