خبرگزاری کار ایران

معاون آموزشی وزارت بهداشت:

آزمون دستیاری اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۴۵۳۱

معاون آموزشی وزارت بهداشت از برگزاری آزمون دستیاری در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، باقری فرد در نشست خبری هفتمین همایش مرجعیت علمی درباره برگزاری آزمون دستیاری گفت: در آزمون ۴۸ که دو سال پیش برگزار شد مشکلاتی ایجاد شده بود که منجر به تعویق آزمون دستیاری شده بود.

وی با بیان اینکه مسئول آیین‌نامه وزارت بهداشت است، ادامه داد: در آزمون ۴۹ که در اردیبهشت ماه امسال برگزار شد با تغییراتی که در آیین‌نامه انجام شد، برگزاری آزمون بدون مشکل انجام شد. دیوان عدالت هم اعلام کرده بود که در یک الی دو جا وزارت بهداشت در برگزاری آزمون برخلاف آیین‌نامه‌های خود عمل کرده بود. اینکه مدت برگزاری آزمون ۶ماهه یا ۹ ماهه یا یکساله باشد را وزارت بهداشت تعیین می‌کند اما در برخی موارد خلاف آیین‌نامه خود عمل می‌کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال گذشته این آیین‌نامه‌ها در نشست شورای پزشکی عمومی و تخصصی که تمام روسای دانشگاه‌ها حضور دارند بررسی شد و تغییر کرد و مشکلات رفع شد و دیوان عدالت اداری هم در جریان این موضوع قرار دارد، چراکه اگر کسی از رای دیوان استنکاف کند مسئولیت حقوقی و قضایی برعهده اوست.

باقری‌فرد خاطرنشان کرد: از همین‌رو دیوان عدالت اداری اجازه داد تا ما آزمون ۴۹ را برگزار کنیم. الان هم مشکل منابع حل شده و به روز شده است و امسال مشکلی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: ما ثبت‌نام آزمون را آغاز کرده‌ایم و انشالله براساس تقویم‌مان آزمون دستیاری را در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌کنیم. اینکه وزارت بهداشت هم اصرار دارد که آزمون دستیاری به موقع برگزار شود به این جهت است که باید در اول مهرماه دستیاران در بیمارستان‌ها حضور پیدا کنند، چراکه در بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستانهای دولتی را دستیاران اداره می‌کنند و اگر به موقع حضور نداشته باشند در ارائه خدمات به مردم و همچنین در آموزش دچار مشکل خواهیم شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بنابراین اگر اصراری داریم که آزمون به موقع برگزار شود به این دلیل است که فارغ‌التحصیلان یا افرادی که قبول می‌شوند بتوانند به موقع در محل‌های آموزشی و ارائه خدمات خودشان حضور داشته باشند. یک دستیار آموزشی هم آموزش می‌بیند و هم خدمات ارائه می‌دهد و از این رو برای ما برگزاری آزمون به موقع برای ما اهمیت دارد.

باقری‌فرد تاکید کرد: امسال هیچ مشکلی برای برگزاری آزمون دستیاری وجود ندارد و ثبت‌نام آزمون ۵۰ در حال انجام است.

 معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: ادغام دانشگاه های علوم پزشکی در نظام سلامت در دهه 60 مطرح و سبب شد آموزش علوم پزشکی از وزارت علوم منفک و به وزارت بهداری (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) اضافه شود و در دنیا کمتر کشوری است که وظیفه آموزش علوم پزشکی نیز در وزارت بهداشت صورت گیرد.

وی آموزش علوم پزشکی در کنار درمان و پژوهش را یک دستاورد بزرگ برای نظام جمهوری اسلامی ایران عنوان و خاطرنشان کرد: مهم‌ترین دستاورد ادغام آموزش و پژوهش و تحقیق و درمان در کنار هم باعث شده تا فارغ‌التحصیلان مهارت کافی داشته باشند.دکتر باقری فرد سه دستاورد مهم ادغام را، ارتقای کمی خدمات حوزه سلامت، ارتقای کیفی خدمات سلامت و ارتقای شاخص‌های سلامت برشمرد و تاکید کرد،: کاهش مرگ و میر مادران باردار، افزایش امید به زندگی و کاهش مرگ و میر نوزادان از برکات ادغام است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه ما آموزش را خودمان انجام می‌دهیم و مهارت کافی را در بیمارستان به دانشجو می دهیم، تاکید کرد: در گذشته بسیاری از پزشکان خارجی در کشور ما فعال بودند و خدمات سلامت از نظر تعداد افت زیادی داشت. دکتر باقری فرد ادامه داد: در حال حاضر حدود ۲۵۰ هزار دانشجو در وزارت بهداشت درحال تحصیل هستند و ۲۱ هزار نفر عضو هیات علمی بوده که نیمی از آنها خانم هستند، در حال حاضر ۶۶ هزار دانشجوی پزشکی و ۱۴ هزار دانشجوی دندانپزشکی داریم.

وی مراکز تحقیقاتی وابسته به رشته‌های پزشکی و رشته تخصصی و فوق تخصصی در کشور را به ترتیب 800 و 150 مرکز عنوان و تاکید کرد: همه رشته‌های بالینی دنیا را در کشور داریم و نیازی نیست کسی برای تحصیل به خارج از کشور مراجعه کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، افزود: مدرک تحصیلی وزارت بهداشت در همه جای دنیا مورد تایید است و در حوزه درمان کیفیت درمان به حدی است که عمدتا از کشورهای منطقه برای امور درمانی به ایران مراجعه می‌کنند.

وی توزیع نامناسب پزشکان را از مشکلات این حوزه دانست و با تاکید بر اینکه به دنبال بومی سازی پزشکان هستیم، خاطرنشان کرد: تلاش خواهیم کرد بومی‌سازی رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی صورت گیرد تا ماندگاری در مناطق محروم ایجاد شود.

باقری فرد در پاسخ به پرسشی درباره مهاجرت پزشکان گفت: میان دو موضوع «قصد مهاجرت» و «مهاجرت کردن» باید تفاوت قائل شد. آمار پزشکانی که مهاجرت می‌کنند به آن میزانی که اعلام می‌شود، نیست.

وی گفت: مسائل اقتصادی در مهاجرت پزشکان تاثیر دارد که با پیگیری‌های دکتر عین‌الهی (وزیر بهداشت) سقف کارانه پزشکان برداشته شد. ما با ایجاد جذابیت می‌توانیم با پدیده موضوع مهاجرت پزشکان مقابله کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره افزایش ظرفیت ۲۰ درصدی رشته‌های پزشکی به صورت سالانه و اجرای این مصوبه در کنکور ۱۴۰۲ اظهار کرد: افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی بیشتر از جدول اعلام شده است.

وی گفت: افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی با کمک سایر دستگاه‌ها مانند سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه بودجه ممکن می‌شود تا زیرساخت‌های لازم مرتبط با این موضوع فراهم شود. اگر زیرساخت فراهم نباشد و پذیرش انجام شود، فدراسیون آموزش پزشکی نسبت به رعایت نشدن شاخص‌ها واکنش نشان می‌دهد زیرا کیفیت و کمیت آموزش پزشکی هر دو در کانون توجه قرار دارد.

باقری فرد تاکید کرد: در مورد رشته های پزشکی اگرچه افزایش ظرفیت داشته‌ایم اما بودجه‌ای در ارتباط با این موضوع به ما پرداخت نشده است.

وی درباره استفاده از تکنولوژی در آموزش گفت: در این زمینه کارهای خوبی انجام شده و ۷۰ درصد شبیه‌سازهایی که در امر آموزش دخیل هستند، بومی سازی شده‌اند. اگرچه این موضوع با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری میسر شده، اما باید به این موضوع اشاره کرد که آموزش در رشته‌های پزشکی باید به صورت حضوری و چهره به چهره باشد.

باقری‌فرد درباره پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع لیسانس در دانشگاه علوم‌پزشکی تهران گفت: آیین‌نامه این نوع پذیرش در حال بازبینی است و تغییراتی در جهت تسهیل برای تحصیل در رشته پزشکی درنظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت مردمی در برنامه هفتم توسعه در کانون توجه است، تصریح کرد: در نظر داریم که علاوه بر ظرفیت دانشگاه‌های آزاد و دولتی از ظرفیت مردمی نیز استفاده کنیم. به طور مثال، از ظرفیت پزشکانی که در امر درمان بازنشسته شده‌اند استفاده کنیم. البته در این بین شرایط باید به نحوی باشد که کیفیت تحت تاثیر قرار نگیرد و رتبه‌های بالا جذب شوند.

وی افزود: می‌توانیم دانشجویان سایر کشورها را جذب کنیم. با استفاده از ظرفیت مردمی، ظرفیت رشته‌های پزشکی را افزایش دهیم. برخی از دانش‌آموزان که معدل بالای ۱۹.۵ دارند اما نمی‌توانند در رشته پزشکی تحصیل کنند که با افزایش ظرفیت امکان تحصیل آنها فراهم می‌شود.

باقری فرد درباره بین‌المللی شدن دانشگاه‌های علوم‌پزشکی گفت: بیش از ۶۰۰۰ دانشجوی خارجی در رشته‌های پزشکی تحصیل می‌کنند که این تعداد باید افزایش یابد. همچنین احداث دانشگاه در کشورهای دیگر در دستور کار قرار گرفته است و دانشگاه "سبطین" در کشور عراق یک مثال از این موضوع است. در این راستا ساخت دانشگاه در کشورهای تاجیکستان و غنا نیز انجام خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز