خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

اکثر ازدواج‌های دانشجویی واقعا موفق هستند/ برنامه مراکز مشاوره دانشگاه در جهت افزایش تاب‌آوری دانشجوها

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۰۷۷۴

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ما در مرکز مشاوره دانشجویی، در حوزه‌های مختلف به دانشجویان کمک می‌کنیم تا به رشد و ارتقای شخصی خود توجه کنند؛ چه در حوزه مسائل مربوط به ارتباط با جنس مخالف باشد، چه در حوزه استفاده از دارو یا برخی مواد نامناسب و چه حوزه‌هایی که به توانمندی‌های شغلی دانشجویان برمی‌گردد. به هر حال این مراکز مشاوره دانشگاهی در سطح پیشگیری و رفع مشکل کمک می‌کند تا آسیب‌ها اولا اتفاق نیفتند، دوما اگر اتفاق افتاد، فرد بداند چگونه باید شرایط را مدیریت و کنترل کند.

«ابوالفضل غفاری»، معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، در مورد برنامه‌های دانشگاه در خصوص مدیریت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی احتمالی که ممکن است متوجه دانشجویان باشد، توضیح داد: دامنه آسیب‌های اجتماعی گسترده است و در بررسی این موضوع می‌توان به انواع و اقسام آسیب‌ها اشاره کرد که مبتلابه جوانان و جامعه است؛ از جمله فقر، اعتیاد، بزهکاری‌ها، تخلفات فضای مجازی و…

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: از آنجایی که بزرگترین رسالت دانشگاه پرورش انسان است نه اینکه فقط متخصص تربیت کند، تلاش می‌کنیم انسانی را به جامعه تحویل بدهیم که رشد چند بعدی داشته باشد یعنی علاوه بر برخورداری از توانمندی‌های علمی و مهارت‌های فنی و عملی در ابعاد دیگر نیز به رشد مطلوبی رسیده باشند. 

غفاری اضافه کرد: ما در دانشگاه توجه می‌کنیم که دانشجویان از نظر قانونگرایی، قانونمندی، وظیفه شناسی، ویژگی‌های اخلاقی مانند تعهد، سلامت نفسانی و روانشناختی و… رشد پیدا کنند. علاوه بر کلاس و کارگاه‌های علمی و آزمایشگاه، یک سری فعالیت‌های دیگر هم در دانشگاه داریم که آن فعالیت‌های دیگر در معاونت فرهنگی و دانشجویی، با هدف ابعاد مختلف دانشجویان است. 

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: هرچند که رشد مطلوب انسان در کلاس درس نیز اتفاق می‌افتد و اساتید نیز نقش مهمی در این خصوص ایفا می‌کنند، اما فعالیت‌های جانبی دیگری هم وجود دارد که به دانشجویان کمک می‌کند تا در وهله اول درگیر آسیب‌های اجتماعی نشوند و در مرتبه بعدی بتوانند همین نقش را به درستی ایفا کنند. 

غفاری گفت: ما در مرکز مشاوره دانشجویی، در حوزه‌های مختلف به دانشجویان کمک می‌کنیم تا به رشد و ارتقای شخصی خود توجه کنند؛ چه در حوزه مسائل مربوط به ارتباط با جنس مخالف باشد، چه در حوزه استفاده از دارو یا برخی مواد نامناسب و چه حوزه‌هایی که به توانمندی‌های شغلی دانشجویان برمی‌گردد. به هر حال این مراکز مشاوره دانشگاهی در سطح پیشگیری و رفع مشکل کمک می‌کند تا آسیب‌ها اولا اتفاق نیفتند، دوما اگر اتفاق افتاد، فرد بداند چگونه باید شرایط را مدیریت و کنترل کند. 

او تاکید کرد: علاوه بر مرکز مشاوره، در مدیریت تربیت بدنی دانشگاه که به ارتقای وزرش‌های همگانی کمک می‌کند و در زمینه ورزش‌های قهرمانی فعالیت دارد، تلاش می‌شود مهارت‌های ورزشی دانشجویان رشد پیدا کند، اعتماد به نفس آن‌ها بالا برود و توانایی بدنی قوی‌تری داشته باشند و از آسیب‌هایی که به سلامت جسمی مربوط می‌شود دور شوند. 

غفاری با بیان اینکه فعالیت‌های ورزشی دانشگاهی تنوع رشته‌ای زیادی دارد، گفت: رشته‌های ورزشی از جمله شنا، بدنسازی، تنیس، اسب سواری، پینگ پونگ، والیبال، بسکتبال، فوتبال و…در دانشگاه وجود دارد که امکان فعالیت در همه این رشته‌ها هم هست و به دانشجویان کمک می‌کند تا هر چه بیشتر به سمت سلامت جسمانی پیش بروند. 

غفاری اظهار کرد: علاوه بر این موارد، ما در بخش مدیریت امور فرهنگی دانشگاه، فعالیت‌های گوناگونی داریم که دانشجویان در انجمن‌های علمی، کانون‌های مذهبی، فرهنگی و هنری، تشکل‌های اسلامی که فعالیت‌های سیاسی دارند، نشریات و فعالیت‌های قرآنی همچنین در هیات دانشجویی مذهبی سیدالشهدا و شورای صنفی که در مدیریت رفاه و سلامت فعالیت دارد، کنشگری می‌کنند. این دست فعالیت‌ها، رشد اجتماعی دانشجویان را ارتقا می‌دهد و مهارت کار با دیگران، مدیریت پروژه و فعالیت اثربخش و رشد معنوی و فرهنگی دانشجوها را پرورش می‌دهد. معمولا دانشجویانی که در چنین فعالیت‌هایی حضور دارند، آسیب‌های کمتری را تجربه می‌کنند. 

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد ضمن اشاره به اینکه فعالیت‌های خانواده محور با تاکید بر امر ازدواج می‌تواند از میزان آسیب‌های اجتماعی احتمالی در جوانان دانشجو بکاهد، خاطرنشان کرد: برای اینکه دانشجویان باید برای ازدواج خود در آینده برنامه‌ریزی کنند، ما سعی می‌کنیم آن‌ها را از زمان دانشجویی برای این موضوع آماده کنیم ضمن اینکه امر ازدواج نیز از این طریق ترویج می‌شود. 

او افزود: ازدواج‌های دانشجویی از نظر آسیب‌های ازدواج که بحث جدایی را به دنبال دارد، بسیار درصد کمی را به خود اختصاص می‌دهد به این معنا که اکثر ازدواج‌های دانشجویی واقعا موفق هستند. 

غفاری ادامه داد: مرکز مشاوره و مدیریت فرهنگی به دنبال این است که تاب آوری دانشجوها افزایش یابد و جوانان در برابر مشکلات سرسخت باشند تا کمتر دچار آسیب شوند. 

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در مورد بحث افزایش شناخت دانشجویان از هویت خود و تاثیرات آن بر کاهش آسیب‌هایی که متوجه دانشجویان است، گفت: ما از اولین روزی که دانشجویان در دانشگاه پذیرفته می‌شوند، در مراسم استقبال از نودانشجویان یکی از مباحثی که به آن تاکید می‌کنیم همین موضوع هویت افراد است. 

غفاری بیان کرد: در وهله اول هویت دانشگاهی دانشجویان و پس از آن هویت هویت اجتماعی و ملی دانشجویان باید قوی باشد. در فعالیت‌های مرکز مشاوره دانشگاه و در مدیریت فرهنگی سعی می‌کنیم خودشناسی در دانشجویان به خوبی اتفاق بیفتد. خودشناسی در حوزه‌های تحصیلی و سایر حوزه‌های مورد علاقه دانشجویان می‌تواند استعدادهای آن‌ها را شکوفا کند و در نتیجه رشدیافتگی افراد از بروز انواع آسیب‌ها در دانشجویان جلوگیری می‌کند. 

غفاری با تاکید به اینکه آسیب رساندن به خود یکی از آسیب‌هایی است که در قشر جوان تا حدودی وجود دارد، توضیح داد: این نوع آسیب‌رسانی به خود منوط به جامعه ما نیست و در همه جوامع وجود دارد. خوشبختانه در جامعه ما چنین مسئله‌ای بسیار کمتر از سایرین است و در دانشگاه‌ها نیز میزان آن بسیار کم است، ولی به هر ترتیب مسئله مهمی است و ما برای این موضوع در مرکز مشاوره دانشگاه فعالیت‌هایی داریم ضمن اینکه به اساتید راهنمایی می‌کنیم و به آن‌ها گفته‌ایم اگر نشانه‌هایی از آسیب رساندن به خود در دانشجویی مشاهده کردند، نسبت به آن حساس باشند و بلافاصله به موضوع ورود پیدا کنند و با برقراری یک ارتباط اولیه درست، دانشجویان را به مرکز مشاوره ارجاع دهند تا با کمک یکدیگر تلاش کنیم اتفاق خاصی برای دانشجویان رخ ندهد. این طرح در دانشگاه با نام «بتا» شناخته می‌شود که مخفف «ببین، ترغیب کن و ارجاع بده» است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز