خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد:

انتقاد از اساتیدی که با وجود مشمول بودن دلایل سیاسی را علت بازنشستگی خود اعلام کردند/ برخی بازارگرمی‌ها جایی ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۱۱۲۱

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بودجه دانشگاه آزاد از ۱۸.۵ همت سال پیش به ۳۲.۹ تا ۳۳ تا همت خواهد رسید و هفته آینده به هیات امنا اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اصحاب رسانه صبح امروز چهارم شهریورماه برگزار شد."محمدمهدی طهرانچی" در ابتدای این نشست بیان کرد: ما در چارچوب برنامه ۵ ساله حرکت می‌کنیم که ۲ سال از این برنامه تحول و تعالی را پشت سر گذاشته ایم. در یک دهه اخیر تحولاتی که پیش روی دانشگاه قرار گرفته است در مفاهیم دانشگاهی تحول ایجاد کرده است و فناوری‌ها، هوش مصنوعی و... در تحولات نقش مهمی دارند.

طهرانچی افزود: دانشگاه ها با شکل قدیمی مرجعیت خود را از دست داده اند و نوع دیگری از آرایش را لازم دارند.

وی با اشاره به منویات رهبر انقلاب در خصوص میزان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی طی سالها گفت: از ۱۲ میلیون فارغ التحصیلان بعد از انقلاب ۷ میلیون در دانشگاه آزاد بوده اند. در گام دوم همسان و الهام گیرنده از بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری پیش رفته ایم و فضایی را شکل داده ایم که در قالب سه محور دانشگاه تربیت کننده، قوه عاقله گسترش دهنده فضای انقلابی، دانشگاه سرآمد و پاسخگو، دانشگاه کارآمد و پایدار از منظر اقتصادی بوده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: برنامه ما این است که دانشگاه مبتنی بر زیست بوم پیش برود اطلس آموزش عالی کشور و حرکت و ماموریت گرایی دانشگاه آزاد از نکات مهمی است و اطلس جامع آمایش را رونمایی خواهیم کرد.

طهرانچی عنوان کرد: در برنامه تحولی ما ایجاد دانشکده های موضوعی مدنظر است. ما از دانشکده‌های سنتی از ابتدای سال سوم برنامه تحولی وارد دانشکده های موضوع محور می شویم. دانشکده های تعلیم و تربیت اسلامی و مهارت و کارآفرینی ارتقا می یابند و دانشکده فرهنگ و تمدن جامعه و حکمرانی و هنر و رسانه را طراحی می کنیم. دروس عمومی و معارف تا دروس هویت بخش و زبان فارسی و دفاع مقدس و... تحت دانشکده فرهنگ زندگی پیش گرفته می شود. دانشکده های هوش مصنوعی، فیزیک کوانتوم، کار سلامت و امنیت غذایی نیز ایجاد می شود و در مجموع در راستای تحول ۷ دانشکده ایجاد خواهد شد.

طهرانچی بیان کرد: افزایش اقبال اجتماعی نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی رخ داده است. از سال ۹۸ سالانه ۱۵۰ هزار دانشجو افزایش داشته ایم و سال قبل با یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار دانشجو پشت سر گذاشته شد.

او تاکید کرد: طرح پایش و طرح پویش اشتغال هم مورد تاکید است و دانشجویان را در بدو ورود جذب می کند و در صنعت همزمان با دانشگاه فعالیت می کنند. سال پیش رو ۷۰ درصد درآمد ما را شهریه تشکیل می دهد. کاهش درآمدزایی از شهریه از شاخص های رشد ماست.

رئیس دانشگاه آزاد اظهار کرد: امسال ۵۸.۵ درصد از بودجه ما به حقوق اختصاص می یابد. این درحالی است که در دانشگاه های دولتی تا ۹۰ یا ۱۰۰ درصد بودجه صرف حقوق می شود. افرادی که داوطلبانه بدون اتکا با دولت فعالیت می کردند با تغییراتی که رخ داد حقوق شان کمتر شده بود. حقوق و دستمزد اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی از بهمن ماه ۱۳۹۹ تاکنون حدود ۳ برابر رشد داشته و همزمان کاهش اتکا به شهریه در دانشگاه آزاد اسلامی رخ داده است.

طهرانچی ادامه داد: شعار ما کارآمد سازی و کیفیت بخشی است و تشکیل معاونت علوم تربیتی در راستای تحقق همین شعار است.

به گفته طهرانچی ۱۵۰ هزار دانش آموز در ۸۰۰ مدارس سما درس می خوانند و ذیل دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی فعالیت می کنند. او بیان کرد: در ۱۵ استان دانشکده های تعلیم و تربیت تشکیل می شود. موضوع کودکستان نیز از غربت‌های نظام تعلیم و تربیت است و به نظام های جدید تربیتی نیاز داریم. ما دنبال یافتن کیفیت تعلیم و تربیت هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه در عرصه فناوری اقدامات مهمی از سوی این دانشگاه رخ داده، گفت: ۷ درصد از بازار بذر هیبرید کشور را در دست داریم و در سال جدید این رقم را به ۳۰ درصد می رسانیم. صندوق پژوهش دانشگاه آزاد نیز ۳۷۴ هزار میلیارد سرمایه دارد که امسال به هزار میلیارد سرمایه می رسد. مأموریت دانشگاه ها صرفا برای ارائه تخصص نیستند و تعلیم و تربیت اجتماعی از دیگر مأموریت های آنهاست.

او تصریح کرد: تغییرات نسلی یک واقعیت است. محیط ها و ارتباطات در عصر حاضر در حال تغییر و گستردگی است مدرنیته عبور از خانواده، دین، هویت و ملیت را در راس کار خود قرار داده است. امروز در شرایط نوین ایران اسلامی که دو تمدن را تجربه کرده باید حرفی برای گفتن داشته باشد.

اگر گفتمان اجتماعی خود را با دارایی هایی معنوی خود حفظ کنیم، هیچ بادی ما را تکان نمی دهد. بیانیه تعلیم و تربیت نوین فصلی تازه ای در این بستر ایجاد خواهد کرد.

رئیس دانشگاه آزاد در مورد بودجه دانشگاه آزاد اظهار کرد: بودجه دانشگاه آزاد از ۱۸.۵ همت سال پیش به ۳۲.۹ تا ۳۳ تا همت خواهد رسید و هفته آینده به هیات امنا اعلام خواهد شد.

او افزود: امسال یک میلیون و ۹۰ دانشجو خواهیم داشت و ۴۰۰ هزار دانشجوی جدید ثبت نام می کنیم و جمع دانشجویان ما به یک میلیون و ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار دانشجو می رسد و ۵۶ هزار دانشجوی غیرایرانی داریم.

طهرانچی در ادامه با بیان اینکه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با یک برنامه مبتنی بر سند آمایش، مأموریت‌های «مهارتی»، «فناوری» و «آموزشی و پژوهشی» را دنبال می‌کنند، عنوان کرد: تعداد مقاله‌ها و برون‌دادهای علمی دانشگاه آزاد اسلامی از سه سال گذشته رشد فزاینده داشته و از ۹ هزار مقاله به ۱۲ هزار مقاله رسیده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: خانواده‌ها بدانند تنها سامانه رسمی دانشگاه آزاد «آموزشیار» است و به هیچ وجه نمی‌توانند از طریق سامانه‌های دیگر که کار کلاهبرداری انجام می‌دهند، وارد دانشگاه آزاد اسلامی شوند. سامانه «ایران تحصیلات» که در یک کشور خارجی فعالیت می‌کند، هیچ ربطی به دانشگاه آزاد اسلامی ندارد و جعل کامل است.

طهرانچی یادآوری کرد: دانشگاه آزاد اسلامی بهره‌ورترین سیستم آموزش عالی کشور است و شهریه‌ها در سال تحصیلی پیش رو بدون توجه به رشد تورم، نسبت به سال گذشته، ثابت خواهد ماند.

او در پاسخ به خبرنگار ایلنا در مورد گزینش‌های مرتبط با اعضای هیأت علمی و شایعات اخیر در خصوص مسیرهایی جدا از آیین نامه های موجود توضیح داد: ما دو دسته هیأت علمی داریم؛ پیوسته و وابسته. اعضای هیات علمی به صورت حق التدریس هم به زودی رخت خواهد بست. این دو دسته هیأت علمی صرفا مبتنی بر فراخوان هیأت های جذب بکارگیری نمی شود و کاملا مبتنی بر آیین نامه هاست.

او افزود: ماده ۲۰_۲۱ برای اعتراض هیات علمی وجود دارد و در چهار سال اخیر فقط دو شکایت داشتیم. هیأت مرکزی و اجرایی منظم کار خود را پیش می برند و بر قاعده شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل می کنند و هیچ روزنه ای برای ورود هیأت علمی فرای آیین نامه ها وجود ندارد.

طهرانچی گفت: برخی سالها کار می کنند و وقتی به سن بازنشستگی می رسند، در خصوص اتمام فعالیت خود نصف ماجرا را می گویند. برای اینکه جوانان هم سر کار بیایند و جریان زنده هیات علمی حفظ شود باید از آنها بهره ببریم. در گذشته افرادی که یک بار بازنشسته شده بودند می توانستند فعالیت مجدد خود را در دانشگاه آزاد شروع کنند.برای بعد از ۶۰ سالگی که سن بازنشستگی هیأت علمی است بدون اینکه کوتاه بیاییم قاعده گذاشتیم تا برای جوان سازی هیأت علمی پیوسته اقدام کنیم و اساتید بعد از ۶۰ سالگی بازنشسته شوند و به عنوان هیأت علمی وابسته می توانستند درخواست همکاری در قالب هیأت علمی وابسته بدهند.

او اظهار کرد: رسیدن به سن بازنشستگی برای هیأت علمی تلخ است ولی ما ۷۰۰ نفر را سال قبل بازنشسته کردیم که مشمول بازنشستگی بودند و برخی گفتند ما را به دلایل سیاسی بازنشسته کردند و می خواستند به خودشان اعتباربخشی کنند.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد کار علمی حوزه مشخص دارد و استاد باید شاگردپرور باشد و قواعد منحصر به فردی در همه جای دنیا دارد. طهرانچی افزود: برخی بازارگرمی ها جایی ندارد و گاهی اگر تخلفاتی صورت می گیرد، نظام رسیدگی ما دقیق و فعال است و از ۲۴ هزار استاد این نظام صیانت می کند.

طهرانچی تاکید کرد: سیستم ما حساس و هوشیار است و ما امانت داریم و سعی کردیم بخشنامه و آیین نامه ها شفاف، روشن و بدون تبعیض باشد. برخی اعضای هیات علمی بازنشسته شدند که چهره تلویزیونی هم بودند هرچند نگاهشان کمی متفاوت هم بود. بنابراین میثاق ما با دانشجو این است که کم فروشی نکنیم و روابط و ضوابط هرگز در این بین نقش ایفا نمی کنند. بنابراین روند جذب اعضای هیأت علمی ابتدا از طریق فراخوان، در درجه دوم بررسی هیات‌‎های اجرایی جذب استانی و سپس نظر هیأت مرکزی جذب صورت می‌گیرد و هیچ روزنه دیگری برای جذب اعضای هیأت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز