خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی در نشست خبری:

۳۲ اتوبوس نو را بدون پلاک‌گذاری رسمی وارد ناوگان بی‌آرتی کرده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۸۰۸۰

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان این که برای رفع کمبودها، ۳۲ اتوبوس نو را بدون پلاک‌گذاری رسمی وارد ناوگان بی‌آرتی کرده‌ایم، گفت: تا کنون برای خرید ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس و ون با تولیدکنندگان داخلی به مبلغ بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان قرارداد رسمی بسته‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی علیزاده در نشست خبری عصر امروز در جمع خبرنگاران با بیان این که در حال حاضر بیش از ۱۰ سال است که ناوگان اتوبوسرانی نوسازی نشده است، گفت: می‌دانیم که مردم با یک ناوگان اتوبوسرانی فرسوده در تهران رفت‌وآمد می‌کنند و گلایه‌مندی دارند. البته تلاش‌های زیادی شده است تا این عقب‌ماندگی را جبران کنیم که نمودش در بودجه امسال شهرداری وجود دارد.

وی افزود: نکته بسیار مهم این است که برای جبران این عقب‌ماندگی ۱۰ ساله اولین تکلیف ما این است که اتوبوس را از تولیدکننده داخلی تهیه کنیم. البته باید توجه داشت که تولیدکنندگان داخلی قرار است برای کل کشور و نه فقط شهر تهران اتوبوس تولید کنند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با بیان این که طبق برنامه تا پایان این دوره مدیریت شهری تهران باید ۹ تا ۱۱ هزار اتوبوس تولید کنیم، گفت: اگر این فضا در ده سال اخیر مدیریت می‌شد، قطعا به مرور زمان چرخ تولید اتوبوس‌ها بالا می‌رفت و ناگهان ناچار نمی‌شدیم که این فشار را به تولیدکنندگان داخلی وارد کنیم.

ورود ۳۸۵ اتوبوس و ون به ناوگان اتوبوسرانی تهران تا پایان دوره کنونی مدیریت شهری 

علیزاده با بیان این که در دوره کنونی مدیریت شهری تا امروز ۳۸۵ دستگاه اتوبوس و ون وارد ناوگان شده‌اند، اظهار داشت: می‌دانیم که این تعداد با توجه به جمعیت گسترده تهران کفایت نمی‌کند. تا کنون برای خرید ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس و ون با تولیدکنندگان داخلی به مبلغ بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان قرارداد رسمی بسته‌ایم که این اتفاق در تاریخ مدیریت شهری پایتخت کم‌سابقه است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ادامه داد: ما در بخش اتوبوسرانی با کمک‌های دولتی ۷ هزار و صد میلیارد تومان بودجه برای نوسازی داریم، اما با کمک شهردار تهران بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان قرارداد بسته‌‌ایم. از این ۳ هزار دستگاه بناست حدود ۱۴۰۰ دستگاه تا پایان سال تحویل شرکت واحد شود. الباقی هم تا پایان شهریور سال آینده به ناوگان اضافه می‌شود.

اضافه شدن ۳۰۰ اتوبوس برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران تا پایان سال 

علیزاده در تشریح جزئیات قراردادهای شهرداری تهران با تولیدکنندگان داخلی برای خرید ۳ هزار دستگاه اتوبوس گفت: این قراردادها شامل ۱۰۰۰ دستگاه با شرکت عقاب، ۵۰۰ دستگاه تک‌کابین با شرکت اسنا وابسته به گروه بهمن و ۵۰۰ دستگاه نیز با یکی دیگر از تولیدکنندگان داخلی است. همچنین برای تولید ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی ۹ و ۱۲ متری با شرکت‌های مپنا و عماد خودرو قرارداد منعقد کرده‌ایم که تا پایان سال از این تعداد، ۳۰۰ دستگاه اتوبوس برقی وارد ناوگان خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: اواخر سال ۱۴۰۰، ۲۰ دستگاه ون جانبازان و معلولین خریداری شد و امسال هم ۴۰ دستگاه در راستای حمایت و تقویت ناوگان معلولین اضافه شد.

واگذاری ۶۹۶ مینی‌بوس و اتوبوس تا ۱۰ روز آینده به بخش خصوصی

علیزاده درباره وضعیت اورهال اتوبوس نیز توضیح داد: سال گذشته قرارداد اورهال ۱۰۰ اتوبوس را منعقد کردیم، اما عملیات بازسازی هنوز به اتمام نرسیده است. فراخوان هم برای اورهال زده‌ایم و استقبال نشده است. قرارداد قطعی تا اورهال ۳۳۰ دستگاه برای اتوبوس‌های ملکی تا قبل از بازگشایی مدارس را بستیم. با بخش خصوصی هم قرارداد اورهال ۱۰۰ اتوبوس را بستیم تا از محل یارانه‌های شهرداری کار اورهال را پیش ببرند. بنا داریم که اگر این شرکت‌ها طبق برنامه عمل کردند، تعداد بیشتری اتوبوس را برای اورهال به آنها تا پایان سال بسپاریم.

وی افزود: از اول تیرماه مهندسی خطوط با جابه‌جایی بعضی از خطوطی که کشش مسافر نداشتند شروع کردیم که ادامه دار هم هست. حدود ۳۸۵ دستگاه دیگر هم بناست به بخش خصوصی واگذار کنیم. جمعا ۶۹۶ دستگاه مینی‌بوس و اتوبوس را تا ۱۰ روز آینده به بخش خصوصی برای خدمات رسانی بهتر واگذار می‌کنیم. تلاش ما این است انحصار شرکت‌های محدود چه در خصوص واگذاری اتوبوس چه خرید و اورهال را بشکنیم. هر شرکتی که توان فعالیت دارد درخواست بدهد و بعد از انجام مراحل با آنها قرارداد می‌بندیم تا سرعت خدمت‌رسانی به مردم بیشتر بشود.

برنامه‌ریزی برای بستن قرارداد جدید برای کارت‌بلیت‌های مترو و اتوبوس  

علیزاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: همان‌طور که به دوستان شورا در جلسه امروز توضیح دادیم، یکی از نقدها این بود که هیچ اتوبوسی در مدیریت شهری وارد نشده است، پس این ۳۸۵ اتوبوس از کجا آمده است؟ ما باید جنبه انصاف را در نظر بگیریم. قراردادهایی که بسته می‌شود باید در سامانه تدارکات دولت بارگذاری شود و ما نمی‌توانیم روی هوا حرف بزنیم.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ادامه داد: شرکتی برای کارت بلیت‌ها بیش از ۱۰ سال مجموعه اتوبوسرانی را کمک می‌کرد. این موضوع بعد از ۱۰ سال تمام شد و مجموعه شهرداری تهران وارد فاز مذاکرات جدید شد. اکنون در حال انعقاد قرارداد با شرکت سایپا هستیم. شرکت مترو بخش بزرگی از این کار را جلو برده و ما هم با هزینه ۲۰ میلیارد برای خطوط تندرو قرارداد امضا کردیم و ظرف ۴ ماه آینده این طرح در خطوط اجرایی می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: دستگاه‌های فعلی همراه با هوشمندسازی آنلاین است و ما به موقع می‌فهمیم که چه تعداد مسافر جابه.جا شده است. امیدواریم برای خطوط عادی نیز تا پایان سال این قرارداد منعقد بشود. با این حال دستگاه‌ها با هر مشکلی مواجه شوند، هیچ راننده اتوبوسی حق گرفتن پول ندارد.

۷۵۰ اتوبوس از شهرداری‌های تهران، کرج، مشهد و شیراز در مرزهای اربعین قرار می‌گیرد 

علیزاده درباره برنامه اعزام اتوبوس به راهپیمایی اربعین حسینی نیز توضیح داد: برای اربعین حسینی براساس ابلاغ دولت و شهرداری بناست در مرزهای چذابه، مهران، خسروی و شلمچه اتوبوس‌های شرکت واحد مستقر بشود. یک تعدادی هم از شهرداری کرج، مشهد و شیراز در این مرزها مستقر خواهد شد و مجموعا ۷۵۰ اتوبوس از شهرداری تهران و شهرهای مذکور در مرز قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: قرار است که این اتوبوس‌ها زوار را از خود مرزها تا اولین شهر نزدیک جابه‌جا کنند. تفاهم فعلا بر این تعداد است، مگر این که ظرفیت را بالا ببریم و از سایر شهرداری‌ها استفاده کنیم.

از مردم بابت معطلی بعضا ۳۰ دقیقه‌ای در ایستگاه‌های اتوبوس عذرخواهی می‌کنم 

علیزاده در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: از مردم عذر می‌خواهم که بعضا ۳۰ دقیقه در ایستگاه‌های اتوبوس معطل می‌شوند. آن‌قدر تعداد اتوبوس‌ها پایین است که سرفاصله‌ها زیاد می‌شود. به قدری اوضاع خوب نیست که برای رفع کمبودها، ۳۲ اتوبوس نو را بدون پلاک‌گذاری رسمی وارد ناوگان بی‌آرتی کردیم، 

وی در ادامه اظهار داشت: امیدواریم با ورود ۱۴۰۰ اتوبوس تا پایان سال وضعیت بهتر شود. در بعضی از خطوط مانند مولوی و چهارراه ولیعصر (عج) به دلیل ازدحام موتورسیکلت‌ها راه برای رسیدن اتوبوس‌ها تنگ می‌شود. در این مورد نیاز به همراهی پلیس راهور داریم.

۴ دستگاه اتوبوس سه‌کابین از ۶ سال پیش در پارکینگ خوابیده است 

علیزاده در پاسخ به سوالی درباره این که ۴ دستگاه اتوبوس سه‌کابین در پارکینگ‌ها خاک می‌خورند، گفت: در دوره‌های قبلی مدیریت شهری ۴ دستگاه‌ اتوبوس سه کابین وارد شد. این ۴ دستگاه بیش از ۶ سال است که به دلیل نقص فنی و به مشکل خوردن سیستم برق خوابیده است. بنده در تلاشم از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی این‌ها را راه‌اندازی کنیم، چراکه اتوبوس‌ها نو بوده و از سوئیس وارد شده است.

وی در پایان تصریح کرد: شرکتی که در ابتدا اتوبوس‌ها را به شهرداری تهران فروخته بود هم گفته است که در این زمینه کمک می‌کند و وعده داده که تا پایان مهرماه این اتوبوس‌ها را راه می‌اندازد. اگر این‌ها درست بشود، این اتوبوس‌ها در خط ۲ بی‌آرتی یعنی خط آزادی -‌ تهرانپارس قرار می‌گیرند. البته هنوز این موضوع قطعی نیست. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز