خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

انتقاد عضو شورا از نادیده گرفتن شاخص‌های عقب‌ماندگی و محرومیت تاریخی جنوب تهران در بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران/ ردیف‌های بودجه مناطق باید اصلاح شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۴۸۸۳

موضوع توزیع عادلانه بودجه بین مناطق تهران روز گذشته به صورت جدی بین اعضای شورا و مدیران شهرداری مورد بحث قرار گرفت و با وجود این که ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه تهران تاکید کرد که مناطق جنوبی پایتخت دچار عقب‌ماندگی و محرومیت تاریخی هستند و در بودجه سال آینده شهرداری نیز شاخص عدالت در توزیع بودجه بین مناطق در نظر گرفته نشده است، اما علیرضا جاوید، معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری هم از رعایت عدالت نسبی در تدوین بودجه ۱۴۰۲ شهرداری‌های مناطق دفاع کرد و هم تاکید داشت که ۷۰ درصد پروژه‌های زیرساختی و عمرانی پایتخت در ۲۰ سال اخیر در مناطق جنوبی اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، توزیع عادلانه امکانات، سرانه ها و زیرساخت های شهری بین شمال و جنوب تهران مساله ای است که در سال های اخیر همواره وعده آن توسط مدیران شهری پایتخت داده شده است، اما همچنان شاهد آن هستیم که نشانه های توسعه یافتگی و دریافت خدمات مطلوب تر در مناطق شمالی تهران بیش از مناطق جنوبی مشاهده می شود. البته در دوره جدید مدیریت شهری، علیرضا زاکانی، شهردار پایتخت بارها تاکید کرده است که برای کاهش فاصله تاریخی بین شمال و جنوب تهران برنامه دارد و بر همین مبنا، در تنظیم بودجه های سنواتی شهرداری تهران به توزیع عادلانه اعتبارات و امکانات بین مناطق شمالی و جنوبی پایتخت توجه خواهد کرد و شهرداری در دوره جدید نگاه ویژه ای به جنوب پایتخت خواهد داشت. 

حال آن که ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران معتقد است که در تدوین بودجه ۱۴۰۲ شهرداری پایتخت به این اصل اساسی توجه نشده و بودجه شهرداری تهران بر مبنای توزیع عادلانه امکانات شهری تنظیم نشده است. این عضو شورا در جلسه شب گذشته پارلمان شهری پایتخت روی این مساله تاکید کرد و البته میثم مظفر، عضو دیگر کمیسیون بودجه به همراه علیرضا جاوید، معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران در این جلسه، از رعایت شاخص های عدالت در بودجه سال آینده مدیریت شهرداری دفاع کردند و مهدی چمران، رئیس شورا نیز روی این نکته تاکید کرد که با وجود این که هنوز هم نمی توان توزیع عادلانه امکانات شهری بین شمال و جنوب تهران را مطلوب دانست، اما نباید اقدامات خوبی را که در گذشته برای مناطق جنوبی تهران انجام شده است، نادیده گرفت. 

مجموع این صحبت ها باعث شد در شرایطی که جلسه روز گذشته شورای شهر تهران در سه نوبت صبح، عصر و شب برگزار شد و در نوبت صبح و عصر، ماده واحده و سقف بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران به تصویب اعضای شورا رسید و ۲۲ تبصره این بودجه به طور کامل برررسی، اصلاح و تصویب شد و قرار بود در نوبت شب، بودجه مناطق ۲۲گانه و معاونت های شهرداری نیز به تصویب نهایی برسد، اما چون ناصر امانی تاکید کرد که باید اعضای شورای شهر پیشنهادات اصلاحی خود را برای ردیف های بودجه مربوط به مناطق شهرداری تهران با سرجمع ۱۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به شورا ارائه کنند، در نهایت با موافقت مهدی چمران، رئیس شورا و محمد آخوندی، رئیس کمیسیون  برنامه و بودجه، قرار شد تصویب نهایی بودجه مناطق ۲۲گانه شهرداری به جلسه روز سه شنبه پارلمان شهری پایتخت موکول شود. 

انتقاد امانی از ناعادلانه بودن توزیع بودجه ۱۴۰۲ شهرداری در مناطق و دفاع مظفر از شاخص‌ها

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران شب گذشته در ابتدای صحبت های خود درباره بودجه مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران در صحن شورا گفت: با وجود این که قرار بود بودجه شهرداری تهران به صورت عادلانه تنظیم شود، ولی ما هنوز هم در ردیف های بودجه مناطق شاهد توجه ویژه به مناطق جنوبی پایتخت نیستیم. براین اساس باید ردیف های بودجه مناطق براساس میزان رشد نسبت به سال قبل ارائه شود تا دقیقا بررسی کنیم که بودجه هر منطقه چقدر افزایش یافته و در این افزایش ها چه میزان به مناطق جنوبی تهران توجه شده است. 

در ادامه اما میثم مظفر، عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه اما از بودجه ریزی شهرداری برای مناطق ۲۲گانه دفاع کرد و گفت: شهرداری تهران امسال براساس شاخص توزیع عادلانه اعتبارات هزینه ای و سرمایه ای بین مناطق ۲۲گانه تنظیم کرده است و با در نظر گرفتن تسهیم بوجه مناطق در سال ۱۴۰۱ و لزوم توجه ویژه به مناطق جنوبی پایتخت، درصد رشد مشخصی را برای هر منطقه نسبت به بودجه امسال در نظر گرفته و به بودجه سال آینده اضافه کرده است. البته شاخص هایی مثل مساحت، جمعیت، سرانه ها و زیرساخت های موجود در هر منطقه نیز در تخصیص بودجه به مناطق شهرداری تهران در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در بودجه ریزی برای مناطق شهرداری تهران، بودجه هر منطقه برمبنای استحقاق هر منطقه تدوین شده است، به نحوی که مثلا به ازای مساحت معابر هر منطقه، به آسفالت ریزی آن بودجه داده شده یا به ازای جمعیت هر منطقه، به سرانه بودجه ورزشی آن توجه شده است. همچنین برای پروژ های نیمه تمام مناطق شهرداری بودجه تخصیص داده شده و برای پروژه های پیشنهادی شهرداری های مناطق نیز در صورتی که زمین مربوطه تملک شده باشد و از سوی معاونت تخصصی ستاد تایید شده باشد، بودجه اختصاص داده شده است. البته در این مساله به وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه های قبلی مناطق نیز توجه شده است. 

تاکید معاون شهردار تهران بر رعایت عدالت نسبی در تنظیم بودجه سال آینده مناطق 

اما پس از بیان این اظهارات، علیرضا جاوید، معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران نیز به پشت تریبون شورا رفت و ضمن دفاع از بودجه ریزی عادلانه برای مناطق شهرداری گفت: من حدود ۲۰ سال است که در سمت های مختلف در شهرداری تهران با بودجه ریزی مناطق درگیر بوده ام و با قاطعیت می گویم بودجه ای که امسال مجموعه شهرداری تهران با مشارکت مسئولان ستاد و مناطق شهرداری ارائه داده است، نسبت به بودجه های سنوات قبل به شکل محسوسی به شاخص های عدالت نسبی در بودجه ریزی مناطق نزدیکتر شده است. البته ادعا نمی کنم که عدالت مطلق رعایت شده یا نقدی به این بودجه ریزی وارد نیست، ولی مدعی آن هستم که ما حتما عدالت نسبی را در این بودجه ریزی رعایت کردیم. 

معاون شهردار تهران ادامه داد: رعایت همین شاخص های نسبی عدالت در بودجه ریزی مناطق باعث شد که اختلافاتی هم ایجاد شود و برای برخی شهرداری های مناطق که در سال های گذشته قدرت چانه زنی آنها برای تحقق بودجه بالاتر بود، دشوار بود که بودجه آنها براساس شاخص های وزنی واقعی مناطق محدودتر شود. البته با هماهنگی معاونت های هماهنگی امور مناطق و برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری و ادارات کل مربوطه، این اختلافات را به سرعت در مجموعه شهرداری تهران مدیریت کردیم و گلایه مندی ویژه ای در زیرمجموعه شهرداری در این زمینه ایجاد نشد. 

وی در ادامه تاکید کرد: بودجه تک تک شهرداری های مناطق و ریز ردیف های اعتباری همه آنها در کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران بررسی شده و تلاش همه ما این بوده است که شاخص های عدالت را در بودجه ریزی مناطق رعایت می کنیم. البته شاید هنوز به نقطه مطلوب نرسیده باشیم، اما حتما امسال شروع خوبی است که بتوانیم به شاخص های مناسب در توزیع عادلانه بودجه شهرداری در مناطق ۲۲گانه نزدیک شویم و امیدواریم سال آینده نیز بتوانیم همین تجربه را با کیفیت بهتر و بیشتر برای رعایت شاخص های عدالت در بودجه ریزی شهرداری های مناطق ارائه دهیم. 

امانی:

شاخص‌های عقب‌ماندگی و محرومیت تاریخی جنوب تهران در بودجه ۱۴۰۲ در نظر گرفته نشده است 

اما پس از بیان این صحبت های مظفر و جاوید، امانی بار دیگر روی موضع قبلی خود پافشاری کرد و گفت: من از مجموع این صحبت ها قانع نشدم و معتقدم با توجه به عقب ماندگی تاریخی که در مناطق جنوبی تهران وجود دارد، حتما باید ضریب ویژه ای برای تعیین اعتبارات آنها در نظر گرفته شود. البته خود من در جلسات کمیسیون برنامه و بودجه حضور داشته ام و منظورم این نیست که شهرداری بدون شاخص اعتبارات مناطق را در نظر گرفته است، ولی ما حتما باید شاخص عقب ماندگی و محرومیت را در بودجه ریزی مناطق به صورت جدی تری در نظر بگیریم، زیرا تامین سرانه های هفت گانه مدیریت شهری در مناطق شمالی و جنوبی تهران با یکدیگر فاصله زیادی دارد و می طلبد که ما در بودجه ریزی های سنواتی، توجهی ویژه تر به جنوب تهران داشته باشیم. 

وی افزود: به نظر می رسد که شاخص های عقب ماندگی و محرومیت در تدوین بودجه سال آینده مناطق شهرداری تهران رعایت نشده است و این مساله با شعار دوره کنونی مدیریت شهری درباره توجه خاص به مناطق جنوبی تهران منافات دارد و حتما باید ردیف های بودجه مناطق اصلاح شود تا بتوانیم بودجه قابل دفاعی را برای مناطق جنوبی پایتخت در صحن شورا تصویب کنیم. 

نقش مهم جمعیت هر منطقه در تعیین بودجه مناطق ۲۲ گانه شهرداری 

بعد از بیان این اظهارات توسط امانی و درخواست او برای ارائه جدول مربوط به میزان رشد اعتبارات هر منطقه در بودجه ۱۴۰۲ شهرداری نسبت به سال قبل، جاوید، معاون شهردار تهران نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: تا سال قبل در بودجه ریزی مناطق، اعتبارات هر منطقه در نظر گرفته می شد و نسبت به سال قبل از آن بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می یافت، اما امسال در بودجه ریزی مناطق شهرداری برای سال آینده، برای اولین بار است که ما براساس شاخص های مدیریت شهری و سرانه ها به تنظیم بودجه شهرداری های مناطق پرداخته ایم، به طور مثال، سال ها بود که توجه کمی به بودجه منطقه ۳ می شد اما در تدوین بودجه ۱۴۰۲ افزایش محسوس برای این منطقه اعمال کردیم.یا در همین امسال مناطق ۱۸ و ۱۹ نتوانستند، بودجه تعیین شده برای خود را عملیاتی کنند و ما این مساله را در تنظیم بودجه این مناطق برای سال ۱۴۰۲ در نظر گرفتیم.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران پس از بیان این صحبت ها تصمیم گرفت که بودجه شهرداری های مناطق در جلسه شب گذشته به رای گذاشته نشود و اعضای شورا پیشنهادات خود را برای اصلاح بودجه مناطق با حفظ سرجمع ۱۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه دهند تا پس از بررسی این کمیسیون، پیشنهادات روز سه‌شنبه در صحن شورا به رای گذاشته شود. او البته تاکید کرد که پیشنهادات باید منطقی باشد و نباید به بهانه توزیع عادلانه بودجه مناطق، برای منطقه‌ای که جمعیت آن به شکل محسوسی از یک منطقه دیگر کمتر است، اعتبارات بیشتری در نظر گرفته شود.

رئیس شورای شهر تهران در توضیح بیشتر در این زمینه گفت: اگر می بینیم بودجه منطقه ۴ بیشتر از سایر مناطق شهرداری است، به این خاطر است که جمعیت این منطقه نزدیک یک میلیون نفر است، یا مثلا جمعیت منطقه یک تهران حدود ۸۰۰ هزار نفر است و طبیعی است که بودجه این مناطق از سایر منطقه‌ها بیشتر است.

اختلاف نظر چمران و امانی درباره سرانه‌های مناطق شمالی تهران 

چمران در ادامه اظهارات خود روی این نکته تاکید کرد که سال‌هاست نوعی از عدالت نسبی در توزیع بودجه مناطق شهرداری رعایت می‌شود و این‌طور نیست که همیشه بودجه مناطق شهرداری به صورت ناعادلانه توزیع شده باشد. او برای اثبات این صحبت خود، موضوع سرانه های پایین ورزشی، استخر، زمین چمن مصنوعی و ... را در منطقه یک مثال زد و تاکید کرد که بسیاری از مناطق جنوبی تهران از نظر این رسانه‌ها از منطقه یک وضعیت بهتری دارند.

در این میان، امانی در واکنش به این صحبت‌های چمران گفت که اهالی منطقه به این که شهرداری برای آنها سرانه ورزشی ایجاد کنند، نیاز ندارند و اغلب آنها آن‌قدر توانمند هستند که می‌توانند خودشان هزینه کامل خدمات ورزشی مورد نیازشان را بپردازند. در این لحظه اما جاوید به صحبت‌های امانی واکنش نشان داد و گفت منطقه یک تهران نیز افراد محروم کم ندارد و در محلاتی مثل گلاب‌دره خانوارهای کم‌برخورداری زندگی می‌کنند که البته امانی در واکنش به این صحبت گفت که جمعیت افراد محروم در منطقه یک بسیار کمتر از خانوارهای متمول است. در ادامه اما چمران، محله شمیران نو در منطقه ۴ تهران را مثال زد که هم در شمال پایتخت قرار گرفته، هم جمعیت زیادی دارد و هم بسیاری از خانوارهای آن کم‌برخوردار هستند و به همین دلیل، شهرداری باید توجه ویژه‌ای به سرانه‌های این منطقه داشته باشد.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه صحبت‌های خود در این زمینه گفت: قبول دارم که در سال‌های اخیر برخی طرح‌های توسعه‌ای بیشتر در مناطق شمالی تهران اجرا شده است و به همین دلیل است که ما در دوره جدید، پروژه‌ای بزرگی نظیر اتمام ادامه اتوبان یادگار امام (ره) و بزرگراه شهید بروجردی را در دوره جدید مدیریت شهری تعریف کرده‌ایم و امیدواریم تا یک سال آینده با حل مشکل معارضین و انجام اقدامات عمرانی این پروژه‌ها را تکمیل کنیم.

چمران:

نباید با لفظ عدالت روی اقدامات خوبی که در گذشته در مناطق جنوبی انجام شده است، خط بکشیم

چمران در ادامه صحبت‌های خود در این زمینه گفت: از گذشته نیز رویکردی برای توزیع امکانات به مناطق جنوبی پایتخت با رعایت نوعی عدالت نسبی وجود داشته است و اگر این رویکرد در دوره‌های قبلی مدیریت شهری وجود نداشت، امتداد بزرگراه امام علی (ع) تا محلات جنوبی تهران نمی‌رفت یا بزرگراه شهید آوینی در این مناطق ساخته نمی‌شد.

جاوید، معاون شهردار تهران نیز در تکمیل این صحبت‌های چمران گفت: براساس دو دهه حضور در مدیریت شهری تهران می‌گویم که ۷۰ درصد پروژه‌های زیرساختی و عمرانی پایتخت در ۲۰ سال اخیر در جنوب تهران و ۳۰ درصد آنها در شمال پایتخت اجرا شده است. این مسأله را در پایان دوره چهارم مدیریت شهری به عنوان سند افتخار در صحن شورای شهر قرائت کردیم و در این دوره نیز توجه ویژه‌ای به مناطق جنوبی تهران داریم.

چمران نیز در ادامه این صحبت‌ها تاکید کرد: من نمی‌گویم نباید برای مناطق جنوبی پایتخت بودجه بگذاریم، حتما باید اعتبار بگذاریم و بیشتر هم باید اختصاص دهیم، ولی با لفظ عدالت، روی کارهای خوبی که در گذشته در جنوب تهران انجام شده است، خط نکشیم. در دوره جدید شهرداری نیز تحرک خوبی برای بهبود وضعیت مناطق جنوبی تهران آغاز شده است و در کمیسیون ماده پنج شاهد آن هستیم که پروژه‌های متعدد و خوبی مربوط به محلات جنوبی پایتخت ارائه می‌شود.

گفتنی است، در پایان این مباحث با نظر رئیس شورای شهر تهران، قرار شد که اعضای شورا پیشنهادات خود برای اصلاح بودجه شهرداری‌های مناطق را به صورت کتبی به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه کنند تا این پیشنهادات در نهایت در جلسه روز سه‌شنبه پارلمان شهری پایتخت به رای گذاشته شود تا بودجه مناطق ۲۲گانه شهرداری در سال ۱۴۰۲ پس از اصلاحات شورا نهایی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز