خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم:

رویداد اربعین تمام تفاوت‌های قومی و نژادی را از بین می‌برد

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۴۲۹۳

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: رویداد اربعین که با محوریت اهل بیت و خاصه سیدالشهدا شکل می‌گیرد همه تفاوت‌های قومی و نژادی را از بین می‌برد

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست مشترک اساتید دانشگاه‌های کشور عراق با معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز ۲۲ تیرماه در ساختمان وزارت علوم با حضور ۳۷ نفر از اساتید دانشگاه‌‌های عراق برگزار شد.

در ابتدای این نشست، کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: یکی از اهداف پنجگانه وزارت علوم تقویت دیپلماسی دانشگاهی در عرصه بین الملل و خاصه در منطقه است طبیعتا کشورهای مختلف در تحقق این هدف برای جمهوری اسلامی وزن یکسانی ندارند. کشورهای همسایه، دوست، منطقه، اسلامی و همسو نقش و جایگاه ویژه ای در دیپلماسی علمی در ایران دارند و به صورت خاص عراق جایگاه ویژه‌تری در دیپلماسی علمی  و دانشگاهی در ایران دارد و تقویت تعامل دانشگاهی بین عراق و ایران جزو اولویت های راهبردی جمهوری اسلامی بوده و هست.

او در ادامه با بیان جایگاه ویژه عراق در تعاملات بیان کرد: جایگاه ویژه عراق و دانشگاه‌های آن به علت بنیان‌های مشترک فرهنگی، تمدنی، و عقیدتی دو کشور است که در سالهای گذشته عمق بیشتری پیدا کرده و عمقی راهبری را شکل داده و موجب شده تعاملات دانشگاهی و آکادمیک ما بیش از پیش شود.

کلانتری افزود: تجارب مختلف جهانی نشان می‌دهد دیپلماسی زمانی می تواند پایدار و اثرگذار باشد که مبتنی بر مشترکات تمدنی و فرهنگی باشد و خداراشکر این مشترکات بین دوکشور کم نیست. در واقع تجارت فرهنگی تمدنی تاریخی و عقیدتی مشترک و مشترکات در این عرصه ها موجب می‌شود دیپلماسی فراتر از دانشگاه برود و کل نهادهای کشور را در بر بگیرد. اگر دیپلماسی دربرگیرنده باشد دو کشور را به هم نزدیک می‌کند. رویداد اربعین به صورت مشخص محملی برای تقویت و عمق بخشی به دیپلماسی علمی، فرهنگی و تمدنی میان دو کشور است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تاکید کرد: رویداد اربعین که با محوریت اهل بیت و خاصه سیدالشهدا شکل می‌گیرد همه تفاوت‌های قومی و نژادی را از بین می‌برد و ظرفیت عظیمی برای امت واحدی دارد که تجلی‌گر تمدن اسلامی است. به خاطر همین در کشور ایران وزارت علوم در کنار توجه به پیشرفت علمی و فناوری، به فرصت اربعین هم برای متعهد کردن علم در جهان جدید توجه دارد.

او گفت: در این راستا مجموعه‌های دانشجویی و استادی در دانشگاه ها شکل گرفته که به موضوع اربعین می پردازند. چندین مجموعه علمی با حضور اساتید از منظرهای مختلف به این موضوع می پردازند و طی گفت و گوها و مباحثات علمی در موضوع اربعین، امیدواریم بتوانیم به واسطه این رویداد، اجتماع بزرگ دانشگاهیان را شکل دهیم.

کلانتری توضیح داد: برای اینکه هم افزایی ظرفیت‌های دانشگاهی بین ایران و عراق و سایر کشورها رویداد عطیم اربعین را به بهترین شکل پیش ببریم رویدادهای مشترک، انجمن‌های علمی و‌.‌.. شکل گرفته و البته طرفیت‌ها بیش از اینهاست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز