خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم:

ناهم‌سویی منافع ملی با منافع گروهی و فردی مشکل مزمن کشور ما است

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۵۴۶۵

وزیر علوم گفت: ناهم‌سویی منافع ملی با منافع گروهی و فردی مشکل مزمن کشور ما است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین گرامیداشت سی‌ودومین سال تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: مبانی ما دانش، دانایی و دین داری است چراکه دانش و دانایی و دین داری موجب دارایی توانایی مانایی و پویایی می شود. از این طریق به ساحت قدسی و مدینه فاضله اسلام می رسیم.

"محمدعلی زلفی‌گل" وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یادمان باشد اگر امروز در کمال امنیت زندگی می‌کنیم بخاطر این است که رزمندگان ما در همه جای کشور در تامین امنیت نقش دارند و باید قدردان آنها باشیم.

زلفی‌گل افزود: دانشگاه علمی کاربردی تکه‌ای از جورچین آموزش عالی است و نقش خود را خوب انجام داده و باید در آینده بهتر چنین ماموریتی را پیش ببرد. امیدواریم همیشه خود را روزآمد کند و با پویش و پالایش رشته های خود بستر اثربخشی دانشگاه علمی کاربردی را افزایش دهد.

وزیر علوم ادامه داد: آرزو دارم این دانشگاه شرایطی ایجاد کند که دانشجویان رشته‌های نظری و صنعتی بتوانند به صورت دو رشته‌ای و همزمان در یک دانشگاه دیگر با دانشگاه علمی کاربردی تحصیل کنند و به مهارت برسند.

زلفی‌گل تصریح کرد: امروز ما شاهد جهاد مردم فلسطین هستیم. در دوران اتحاد جماهیر شوروی امام خمینی پیش‌بینی‌هایی کردند و اتفاقا پیش‌بینی‌های ایشان اتفاق افتاد. امروز هم سخنان رهبر حکیم انقلاب را باید دنیا بیشتر باور کند و بهترین راه حل برای فلسطین همان چیزی است که ایشان پیشنهاد دادند که فرمودند انتخاباتی صورت بگیرد و این راهکار رهبر فرزانه هرچه زودتر عملی شود هزینه کمتری تحمیل می‌شود.

وزیر علوم گفت: کسانی که باور دارند خداوند علم، قدرت و ثروت مطلق است می دانند خداوند هرچه بخواهد همان می شود و امان از وقتی که خداوند بخواهد یا نخواهد.

زلفی‌گل تاکید کرد: رهبر در گام دوم عنایت ویژه‌ای به تحقیق و پژوهش دارند. در این بیانیه رهبر انقلاب فرمودند استعداد علم در کشور ما بالاست و در رستاخیز علمی هستیم و باید سنگ بنای یک انقلاب علمی را در نظر داشته باشیم. در کمتر سخنرانی هایی از رهبر، ایشان به فناوری و علم تاکید نکرده‌اند.

وزیر علوم با اشاره به تاکیدات رئیس جمهور بر شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری افزود: عنایت ویژه‌ای از سوی رئیس جمهور نسبت به پارک های علم و فناوری وجود دارد چراکه ایشان معتقدند در پارک ها، علم و کار در کنار هم قرار گرفته است.

زلفی‌گل افزود: در سند تحول آفرین آموزش عالی نیز اساس تحول را راهکار بزرگان در نظر گرفته ایم. مبانی ما دانش، دانایی و دین داری است چراکه دانش و دانایی و دین داری موجب دارایی توانایی مانایی و پویایی می شود. از این طریق به ساحت قدسی و مدینه فاضله اسلام می رسیم و آسایش از طریق تکنولوزی طبیعی و آرامش از طریق علوم انسانی فراهم می‌شود. دانا کسی است که هم علم دارد و هم عقل و وجه مشترک بین آن تجربه است.

وزیر علوم تاکید کرد: دانایی تدریجی و پلکانی است و آسانسوری و سزاریانی مقدور نمی‌شود. تصور امروز ما از دانایی با بدو انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست و نباید به کسانی که نوع دیگری از دانایی را در بدو انقلاب بیان می کردند خرده گرفت. با گذر زمان میزان دانایی افزایش می یابد و با برنامه ریزی درست سرعت دانایی افزایش پیدا می‌کند.

او تصریح کرد: ما دنبال جامعه دانا هستیم و در این جامعه عقل و قانون و علم در زیست بوم فرهنگی درست شکل می‌گیرد. فرهنگ فکر را شکل می دهد و فکر احساس را شکل می دهد و احساس عمل را شکل می دهد. برای داشتن جامعه ای صحیح که کار مقدس شمرده شود و نگویند کار مال تراکتور است، باید روی کار تمرکز کرد. بزرگترین سرمایه هر کشور کار است.

وزیر علوم یادآوری کرد: نوع نگاه در برنامه ریزی باید ماکروسکوپی و میکروسکوپی باشد، باید هم فرد را دید هم جمع و هم کنترل درونی هم بیرونی را لحاظ کرد.

زلفی گل گفت: جوامع لائیک بخش کنترل درونی ندارند و ممکن است پیشرفت کنند اما تاجایی که قانون نظارت دارد افراد قانون را رعایت می کنند و وقتی دوربین و ناظر نیست، رعایت نمی کنند.

وزیر گفت: ناهم‌سویی منافع ملی با منافع گروهی و فردی مشکل مزمن کشور ما است.

او تصریح کرد: ما باید دانش تاریخ را بدانیم و بدانیم که تافته جدابافته نیستیم.  باید تجربه را ارزان بخریم و دلیل ندارد ما برای تجربیات دنیا دوباره هزینه کنیم بلکه باید آن را بومی کنیم.

زلفی‌گل با تاکید به مزیت سازی از طریق دانش ادامه داد: باید کویر و باد و نور خورشید را به ثروت تبدیل کنیم. خیلی از کشورها آرزو دارند این نور خورشید و کویر و... را داشته باشند. امروز ما وقتی آب شیرین می کنیم، قسمت شور آب را دوباره به دریا برگردانیم. دانشمندان ما در دانشگاه ارومیه از آب شور بذری خوراکی برای ماهی تولید کرده اند که قیمت بالایی دارد. بنابراین دانش چنین قدرتی به آدم می دهد. پس با سرمایه گذاری روی علم مزیت های جدید ایجاد می‌کنیم.

او با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب به جذب نخبگان گفت: نباید اجازه دهیم نخبگان به راحتی از کشور مهاجرت کنند و باید به آنها توجه کرد و اگر رفتند هم لااقل اجازه ندهیم بند ناف آنها از اینجا جدا شود و از آنها بهره ببریم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز