خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

محتواهای چند رسانه‌ای در تغییرات کتب درسی مدارس بیشتر و متنوع‌تر خواهد شد/ ضمیمه شدن بالغ بر ۹ هزار رمزینه به کتاب‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۶۲۴۶

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور گفت: بالغ بر ۸ تا ۹ هزار محتوای چندرسانه‌ای در قالب رمزینه به کتاب‌ها ضمیمه شده است. این محتواها با ویژگی‌های چند رسانه‌ای قطعا در تغییرات کتب درسی مدارس در پایه‌های مختلف تحصیلی متناسب با نیاز دانش آموزان، معلمان و شرایط روز، بیشتر و متنوع‌تر هم خواهد شد.

«علی لطیفی» معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا از معلمان در تغییرات کتب درسی کمک می‌گیرند و نظرات آن‌ها را در خصوص اشکالات یا کمبودهای کتاب‌ها می‌پرسند؟ توضیح داد: ما سال قبل سامانه‌ای را راه اندازی کردیم به نام nazar. roshd. ir که بالغ بر ۲۰ هزار نظر از سوی معلمان و دانش آموزان دریافت کردیم. این نظرات حتما در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور خوانده می‌شود. 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور با بیان اینکه نظرات دریافتی چند نوع هستند، اظهار کرد: برخی نظرات جزئی هستند و اعمال این نوع نظرات در کتاب‌های درسی ممکن است. اگر قرار باشد برخی نظرات اعمال شوند، باید کتاب به کلی تغییر کند. طبیعتا ما نمی‌توانیم تغییرات را خیلی سریع اعمال کنیم. باید فرصت و حوصله کافی به خرج داد و امسال قبل از شروع سال تحصیلی در خصوص تغییرات و فرایندهای آن توضیحاتی ارائه خواهیم کرد. 

لطیفی ادامه داد: همین حالا معلمان در یک سری از فرایندهای تحولی سازمان پژوهش شرکت دارند؛ البته این ارتباط به واسطه دبیرخانه هاست نه به صورت مستقیم. دبیرخانه‌ها نیز بخشی از نظرات معلمان را به ما می‌رسانند و دریافت این ایده‌های کارشناسی شده از سوی معلمان برای سازمان پژوهش اهمیت زیادی دارد. 

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: معاونت‌های آموزشی و گروه‌های تخصصی و دبیرخانه‌ها موجب ارتباط جدی‌تر ما با معلمان می‌شوند. جز دریافت نظرات، ما از اعتباربخشی‌ها هم از معلمان بهره می‌بریم. 

او ادامه داد: وقتی محصولی تولید می‌شود، معلمان علاوه بر اینکه در شورای تالیف کتاب حضور دارند در روند و فرایند تامین و اعتباربخشی هم حضور پیدا می‌کنند. ما به سمت تولیدات تازه‌تری می‌رویم که به واسطه این امر، بیش از گذشته به کمک ایده‌های معلمان نیاز داریم. 

لطیفی در مورد جزئیات تحول کتب درسی و مسیری که طی می‌کند، توضیح داد: لازم است که مهارت‌های نرم را به دانش آموزان بیش از گذشته بیاموزیم. نسل‌ها تغییر می‌کنند و باید متناسب با این تغییرات ما نیز کتب درسی را به روز کنیم. این تحولات همسو با نیازهای جدید در دانش خواهد بود. البته تا زمانی که نگرش‌ها نسبت به آموزش و تنوع بخشی به فرصت‌های پرورش و تربیت متحول نشود، تحول کتاب‌های درسی هم کمک چندانی نمی‌کند. در واقع در کنار تحول کتاب‌های درسی، تغییر نگرش‌ها به مقوله تعلیم و تربیت نیز اهمیت دارد. امروز ابزارهای ارتباطی تازه‌ای روی کار آمده و نمی‌توان با نگاه انحصاری انتظار تحول جدی داشته باشیم. باید فرصت‌های یادگیری را متنوع کرد و در کنار آن تمرکز به ویژگی‌های هویتی و فرهنگی در کتاب‌های درسی مقاطع مختلف، مورد تاکید است. 

لطیفی ضمن تاکید به اینکه نوع تولید برنامه درسی قرار است علاوه بر چند رسانه‌ای شدن، چندتالیفی هم شود، عنوان کرد: در این روش ما چهارچوب را اعلام می‌کنیم و این معلمان یا تولیدکنندگان محصول هستند که دست به تالیف می‌زنند. اگر این ساختار در سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی مستقر شود، فکر می‌کنم نوع مشارکت معلمان و فعالان تعلیم و تربیت کاملا متفاوت می‌شود. 

معاون وزیر ادامه داد: همین حالا ما رمزینه‌هایی در کتب درسی گذاشته‌ایم که بالغ بر ۸ تا ۹ هزار محتوای چندرسانه‌ای در قالب رمزینه به کتاب‌ها ضمیمه شده است. این محتواها با ویژگی‌های چند رسانه‌ای قطعا در تغییرات کتب درسی مدارس در پایه‌های مختلف تحصیلی متناسب با نیاز دانش آموزان، معلمان و شرایط روز، بیشتر و متنوع‌تر هم خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز