خبرگزاری کار ایران

ربیعی:

«آموزش» قربانی فقر معیشتی شده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۱۷۵۹

وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: فقر محصول نابرابری است و نابرابری ریشه در آموزش نامناسب دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی، وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ابتدای همایش فقر آموزشی که صبح امروز هفتم شهریورماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد ضمن تشکر از برگزارکنندگان این همایش گفت: این همایش به همت چهار انجمن علمی، ۱۰ سمن، خیریه و تشکل و همکاری بازنشستگان فرهنگی برگزار شده و چهار انجمن در برگزاری آن همکاری کردند. قرار گرفتن انجمن‌های علمی از ساحت علم در کنار کنشگران آموزش از پدیده‌های مهم در واکاوی آموزش در ایران امروز است.

او افزود: ایران امروز به علل داخلی و خارجی دچار آسیب‌ها و چالش‌های متعددی شده است. تغییرات نگرشی گسترده سرمایه اجتماعی و اعتماد رو به کاهش، مشکلات و نابرابری اقتصادی و کسری شدید رشد در سالهای متمادی مسائل مهمی هستند که در ایران چالش‌هایی را به وجود آورده است.

ربیعی خاطرنشان کرد: به وجود آمدن طبقه متوسط فرهنگی که در طبقه پایین زیست می‌کند از جمله مسایلی است که با آن مواجه هستیم. مطالعات ملی و جهانی نشان می‌دهد آموزش پدیده‌ای است که عرصه‌های مختلف نارسایی و بحران و نابرابری دارد. فقر محصول نابرابری است و نابرابری ریشه در آموزش نامناسب دارد.

او ادامه داد: بدون سیاست‌گذاری سریع و موثر قادر به غلبه بر مشکلات نخواهیم بود. هرچند فقر مسئله دیرین همه جوامع است اما فقر در جامعه ایران امروز در کنار سایر مسائل به وجود آمده است.

وی با اشاره به سیاست‌گذاری غیرموثر در درازمدت و سیاست‌گذاری غلط توده‌پرور گفت: این نوع سیاست‌گذاری دام است و اصلاحات را دشوار می‌کند. یارانه بدون هدف نمونه‌ای از دام در ایران است.

وزیر اسبق کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: ما معتقدیم پرداختن به فقر آموزشی علاوه بر وظیفه انسانی و اخلاقی در قبال جامعه بخصوص تهی دستان ایجاد فضایی برای غلبه بر مشکلات متعدد است و سیاستگذاری‌ها در همه عرصه هاست که به رفع مشکل کمک می‌کند. آموزش معلول فقر و نابرابری است. آموزش قربانی فقر معیشتی شده است.

ربیعی با بیان اینکه در سال ۹۹ حدود ۲۹ درصد و سال ۹۹ حدود ۲۳ درصد از سبد خانوار کاسته شده است، افزود: جوامع در سیاستگذاری‌ها و اقدامات نیازمند نهادهای علمی و مردمی هستند. در جنبش مدرسه‌سازی بخش قابل توجهی توسط سمن‌ها به وجود آمد و امروز مفهوم مدرسه یاری شکل گرفته و به کار گرفتن تمان توان نهاها لازم است. برای نخستین بار برای تکاپوی ترکیب علم و عمل در کنار هم این همایش شکل گرفته تا دانش ضمنی و سریع یعنی تجربه کار در عمل را ببینیم تا در نتیجه پنل دستاوردی داشته باشد.

او در مورد آمار بازماندگان از تحصیل در مقطع ابتدایی گفت: در سال ۹۸ آمار این دانش آموزان بازمانده ۱۴۰ هزار نفر بود که براثر شیوع کرونا این آمار در مقطع ابتدایی به ۳۱۰ هزار نفر و در متوسطه به ۷۶۰ هزار نفر رسید.

او یادآور شد: ما گفت و گوی اجتماعی را راهی بی‌بدیل برای یافتن جامعه پویا می‌دانیم. راه عبور سلامت از بحران، گفت و گوی اجتماعی کوچک و بزرگ است. ما هرگونه همکاری با دولت را وظیفه دینی و انسانی خود می‌دانیم و امیدواریم باری از دوش جامعه رنج دیده ایران برداریم و در هفته‌های آتی در مرکز علمی کاربردی خانه کارگر با پنل‌های مختلف این تلاش‌ها و برنامه‌ها تداوم خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز