خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد:

پتروشیمی میانکاله هیچ‌گونه مجوز محیط‌زیستی ندارد/ مسیر انتقال آب خرسان ۳ با کمترین خسارت محیط‌زیستی تعیین می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۱۹۵۳

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر این که پتروشیمی میانکاله هیچ‌گونه مجوز محیط‌زیستی ندارد، گفت: درباره مسیر انتقال آب از سد خرسان به فلات مرکزی در محدوده‌هایی به‌ویژه در منطقه زاگرس که یک زون زمین‌شناسی است و جنس سنگ‌های حساسی دارد و جنگل‌های مهمی در آن وجود دارد، دقت نظر لازم انجام می‌شود که مسیر به گونه‌ای تعیین شود کمترین خسارت محیط‌زیستی را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی سلاجقه در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه که به مناسبت «هفته دولت» و در حاشیه بازدید وی از نمایشگاه «روایت خدمت» برگزار شد، ضمن تاکید بر این که پتروشیمی میانکاله هیچ‌گونه مجوز محیط‌زیستی ندارد، گفت: این بحث دامنه‌دار شده است، ولی ما از اول مواضع خودمان را اعلام کردیم و قرار نیست هر پروژه‌ای به صرف این که در هیات وزیران مصوب شده است، مجوز بگیرد، چون ارزیابی محیط‌زیستی این پروژه به سازمان محیط‌زیست واگذار شده و ما هیچ‌گاه به این پروژه مجوز نداده‌ایم.

معاون رئیس‌جمهور با بیان این که وقتی طرحی می‌تواند اجرا شود که مجوز محیط‌زیستی داشته باشد، گفت: برای اجرای طرح‌هایی که مشکل نداشته باشند، کمک می‌کنیم، چون به هر حال توسعه حائز اهمیت است، ولی بارها تاکید کرده‌ایم که کلنگ‌زنی پروژه میانکاله بدون مجوز محیط‌زیست بوده است و امیدواریم همه شخصیت‌ها قوانین کشور را مد نظر قرار دهند و در نظر داشته باشند که سازمان محیط‌زیست نیز بخشی از دولت است که باید درباره این پروژه اعلام نظر کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: درباره هیچ پروژه‌ای تحت فشار قرار نمی‌گیرم و سعی می‌کنم به عنوان شاگرد دانشگاه و خادم کشور تکلیف قانونی خود را انجام دهم.

برگزاری کنفرانس تهران برای بررسی پسروی دریای خزر

سلاجقه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع پسروی دریای خزر اشاره کرد و گفت: دریای خزر از لحاظ تراز ارتفاعی، کاهش یافته است و بر اساس گزارش مجله نیچر وضعیت آب خزر روند نوسانی متعدد دارد و برخی مواقع افزایش و برخی مواقع کاهش داشته، اما روند کلی به سمت پسروی آب دریای خزر است.

وی افزود: هر ۵ کشور حاشیه دریای خزر در بحث کاهش ارتفاع آب این دریاچه نقش داشته‌اند، البته هیچ کشوری مقصر نیست و همه آماده‌اند در قالب برنامه جامع اقداماتی را انجام دهند. در همین زمینه قرار است کنوانسیون تهران برگزار و کارگروه‌های علمی با همکاری کشورهای دیگر تشکیل می شود.

فصل محیط‌زیست به برنامه هفتم توسعه اضافه شد

سلاجقه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که فصل محیط‌زیست به متن برنامه هفتم توسعه اضافه شد، عنوان کرد: در ابتدا فصل جداگانه‌ای تحت عنوان محیط‌زیست در برنامه هفتم وجود نداشت، ولی با رایزنی‌های که با کمیسیون تلفیق داشتیم فصل ویژه‌ای با مفاد خوبی به این برنامه اضافه شد که امیدواریم در صحن علنی مجلس تصویب شود.

رئیس سازمان محیط‌زیست همچنین در پاسخ به پرسشی درباره سدسازی‌های ترکیه گفت: درباره آنچه در ترکیه رخ داده است، نشست‌هایی با کشورهای همسایه داشته‌ایم و اکنون رویکرد مناسبی را در پیش گرفته‌اند و ادبیات آنها نسبت به قبل مردم‌پسندتر شده است. در این خصوص همچنین نشست‌هایی با سفیر ترکیه برگزار و رویکردها همگراتر شده است.

وجود ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب در دریاچه ارومیه

سلاجقه در پاسخ به پرسش دیگری درباره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه با اشاره به بازدید دو هفته قبل خود، وضعیت دریاچه را نسبتا مناسب توصیف کرد و گفت: اخیرا جلسه ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه با حضور همه دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکنون ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب در دریاچه وجود دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: حتما اجازه نخواهیم داد که مرگ دریاچه ارومیه اتفاق بیفتد و در شهریورماه، آب چند سد به سمت این دریاچه رهاسازی می‌شود. امیدواریم در آینده خبرهای خوش بیشتری را در مورد دریاچه ارومیه به شما بدهیم و اخیرا در رابطه با حذف چاه‌های غیر مجاز و تغییر کاربری‌ها و تعیین الگوی کشت مناسب تصمیمات خوبی گرفته شده است.

سد خرسان سه مجوز محیط زیستی دارد

سلاجقه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره سد خرسان سه نیز گفت: این سد از قبل مجوزهای محیط‌زیستی لازم را در دولت گذشته اخذ کرده است، اما طرح انتقال آب از این سد به برخی استان‌ها هنوز مجوز ندارد.

وی افزود: درباره مسیر انتقال آب از سد خرسان به فلات مرکزی در محدوده‌هایی به ویژه در منطقه زاگرس که یک زون زمین‌شناسی است و جنس سنگ‌های حساس دارد و جنگل‌های مهمی در آن وجود دارد، دقت نظر لازم انجام می‌شود که مسیر به گونه‌ای تعیین شود کمترین خسارت محیط‌زیستی را داشته باشد.

همچنین درباره خود سد نیز در صورت لزوم بازنگری‌هایی انجام می‌شود تا تعداد درختانی که برای احداث این سد قطع می‌شوند، کاهش یابد.

پیشنهاد تشکیل شورای عالی محیط‌زیست و تغییر اقلیم

معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر این که امروزه مسأله تغییر اقلیم تمام ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: مرجع ملی تغییر اقلیم در ایران سازمان محیط‌زیست است و با توجه به تبعات تغییر اقلیم برای کشورمان در سال‌های گذشته، لایحه تغییر اقلیم را در قالب ماده واحده به دولت تقدیم کرده‌ایم که پس از تصویب آن، برای همه دستگاه‌ها در این حوزه تکالیفی تعیین خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: پیشنهاد دیگر ما که در قالب لایحه جداگانه‌ای در هیات دولت در دست بررسی است، تغییر نام شورای عالی محیط‌زیست به شورای عالی محیط زیست و تغییر اقلیم است‌. امیدواریم پس از تصویب این لوایح، بتوانیم ساز و کارهایی را ایجاد کنیم و همه دستگاه‌ها در مسیر کاهش تبعات تغییر اقلیم وظایف خود را انجام دهند.

وی در پایان تصریح کرد: اگر این لایحه‌ها تصویب شود، تضامین اجرایی خواهد داشت و باید برای همیشه دستگاه‌ها را در عمل به تکالیف خود در راستای کاهش تبعات تغییر اقلیم پاسخگو کنیم، ضمن این که برای سبک زندگی خانواده‌ها نیز باید متناسب با این پدیده تغییر کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز