خبرگزاری کار ایران

علی ربیعی:

استمرار عزاداری‌ها برای حسین (ع) در بیان حقیقت عاشورا و عناصر ماهوی و جوهره کربلا نهفته است

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۳۸۰۹

عضو شورای مرکزی خانه کارگر با اشاره به استمرار عزاداری‌های حسینی بعد از گذشت قرن ها گفت: ماندگاری و پویایی عزاداری در بیان حقیقت عاشورا و عناصر ماهوی و جوهره کربلا نهفته است و راز ماندگاری در فرو ریختن اشک‌ها بر ماتم حسینی همراه با این درک معنایی به شکل توامان است‌.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی در شب دهم ماه محرّم و مراسم عزاداری امام حسین ع که در خانه کارگر برگزار شد، اظهار داشت: همزمانی عاشورای امسال با روز خبرنگار، زمینه‌ای فراهم کرد تا چگونگی رمز ماندگاری و استمرار تاریخی نهضت حسینی بیشتر درک شود.

 ترکیب اشک برای مظلوم و مفاهیم برجسته و پرمعنای انسانی و اخلاقی نهضت حسینی سبب شده تا عزاداری برای حسین از مرزها، قومیت‌ها و مذاهب فراتر رفته و حتی آنان که کلیت دین را نفی می‌کنند نمی توانند حرکت حسین ع را نادیده بگیرند و نسبت به نهضت حسینی سر تعظیم فرود نیاورند. 

وزیر سابق تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: همه طبقات جامعه در عزاداری نهضت حسینی شرکت می‌کنند اما خلوص عزاداری در قشر کارگر بیشتر هویداست، قشری که حرمت عرق جبینشان همانند خون شهید است. 

ربیعی تصریح کرد:  در این نهضت، شاهد مصافی هستیم که از یک طرف انسانیت محض و طرف دیگر جنایت محض، یک طرف اخلاق و طرف دیگر ضداخلاق، یک طرف عدالت و طرف دیگر ظلم و بی عدالتی و یک طرف آزادی و آزادگی و طرف دیگر اسارت و به اسارت بردن رویاروی همدیگر قرار می‌گیرند.

 متاسفانه در مجالس عزداری سالار شهیدان، کمتر از مفاهیم  انسان ساز و اخلاقی  نهضت حسینی صحبت می‌شود. اگر مکررا آموزه‌های مفهومی عاشورا پیام‌رسانی می‌شد و در ضمیر و دل همه ما نهادینه می‌شد، در آن صورت نه ستمی از ما سر می زد و نه تابع ستمی می‌شدیم و حفظ منافع جامعه، چراغ راه ما می‌شد.

  ابن استاد دانشگاه با بیان این نکته که سالهاست زمزمه می‌کنیم کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود، تصریح کرد: پیام رسانی،  فقط وظیفه یک قشر خاص نیست، همه ما با زبان و رفتار می‌توانیم پیام رسان نهضت حسینی باشیم. 

وی با اشاره به سفر طولانی امام حسین ع از مدینه به مکه و از مکه به سمت کوفه و کربلا که بیش از دو هزار و دویست کیلومتر بود هیچ فرصتی را برای پیام‌رسانی و گفتگو و بیان اهداف خود از دست نداد و همه را به سمت حق و حقیقت دعوت کرده و در دعوت خویش نیز هیچ تفکیک و محدودیتی قائل نبود و همه انسانها را با هویت انسانی‌شان را به حق فرا می‌خواند و همچنین در مسیر برگشت این‌بار سری که بر تن سوار نبود و بر نیزه بود باز هم پیام رسان شد.  حسین چه با زبان و سری با تن و چه سری بدون تن، سراسر دعوت به حق بود و حسین ع هیچگاه از دعوت به سوی حق دست نکشید. و این بار زینب، زبان سر بی‌‌تن و پیام‌رسان کربلا شد.

ربیعی یادآور شد: امام حسین ع همه افراد را به سوی حق فرا می خواند و یک نفر را از خودش نمی راند. ایشان حتی در شب عاشورا که به یارانش گفت من بیعتم را از شما برداشتم و می توانید بروید در آن برهه هم به انسان ها حق انتخاب مسئولانه داد و به معنی این نبود که آنها را از خودش براند. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز