خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان منابع طبیعی خبر داد:

افتتاح ۴۲۸ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری در «هفته دولت»

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۱۲۶۵

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: ۴۲۸ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری با اعتباری بالغ بر ۱۰۷۵ میلیارد تومان به مناسبت «هفته دولت» در سراسر کشور افتتاح و آماده بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش ایلنا، عباسعلی نوبخت، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار داشت:  در موضوع حکمرانی سرزمین وظیفه داریم که علاوه بر حفظ پوشش گیاهی به فکر ارتقا و توسعه کمی و کیفی فضای سبز کشور نیز باشیم.

وی افزود: با توجه به اهمیت پوشش گیاهی در حفاظت از آب و خاک کشور، احیا و بازسازی جنگل‌ها و مراتع در دستور کار سازمان منابع طبیعی قرار دارد.

نوبخت ادامه داد: در حال حاضر مهمترین طرح ما برای افزایش سرانه فضای سبز، طرح کاشت یک میلیارد درخت است که در جلسات هفتگی، روند اجرای آن بررسی می‌شود.

رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری با اشاره به وجود ۱۲۶ نهالستان دولتی و ۴۴ نهالستان فعال در حوزه تولید نهال‌های بیابانی و تعدادی مراکز تولید گیاهان مرتعی در سراسر کشور، گفت: از ظرفیت موجود به جهت اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت به‌خوبی استفاده شده است و امروز با کمک مردم در اکثر نهالستان‌های دولتی و ۳۰۹ نهالستان بخش خصوصی به تولید ۲۴۸ میلیون و ۶۰۰ اصله نهال رسیده‌ایم.

وی در ادامه به وجود ۶ میلیون هکتار جنگل‌های زاگرسی و ۲ میلیون و ۴ هزار هکتار جنگل هیرکانی اشاره کرد و گفت: هر هکتار جنگل شمال سالانه قادر است ۱۵۰۰ متر مکعب آب را در خود ذخیره کند. این در حالی است اگر ۱۵۰۰ مترمکعب آب را در ۲ میلیون هکتار وسعت عرصه‌های جنگلی شمال محاسبه کنیم، سالانه چیزی حدود ۳ میلیارد مترمکعب آب تنها در حوزه جنگل‌های هیرکانی ذخیره‌سازی می‌شود.

نوبخت همچنین از قرارگیری ۱۲۵ میلیون هکتار اراضی سرزمینی در قلمروی فرسایش آبی خبر داد و افزود: در ۳۹ میلیون هکتار از اراضی تحت قلمروی فرسایش آبی مطالعات لازم انجام شده است. براساس منابع و اعتبارات موجود، سالانه یک میلیون هکتار از اراضی مربوط به این قلمرو، تحت پوشش فعالیت‌های آبخیزداری قرار می‌گیرند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اهمیت انجام عملیات آبخیزداری برای حفاظت از آب و خاک، بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، این توان را داریم که در یک بازه زمانی ۱۰ سال کل عرصه‌های کشور را تحت پوشش عملیات آبخیزداری ببریم.

براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، نوبخت با اشاره به پدیده بیابان‌زایی در کشور، گفت: برنامه‌های خوبی در راستای جلوگیری از تبدیل عرصه‌های مرتعی به بیابان در حال انجام است.

وی همچنین بر برقراری امنیت زیستی در کشور تاکید کرد و گفت: امنیت زیستی حلقه اتصال امنیت ملی و غذایی است و باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز