خبرگزاری کار ایران

در صحن شورای شهر تهران مطرح شد:

گزارش عملکرد مالی شرکت شهروند؛ از چاپ ۱۲۰ میلیارد تومان بن جعلی تا فقدان سند مالی ۱۲ ملک انتقالی

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۰۶۲۳

حسابرس شورای شهر تهران امروز گزارش حسابرسی رسمی «شرکت خدمات کالای شهروند» در سال‌های مالی ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ را در صحن شورا قرائت کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز در جریان یکصد و سی‌امین جلسه دوره ششم پارلمان شهری پایتخت، حسابرس شورا گزارش حسابرسی رسمی شورای اسلامی شهر تهران از عملکرد مالی شرکت خدمات کالای شهروند در فاصله سال‌های ۹۶ تا ۹۹ را قرائت کرد که براساس آن، صدور ۱۲۰ میلیارد تومان بن جعلی فقط یکی از تخلفات این شرکت در بازه زمانی چهار ساله بود. 

تأسیس شرکت شهروند ایرانیان بدون طی مراحل قانونی و سوء استفاده از تابلو، برند و لوگوی «شهروند» توسط این شرکت، مزایده غرفه‌ها و فروش ضایعات بدون نظر کارشناس رسمی و ابهامات موجود در روند تغییرات حقوق مالکانه و انعقاد قرارداد با یکی از شرکت‌های بیمه و فقدان اسناد مالی ۱۲ مورد از املاک انتقالی شهروند، از دیگر اشکالات مطرح‌شده در عملکرد مالی این شرکت در سال‌های ۹۶ تا ۹۹ بود. 

تأکید سروری و مظفر بر «عجیب و غریب» بودن گزارش مالی شهروند 

وجود این اشکالات باعث شد که حسابرس شورا برای گزارش حسابرسی فروشگاه شهروند عنوان «مشروط» را قائل شود، اما حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد که این گزارش نشان‌دهنده عملکرد مالی «مردود» شرکت شهروند در بازه زمانی چهار ساله است، نه عملکرد «مشروط». اگرچه پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران که ریاست جلسه امروز را برعهده داشت، گزارش حسابرس شورا از عملکرد مالی شرکت شهروند در سال‌های ۹۶ تا ۹۹ را «عجیب‌ و غریب» توصیف کرد. 

میثم مظفر، رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز پس از قرائت گزارش حسابرس رسمی شورا و اظهار نظر سروری در این باره گفت: واقعا گزارش عملکرد مالی شرکت شهروند در سال‌های ۹۶ تا ۹۹ عجیب و غریب بود. در این گزارش ایرادات بزرگی مطرح شد که یکی از آنها چاپ بن‌های جعلی و تکرار این عمل در بازه زمانی چهار ساله بود. 

وی با بیان این که در این بازه زمانی سیستم کنترل داخلی مناسب برای جلوگیری از چاپ بن‌های جعلی در شرکت شهروند وجود نداشته است، گفت: رقم صدور بن‌های جعلی در سال ۹۶ حدود ۵۰ میلیارد تومان به تاریخ روز بوده که با سود بانکی تا سال ۹۹ به ۱۲۰ میلیارد تومان رسیده است.

شرکت شهروند ایرانیان بدون سیر مراحل قانونی تأسیس شده بود 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: شرکت شهروند در دوره گذشته بدون مجوز با ۳۰ درصد سهام شرکت شهروند و ۷۰ درصد سهام شرکت سپهر، شرکت شهروند ایرانیان را راه‌اندازی کرد که سیر مراحل قانونی آن طی نشده بود. همچنین شرکت شهروند با بیمه سرمد قرارداد منعقد کرده بود که صرفه و صلاح شهرداری در این قرارداد قابل تردید بود. ضمن این که ۱۲ فقره از املاک انتقالی در بازه زمانی ۹۶ تا ۹۹، اسناد مالکیت مشخصی ندارند. 

مظفر با تأکید بر لزوم حکم‌فرمایی انضباط مالی در فروشگاه شهروند، گفت: در دوره گذشته فروش ضایعات شهروند بدون نظارت دادگستری انجام شده بود و این مسأله نشان می‌دهد فروشگاه وضعیت بسیار نامناسبی داشته و دستورالعمل مشخصی برای استفاده از امکانات و ظرفیت‌های این شرکت وجود نداشته است. همچنین در دوره قبلی قراردادهایی با برخی شرکت‌ها منعقد شده که صرفه و صلاح شهرداری رعایت نشده و تخلف صورت گرفته است. 

وی در ادامه تأکید کرد: وضعیت عملکرد مالی فروشگاه شهروند در دوره گذشته بسیار نامناسب بوده و تخلفات محرز در مناقصات و مزایدات آن وجود داشته است و امیدواریم در این دوره نظم و انضباط مالی خوبی در این شرکت ایجاد شود. 

اگر گزارش حسابرسی به صورت سالانه ارائه می‌شد، شاهد این تخلفات نمی‌بودیم 

پس از اظهارات مظفر، محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان این که اگر حسابرسی شهروند به صورت سالیانه در شورا منعکس می‌شد و به اطلاع مردم می‌رسید، جلوی مسیر اشتباه گرفته می‌شد، اظهار کرد: وقتی چهار سال گزارش حسابرسی ارائه نمی‌شود و شهرداری نیز تمایلی به این موضوع نداشته است، شاهد آن هستیم که برند یک مجموعه که متعلق به مردم است، به راحتی در اختیار بخشی دیگر قرار گرفته که خوشبختانه در این دوره توسط شهرداری به مدیریت شهری پایتخت بازگشت.

وی افزود: باید پرسید که فروشگاه شهروند در طول چهار سال چه اقداماتی انجام داده است و رسانه‌ها باید به این موضوع بپردازند، نه این که از افراد بی‌سواد دعوت کنند تا درباره موضوعاتی که هنوز در شورا مطرح نشده است، مصاحبه بگیرند. از مدیرعامل فعلی فروشگاه شهروند درخواست می‌کنم که تخلفات گذشته را پیگیری و مقصران و متخلفان را به مراجع قضایی معرفی کنند. 

پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر نیز در واکنش به این اظهارات آخوندی گفت: گزارش مالی شرکت شهروند نگران‌کننده است، این گزارش نشان می‌دهد که اگر چند سال حسابرسی صورت نگیرد، چه اتفاقاتی می‌افتد. با توجه به انحرافات مالی متعدد مطرح‌شده در گزارش، ما باید درباره این گزارش دو بار رأی گیری کنیم، یعنی علاوه بر رأی‌گیری درباره خود گزارش، باید در مورد پیگیری حقوقی و قضایی تخلفات صورت‌گرفته در شرکت شهروند نیز رأی‌گیری کنیم. 

تأکید کاشانی بر لزوم پاسخگو کردن متخلفان و طرح مسأله در مراجع قضایی 

حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران‌ نیز در جریان بررسی گزارش عملکرد مالی شرکت شهروند تأکید کرد: باید از کسانی که تخلف کردند بخواهیم که در خصوص تخلفات خود پاسخگو باشند، شاید رسانه‌ها نخواهند به این موضوع بپردازند، ولی ما خودمان وظیفه داریم بخواهیم که این موضوع به صورت قضایی بررسی شود. باید واضح و صریح و شفاف گزارشات ارائه شود و متخلفان باید توجه داشته باشند که «دوران بزن، دررو تمام شده است» و حتما باید نسبت به تخلفات خود پاسخگو باشند. 

توضیحات مدیرعامل شهروند درباره وضعیت کنونی و قبلی این شرکت 

پس از بیان اظهارات و تذکرات اعضای شورای شهر تهران درباره عملکرد مالی شرکت شهروند در سال‌های ۹۶ تا ۹۹، داوود قربانیان، مدیرعامل فعلی این شرکت پشت تریبون شورا آمد و گفت: شرکت شهروند یک گوهر ارزشمند در مجموعه شهرداری و تنها برند تجاری شهرداری‌های کشور به شمار می‌رود و شهرداری تهران واجد این برند تجاری ارزشمند با یک هزار تأمین‌کننده است. 

وی افزود: بیش از ۲ هزار نیروی مستقیم و هزار و ۴۰۰ نفر نماینده شرکت در فروشگاه‌های شهروند مشغول به کار هستند. شهروند یکی از زنجیره‌های گسترده تأمین و تولید در کشور است و تقریبا ۳۵۰ صندوق به بیش از ۵۰ هزار مشتری خدمات ارائه می‌دهند. تعداد فاکتورهای شهروند در دوره جدید ۱۰ درصد رشد پیدا کرده و با توجه به توسعه سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای، این اقدام ارزنده‌ای در شهروند محسوب می‌شود؛ همچنین ما امسال ۶۱ درصد رشد ریالی فروش را داشتیم و سال آینده بیش از این خواهد بود. 

مدیرعامل شرکت شهروند تأکید کرد: ما در یک سال اخیر مدل‌سازی و بهینه‌سازی فرآیندها را انجام دادیم و خرید اعتباری و اقساطی را در پیش گرفتیم و چهار میلیون تومان اعتبار به کارکنان شهرداری برای خرید اختصاص دادیم و تا کنون ۲۰ میلیارد تومان خرید اقساطی از سوی کارکنان انجام شده است و در گام بعدی دیگر نهادها تحت پوشش خواهند بود که تا امروز ۱۰ قرارداد با نهادهای دیگر منعقد شده است. 

برند شهروند را با افتخار به شهرداری تهران بازگرداندیم 

قربانیان با بیان این که در گذشته مسائل زیادی در شهروند وجود داشته است، گفت: در دوره گذشته شرکت شهروند بدون اخذ مجوز شهرداری حق بهره‌برداری از برند خود را در قبال اخذ ۳۰ درصد از سهام شرکتی دیگر به آن شرکت واگذار کرده بود. ولی ما از سال قبل با باز کردن پرونده‌های حقوقی و حمایت ویژه شهردار تهران، برند را دوباره به مجموعه شهرداری بازگرداندیم و با افتخار اعلام می‌کنم برند شهروند متعلق به شهرداری تهران است. 

مدیرعامل شرکت شهروند ادامه داد: در حال حاضر توسعه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند را آغاز کرده‌ایم و تا پایان سال دو فروشگاه به هشت فروشگاه کشوری ما در سایر استان‌ها اضافه خواهد شد. امیدواریم شهروند را به جایگاه شایسته خود برسانیم که البته در زنجیره ارزش و تأمین نیازها به حمایت شورا و شهرداری تهران نیاز داریم. 

وی همچنین به موضوع بدهی‌های مالیاتی شرکت شهروند پرداخت و گفت: مالیات سال‌های ۹۷ و ۹۸ تسویه شده و مالیات سال ۹۹ در هیئت حل اختلاف است و مالیات بر ارزش افزوده سال ۹۹ نیز هنوز رسیدگی نشده است. مالیات حقوق نیز به هیئت حل اختلاف ارجاع شده که متعلق به سال ۹۷ است و مالیات حقوق سال ۹۸ و  ۹۹ نیز تسویه شده است. 

در یک سال و نیم اخیر هیچ‌گونه بن جعلی چاپ نشده است 

مدیرعامل شرکت شهروند در واکنش به اظهارات اعضای شورا درباره چاپ بن‌های جعلی در سال‌های ۹۶ تا ۹۹ نیز گفت: بن ابزاری برای فروش است، در حال حاضر لزوم وجود بن احساس می‌شود. اکنون ایرادات جعل بن کاملا برطرف شده و نظام‌هایی در صندوق‌ها اعمال شده است که هر بن کد اختصاصی داشته باشد که با مراجعه، این کد باطل می‌شود و امکان استفاده مجدد وجود نخواهد داشت و در یک سال و نیم اخیر حتی یک بن تکراری و جعلی در شهروند نداشتیم. 

وی با بیان این که در گذشته برخی تسهیلات از سوی شهرداری با استفاده از املاک شهروند دریافت شده بود، گفت: این تسهیلات باید پیگیری شود تا پرداخت اقساط آن صورت بگیرد. تقاضا می‌کنیم که اعضای شورا برای تعیین تکلیف وام‌ها پیگیری کنند؛ باید تأکید کنم که این وام‌ها مربوط به دوره قبلی بوده و در دوره فعلی اخذ نشده است. 

شهروند می‌تواند پوشاک ۷۰ هزار نیروی شهرداری تهران را تأمین کند 

قربانیان در بخش پایانی اظهارات خود گفت: شرکت شهروند عملیاتی و بازرگانی است و خرده‌فروشی در آن انجام می‌شود که تأمین کالاهای آن براساس آیین‌نامه‌ها و قوانین مختلف است و بعضا قراردادهای امانی با تأمین‌کنندگان منقعد می‌شود؛ لذا اقدامات ویژگی قانونی خود را می‌طلبد و اگر شورا و شهرداری کمک کنند، نظام چابک‌سازی در عملیات مالی فروشگاه را در دستور کار خود قرار می‌دهیم. 

وی در پایان تصریح کرد: اکنون حسابرس داخلی در فروشگاه مستقر شده است، برای آینده فروشگاه شهروند، نیازمند این هستیم که در بخشی از مقررات، چابک‌تر عمل شود و نیاز داریم که در این زمینه در برخی موارد مستثنی عمل کنیم. شاید در آینده ناچار باشیم کارگاه‌هایی را به فروشگاه الحاق کنیم و اگر بتوانیم تولیداتی همچون پوشاک را داشته باشیم، می‌توانیم پوشاک ۷۰ هزار نفر نیروی شهرداری تهران را در شهروند تأمین کنیم. 

گفتنی است؛ پس از اظهارات مدیرعامل فعلی شرکت شهروند، گزارش حسابرسی این شرکت برای سال‌های مالی ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ با حداکثر آرا به تأیید اعضای شورای اسلامی شهر تهران رسید و در نهایت مقرر شد که تخلفات مطرح‌شده در عملکرد مالی این شرکت در بازه زمانی چهارساله مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت وجود ظرفیت پیگرد قانونی، پیگیری‌های قضایی انجام شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز