خبرگزاری کار ایران

حرفه‌آموزی بیش از ۱۰۳ هزار زندانی/ رشد ۴۰ درصدی دستمزد پرداختی به زندانیان شاغل

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۰۸۷۵

سازمان زندان‌ها با ارائه برنامه‌های تحولی درحوزه اشتغال‌زایی در سال اخیر توانست برای جمعیتی بالغ بر ۴۶ هزار زندانی اشتغال مولد را رقم بزند.

به گزارش ایلنا، مهمترین دلیل بزهکاری و نهایتا ورود به زندان را شاید درکنار مشکلات روانشناختی و احتمالا زیاده‌طلبی‌های مادی باید در فقر اشتغال جست و همین نبود مهارت و درآمد است که عده‌ای از افراد را در معرض جرائم از سرقت گرفته تا جرائم مالی قرار می‌دهد و نهایتا پای او را برحسب قانون به زندان می‌کشاند. برهمین اساس است که زندان‌ها با داعیه شعار «اصلاح و تربیت» زندانیان نه‌ فقط وظیفه نگهداری از آنان را برعهده گرفته، بلکه مدعی است با طرح‌ها و ایده‌های متنوع، سعی بر توسعه حرفه‌آموزی و اشتغال آنان دارد تا به نوعی حمایت تأمینی از آنان را نیز احیا کند.

زندان‌های سراسر کشور هم‌اکنون پیرو دستورالعمل‌ها و اولویت‌های جاری و سالیانه رویه اصلاحی‌وتربیتی مددجویان و هدفگذاری نیل به آن را به انحاء مختلف پی گرفته و تحققش را بویژه بر محور توسعه حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان متمرکز کرده است. این اقدام تحولی بویژه در یکی دوسال اخیر شدت دوچندانی نیز یافته و به عنوان یکی از اقدامات اجرایی سازمان زندان‌ها نمود یافته است. حتی مدیریت زندان‌ها به تبعیت از شعار سال برمدار «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» اشتغال مولد و حداکثری را از سال پیش تاکنون معیار عمل قرار داده و به آمار بالغ بر بیش از ۵۰ درصد اشتغال در زندان‌های کشور در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

سازمان زندان‌ها با ارائه برنامه‌های تحولی درحوزه اشتغال‌زایی در سال اخیر توانست برای جمعیتی بالغ بر ۴۶ هزار زندانی اشتغال مولد را رقم بزند. این درحالی است که همزمان۳۰ هزار زندانی هم در مراکز اصلاحی‌وتربیتی توانسته‎اند با اشتغال غیرمولد که در قالب اشتغال نشسته درون بندها و اندرزگاه‌ها تعریف می‌شود، محل درآمدی برای خود و البته خانواده‌های‌شان مهیا کنند. همه این زندانیان شاغل نیز به شکل ماهیانه و براساس حقوق مصوب کسب درآمد دارند و حقوق دریافت می‌کنند. هم‌اکنون دستمزد پرداختی به زندانیان شاغل با رشد ۴۰ درصدی نسبت به ابتدای سال گذشته همراه بوده است.

یکی از نکات جالب‌توجه در توسعه اشتغال برای زندانیان حمایت پیشین مجلسی‌ها در تدارک بودجه لازم برای این اقدام تحولی و حمایتی بود که سرانجام محقق و زمینه برای ورود کارآفرینان با شرایطی خاص فراهم آمد همان‌طور هم که بطور مثال سود حاصل از معافیت را به ازای اشتغال‌آفرینی برای زندانیان میسر ساخت.

ازطرفی باید ادعا کرد اشتغال‌آفرینی زمانی نتیجه مثبتی خواهد داد که حرفه‌آموزی به عنوان پیش‌‍زمینه درقالب حِرَف مختلف عملیاتی شود. مطابق با آمار اعلامی سازمان زندان‌ها طی مدت اخیر ذیل ساعت‌ها آموزش، بیش از ۱۰۳ هزار نفر از زندانیان تحت برنامه‌های حرفه‌آموزی قرار گرفته‌اند که باتوجه به آمار محکومین در زندان‌ها عددی قابل توجه محسوب می‌شود. نکته جالب‌تأمل اینکه زندانیان پس از این دوره‌ها که با همکاری و ذیل آموزش مربیان سازمان فنی‌وحرفه‌ای قرار دارد، می‌توانند گواهینامه مهارت‌آموزی دریافت کنند تا پس از آزادی نیز راحت‌تر شرایط اشتغال برای‌شان فراهم شود.

به نظر می‌رسد با حضور کارآفرینان در زندان‌ها، احداث سالن‌ها و سوله‌های اشتغال، آموزش مهارت‌های شغلی، بسترسازی هرچه‌بیشتر از نظر تجهیز امکانات اشتغال‌زایی و… شرایط بهتری را بر کارایی حبس و کارکرد زندان شاهد باشیم به نحوی که این امر نه‌تنها زمینه بازگشت مجدد زندانیان را کاهش می‌دهد بلکه تحصیل درآمد برای زندانی و بهبود وضعیت حمایت از خانواده او را چه در دوران حبس و چه پس از آزادی تضمین خواهد کرد. نباید فراموش کرد «اصلاح‌وتربیت» زندانیان به عنوان هدف متعالی زندانبانی، درکنار برنامه‌های فرهنگی سالم نیازمند کسب درآمد قانونی از حرفه‌آموزی و اشتغال برای زندانیان است تا ضمن کاهش زمینه‌های وقوع جرم، هدف از حبس به نتیجه درست ختم شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز