خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان منابع طبیعی کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

کاشت ۲۵۰ میلیون اصله نهال در سال ۱۴۰۲ / برای نگهداشت درختان به مشارکت مردم نیاز داریم

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۷۹۴۰

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: همان‌طور که به مردم قول داده‌ایم، امسال با مشارکت تمام دستگاه‌های عمومی و دولتی و البته گروه‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد به کاشت ۲۵۰ میلیون اصله نهال در سطح کشور خواهیم پرداخت. ما در این طرح علاوه بر کاشت نهال، در نگهداری از نهال‌های کاشته‌شده نیز به مشارکت و همراهی مردم نیاز داریم.

عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره رویکرد این سازمان برای اجرای ماموریت‌های مربوطه در سال ۱۴۰۲ توضیح داد: در حال حاضر جریانی در کشور ایجاد شده است که خوشبختانه "منابع طبیعی" هم در سطوح کلان مدیریتی و هم در میان عموم مردم دیده می‌شود. اگر ما حرکتی انجام نمی‌دادیم، حتی منتقدان نیز به ما نقد نمی‌کردند، اما اکنون با توجه به اقداماتی که در سازمان منابع طبیعی انجام شده است و برنامه هایی که در دست اجرا قرار دارد، توجه افکار عمومی به منابع طبیعی کشور جلب شده است. 

وی افزود: از گذشته، هدف‌گذاری سازمان ما این بود که فرهنگ منابع طبیعی باید به عموم شهروندان کشور معرفی شود و خوشبختانه اکنون به این هدف نزدیک شده‌ایم؛ چون در حال حاضر مسائل مرتبط با منابع طبیعی مورد توجه خاص مردم بخصوص فعالان عرصه منابع طبیعی و محیط‌زیست کشور قرار گرفته است. به همین دلیل، ما سعی می‌کنیم در سال ۱۴۰۲ هرچه بیشتر در زمینه مردمی‌سازی منابع طبیعی حرکت کنیم، زیرا اعتقاد داریم که منابع طبیعی کشور باید با مردم و برای مردم مدیریت شود. 

تحقق اهداف طرح کاشت یک میلیارد درخت جز با مشارکت مردم میسر نیست 

رئیس سازمان منابع طبیعی کشور، اجرای یک چهارم از برنامه چهارساله کاشت یک میلیارد درخت در ایران را از مهمترین برنامه‌های این سازمان در سال ۱۴۰۲ توصیف کرد و گفت: همان‌طور که به مردم قول داده‌ایم، امسال حتما با مشارکت تمام دستگاه‌های عمومی و دولتی و البته گروه‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد به کاشت ۲۵۰ میلیون اصله نهال در سطح کشور خواهیم پرداخت. امیدواریم که در طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران، علاوه بر کاشت نهال، در نگهداری از نهال‌های کاشته‌شده نیز شاهد مشارکت و همراهی مردم باشیم. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: هدف ما از کاشت یک میلیارد درخت در ایران، احیا و بازسازی اکوسیستم‌های تخریب‌شده در عرصه‌های منابع طبیعی، افزایش سرانه فضای سبز شهری و روستایی در سطح کشور، توسعه زراعت چوب با هدف کاهش وابستگی به واردات، مقابله با بیابان‌زایی و گسترش کانون‌های گرد و غبار و کمک به پایداری اکوسیستم‌های طبیعی با ایجاد تعادل دمایی با کاشت درخت است. هیچ‌کدام از این اهداف تحقق پیدا نمی‌کند، تا این که مردم به اندازه کافی در طرح کاشت یک میلیارد درخت و نگهداری از درختان کاشته‌شده با سازمان منابع طبیعی مشارکت نکنند. 

ابتدا باید وضع موجود جنگل‌ها را حفظ کنیم و بعد به فکر ارتقای کیفیت آنها باشیم 

نوبخت همچنین با اشاره به برنامه‌های سازمان منابع طبیعی برای ارتقای سطح حفاظت از جنگل‌های کشور در سال ۱۴۰۲ گفت: در حال حاضر متاسفانه جنگل‌های کشورمان از نظر کیفیت دچار سیر نزولی شده‌اند و بخش زیادی از سطح جنگل‌های هیرکانی، زاگرس و ... با آفات، خشکیدگی و سایر تهدیدهای طبیعی و انسانی مواجه هستند. البته ما برای رفع این معضل برنامه‌هایی را در دست تدوین و اجرا داریم که براساس آنها بتوانیم وضعیت فعلی جنگل‌های ایران را هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت حفظ کنیم. پس از آن که بتوانیم وضع موجود را حفظ کنیم و مانع از تخریب بیشتر جنگل‌ها شویم، می‌توانیم برای ارتقای کمیت و کیفیت جنگل‌ها نیز برنامه‌ریزی کنیم. 

وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر سازمان منابع طبیعی طرح‌های میان‌مدت، بلندمدت و بزرگ‌مقیاسی نظیر برنامه پنج‌ساله سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور را تدوین کرده است و برنامه افق منابع طبیعی ایران تا ۲۰۵۰ را نیز در دست تدوین دارد. در این برنامه‌ها توجه ویژه‌ای به جلوگیری از تخریب بیشتر جنگل‌ها و ارتقای سطح حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی شده است که البته برای تحقق این اهداف نیز قطعا به مشارکت همه مردم نیاز داریم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز